Onrust Rode Zee

Maersk: ‘Schepen moeten voorlopig nog om Afrika varen’

Het Deense scheepvaartconcern Maersk verwacht dat de verstoringen in de wereldhandel door de onrust in de Rode Zee “tot ver in” volgend jaar aanhouden. Dat heeft topman Vincent Clerc gezegd in gesprek met Bloomberg TV.

Maersk Rode Zee vrachtschip
Containerschip Maastricht Maersk hier nog onderweg naar het Suezkanaal. Foto Shuttestock / David G40

Door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen schepen in de Rode Zee aan om Hamas te steunen in de oorlog met Israël. Om problemen te vermijden laat Maersk zijn schepen niet meer door het gebied varen. Dat betekent dat schepen tussen Azië en Europa om Afrika moeten en dus veel langer onderweg zijn.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Clerc zegt dat nog totaal onduidelijk is wanneer de Rode Zee en het Suezkanaal weer veilig genoeg zijn om doorheen te varen. Maersk is goed voor ongeveer een zesde van alle goederen die in containers over zee worden vervoerd.

Hogere winstprognose

De verstoringen weerhouden het concern er niet van winst te maken. Sterker nog, indirect lijkt Maersk er ook van te profiteren. Het bedrijf heeft zijn winstprognose voor 2024 in de afgelopen zes maanden vier keer verhoogd, door een sterkere vraag en beter dan verwachte vrachttarieven. De hogere tarieven zijn een gevolg van de problemen in de Rode Zee. Daardoor zijn schepen immers langer onderweg en dat drukt de overcapaciteit in de sector.

Maersk meldde donderdag dat de winst in het derde kwartaal zes keer hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst van juli tot en met september steeg naar ruim 3 miljard dollar, terwijl de omzet met 30 procent toenam tot 15,8 miljard dollar. De vrachttarieven liggen inmiddels 54 procent boven de laagste tarieven in het derde kwartaal van 2023.

Maersk: ‘Schepen moeten voorlopig nog om Afrika varen’ | Schuttevaer.nl
Onrust Rode Zee

Maersk: ‘Schepen moeten voorlopig nog om Afrika varen’

Het Deense scheepvaartconcern Maersk verwacht dat de verstoringen in de wereldhandel door de onrust in de Rode Zee “tot ver in” volgend jaar aanhouden. Dat heeft topman Vincent Clerc gezegd in gesprek met Bloomberg TV.

Maersk Rode Zee vrachtschip
Containerschip Maastricht Maersk hier nog onderweg naar het Suezkanaal. Foto Shuttestock / David G40

Door Iran gesteunde Houthi-rebellen vallen schepen in de Rode Zee aan om Hamas te steunen in de oorlog met Israël. Om problemen te vermijden laat Maersk zijn schepen niet meer door het gebied varen. Dat betekent dat schepen tussen Azië en Europa om Afrika moeten en dus veel langer onderweg zijn.

Lees hier meer over de situatie op de Rode Zee.

Clerc zegt dat nog totaal onduidelijk is wanneer de Rode Zee en het Suezkanaal weer veilig genoeg zijn om doorheen te varen. Maersk is goed voor ongeveer een zesde van alle goederen die in containers over zee worden vervoerd.

Hogere winstprognose

De verstoringen weerhouden het concern er niet van winst te maken. Sterker nog, indirect lijkt Maersk er ook van te profiteren. Het bedrijf heeft zijn winstprognose voor 2024 in de afgelopen zes maanden vier keer verhoogd, door een sterkere vraag en beter dan verwachte vrachttarieven. De hogere tarieven zijn een gevolg van de problemen in de Rode Zee. Daardoor zijn schepen immers langer onderweg en dat drukt de overcapaciteit in de sector.

Maersk meldde donderdag dat de winst in het derde kwartaal zes keer hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst van juli tot en met september steeg naar ruim 3 miljard dollar, terwijl de omzet met 30 procent toenam tot 15,8 miljard dollar. De vrachttarieven liggen inmiddels 54 procent boven de laagste tarieven in het derde kwartaal van 2023.