Panklaar reddingsplan binnenvaart in de maak voor Europese Commissie

EBU en ESO hebben afspraken gemaakt om gezamenlijk voorstellen in te dienen bij de Europese Commissie om de overcapaciteit in de binnenvaart te verminderen. Voor de tankvaart formuleert de EBU een voorstel. De ESO formuleert een voorstel voor de droge-ladingsector.

Door Hans Heynen
Voor de tankvaart wordt een voorstel geformuleerd om het uit de markt halen van enkelwandige tankers met premies te stimuleren. Het voorstel voor de droge-ladingsector behelst de mogelijkheid tot het opleggen van schepen door samenwerkende particulieren. Zonodig door aanpassing van de mededingingsregels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • let maar op dat we te kakken worden gezet door die binnenvaartambassadeur Want die man zal zeggen er is werk genoeg Waarom vragen jullie dan niet je kostprijs…. Maar gelijk heeft tie wel Ja daar staan we dan Moeten we alsnog doorploeteren doordat er horde zogenaamde binnenvaartondernemers niet kunnen rekenen Wie niet horen (rekenen kan) moet maar voelen maar helaas zijn we daar en zullen we daar op deze manier in blijven hangen en uiteindelijk om zeep door worden geholpen
    WANNEER WORDEN WE EEN KEER WAKKER…..

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • weer een redingsplan ? ik lach me een bult.
    weer water naar de zee dragen,haha

    Geplaatst door: sjaak op
  • @ hans

    je hebt hier 200% gelijk maar er zijn altijd weer van die onderkruipers en hielelikkers die geen nee durven zeggen tegen de bevrachter, want dat is dan zogenaamd hun vaste bevrachter. ze vergeten hierbij wel dat diezelfde bevrachter wel die kloteprijzen betaald waarvan niemand rond kan komen. want laten we even eerlijk zijn als de banken de binnenvaart niet de hand boven het hoofd zouden houden zat de helft van de binnenvaart allang in de schuldsanering in een huurflatje in een achterstandswijk. maar nee hoor mijn bevrachter heeft het beste met mij voor droom maar lekker verder. het zijn allemaal zakkevullers en voor jou 10 anderen.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • De overslag van goederen is weer bijna op het zelfde peil als begin 2008, de havens aan de waal zijn vrijwel allemaal leeg, de rivieren en kanalen worden ontzettend druk bevaren, gerepareerd wordt er bijna niet, denk eens na heren en dames collega’s, stop met varen van reizen die u niks opleveren, er is werk zat maar we laten ons gek maken, ik verzeker u 1 week met zijn allen of in ieder geval ruim meer dan de helft tegen de kant en de prijzen schieten omhoog.

    Geplaatst door: Hans op
  • herke slaat hier de spijker op zijn kop. dit laat maar weer eens zien dat sommige schippers niet kunnen rekenen.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • @een kempenaarschipper, BG
    Hallo jongens;’we kunnen alles nog betalen’,dus dan gaat het nog prima!Maak je zelf wat wijs ,maar mij niet.Tuurlijk geen schuld,kinderen waarschijnlijk de deur uit een een goedkoop huisje?Niks mis mee en lekker relaxed…maar zeg nou niet dat het fantastisch gaat!Kun je over 15 jaar een nieuwe kleine bouwen?Reken je wel 5% over je eigen vermogen?Ik vindt de tarieven 30-40% te laag!,ook voor de kleintjes.
    geluk

    Geplaatst door: Herke op
  • Juist kempenaar schipper u vat wat mij betreft de koe bij de horens.De pijn zit hem bij de overgefinancierde schepen.Het is toch werkelijk te betreuren dat deze bedrijven, door eigen hachie redden van banken,ten koste van alles maar gered moeten worden!Wat ik al helemaal niet begrijp is dat er nog best kapitaal naast deze bedrijven verkocht kan worden zodat er nog rente en misschien wel afgelost kan worden.Maar nee hoor een ieder die nu nog vaart kan straks door allerlei zogenaamde reddingacties de rekening betalen.Het is bijna crimineel te noemen zoniet belachelijk.Mensen die nu kunnen overleven dat zijn de gezonde bedrijven die hebben geleerd wat te incasseren en dat is het hele idee van vrije markt toch?In goede en slechte tijden.Er wordt werk genoeg aangeboden en de vrachtprijs gaat heel gestaag weer iets omhoog.De hele infrastructuur is nog lang niet voor de hele grote schepenmarkt genoeg op orde en het ziet er ook niet naar uit dat dit snel gaat gebeuren.Maak mij nu eens duidelijk waar jullie met die hele grote dadelijk denken te gaan overleven?Ik hoop van harte dat men objectief en eerlijk durft te blijven bij het nemen van bepaalde besluiten en niet de overgebleven de prijs laat betalen voor een graaipolitiek die ik nooit gewild heb.Het is nu ook weer duidelijk een vrije markt werkt dus ook niet.Mensen moeten altijd blijkbaar tegen zichzelf beschermt worden.Veel wijsheid toegewenst in de toekomst en hoop dat niet de verkeerde tegen de paal wordt genageld!(banken blijven mij namelijk te rustig)

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Ga mij nu niet vertellen dat kleine schepen niets verdienen,wij hebben zelf zo`n scheepje en wij kunnen alles normaal betalen en mogen zelfs nog meebetalen aan goede doelen en kunnen ons huis ook nog betalen en mijn rekening courant stijgt nog steeds.
    En geloof maar niet dat dat bij al die groten zomaar gaat,crisis zit in elke tonnemaat maar vooral bij de overgefinancieerde schepen.
    Het heet niet voor niets “financiele crisis” maar die houdt vanzelf weer een keer op alleen is het de vraag wanneer.

    Geplaatst door: een kempenaarschipper op
  • afgeven op of aan china heeft geen zin meer tenslotte valt op dit artikel niet eens te reageren met een in nederlandsgeproduceerde computer…..wat veel erger is dat als ik een lekker frikandelletje wil score dat daar ook weer een chinees staat waar moet dat heen!!!!!

    Geplaatst door: valt t kwartje op
  • door een dikke plaat chinees ijzer kijk je al nog door heen!!!

    Geplaatst door: joop op
  • en zo is het allemaal maar net die paul heeft gewoon een dike plaat fout chinees ijzer voor zijn kop.

    Geplaatst door: niet alles wat je ver haalt is goed op
  • beste meneer paul dat je de spanten kan tellen komt doordat de platen die op de spanten zijn gelast niet zijn voorgestookt de spanten waarop gelast is zijn wel heet geworden van daar dat je dat dambord effect krijgt gewoon paupere bouwkwaliteit dus

    Geplaatst door: harm op
  • Die Arme Meneer Paul, Hij ziet zeker dat er geen nieuw meer gebouwd gaat worden en ja wat doe je dan OM JE HEEN SLAAN. Je maakt mij niet wijs dat de Europese gebouwde schepen slecht in elkaar staan Vandaar dat er nog schepen rondvaren van 1899…..
    Geloof in je eigen Meneer Paul Des te harder val je , want de 1-ste Chinees die ZONDER mankementen zijn gebouwd moeten nog aankomen…. vertrouw me me maar die zullen ook nooit aankomen
    Maar goed U komt zeker uit een oord van ….dam Ja die geloven ergens in …toch

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Dus kennelijk is dit afgesproken tussen de ESO en de EBU. Wij, als vertegenwoordigers van de ASV binnen de ESO moeten dit uit de krant lezen. Het strookt niet met wat afgesproken is binnen de ESO-raad, en ik kan me voorstellen dat de Belgische en Franse schippers die daar aanwezig waren om te pleiten voor ondersteuning van de werkwijze van la Glissoire (niet vervoeren onder de kostprijs)zich aardig in de steek gelaten voelen door de ESO-raad. En terecht.
    Maar om u op de hoogte te houden: het onderstaande is afgesproken op de laatste ESO vergadering, deze standpunten zouden namens de ESO verwoord worden naar de EBU toe door de voorzitter van de ESO en de ondervoorzitters. Het is nooit meer teruggekoppeld en nu zie ik dat ” de ESO” dit overeengekomen is. Wij, de ASV streven een grote transparantie na zodat u ook weet wat de gang van zaken is. Wij nemen aan dat u verder uw eigen conclusies wel kunt trekken.

    Over de economische crisis is het volgende gezegd:
    Ieder mag reageren en de ASV doet de aftrap:

    Volgens de ASV is er binnen de ESO raad een scheiding der geesten die zich voordoet vanuit een verschillende invalshoek:
    1: sommige partijen gaan uit van wat het maximaal haalbare is binnen de bestaande regelgeving
    2: andere partijen vechten de bestaande regelgeving aan, omdat die blijkbaar niet werkt
    3: een mogelijkheid is het beiden te doen, binnen bestaande regelgeving zaken voorstellen maar tegelijkertijd streven naar verbetering/ aanpassing van die regelgeving.

    Vanuit die verschillende invalshoeken komt men (dus) ook uit op een 3-deling in voorstellen
    1: sloopregelingen om overcapaciteit tegen te gaan ( de Belgische bonden)
    2: samenwerkingsverbanden om een betere positie te verwerven (de BDS en de kantoorbonden)
    3: afdwingen van bodemtarieven, (Frankrijk en de ASV)

    Alle partijen kunnen zich in deze uiteenzetting herkennen. Omdat iedereen elkaar tegemoet wil komen wordt het volgende voorstel bij de EBU neergelegd: We willen samen met de EBU voorstellen dat de crisis op de volgende wijze aangepakt wordt:

    1: als er sprake zou zijn van sloopregelingen om overcapaciteit tegen te gaan dan alleen voor grotere schepen.
    2: als er sprake zou zijn van het opzetten van samenwerkingsverbanden om een betere positie te verwerven dan alleen voor schepen met grote tonnages
    3: afdwingen van bodemtarieven met heel veel wetten en regelgeving in de hand moet dit mogelijk zijn, zoniet Europees-breed dan toch per land afzonderlijk.

    Om dat laatste punt te staven heeft Jos Evens (ASV) het een en ander op een rijtje gezet en ter plekke verwoord. Met wet en regelgeving in de hand is aangetoond dat het afdwingen van een verbod van vervoer onder de kostprijs wel mogelijk is. Ook heeft de heer Evens al deze wetten en regelgevingen doorgestuurd naar de ESO vertegenwoordigers zodat men de vraag om bodemtarieven (of een afgeleide daarvan) kan onderbouwen naar de EBU toe.
    Wat ermee gebeurd is, geen idee. Maar wij, als ESO leden hebben er niets meer over gehoord en dat is zacht gezegd niet netjes

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @ Paul

    Ben je hoofd tegen een casco aan gelopen in china of zo, ik heb er genoeg gezien die veel slechter zijn dan van de werven hiero

    Geplaatst door: jaco op
  • ik heb mijn zelf al opgegeven voor uitstel van executie.

    Geplaatst door: kempenaar op
  • Arie kunnen we elkaar de hand geven met een 110 mtr is ook geen bal te verdienen.
    Het is een uit de hand gelopen hobby.
    Mijn vriendin heeft mij al opgegeven bij het RTL programma : HELP mijn man heeft een hobby.
    Veel plezier in breukelen Arie, en voor de komende jaren is er voor mijn schip ook geen toekomst

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • @paul,

    Met alle respect, maar als u net zo bouwt als u schrijft, laat dan maar…..

    Geplaatst door: hans op
  • Geachte zijkers, als ik jullie zo mag noemen, ben geen schipper, maar wel een scheepsbouwer en wel te verstaan in China, voor de laatste 16 jaar, heb van alles gezien en mee gemaakt, en laat me het toch evn duidelijk stellen, dat een casco uit china in globaal genomen beter van kwaliteit is dan een europese casco, reden is dat er strakker wordt geinspecteerd, zijn er casco’s bij waar het niet zo is ligt het aan de opdracht gever die goed kopen supervisors inhuurd vanuit het oost block, het ligt niet aan de chinese werf, die volgt allen maar de instructies en de specificatie op, en als je ribben kunt tellen wees dan gerust dan weeet je dat de framen gelast zijn, als je ze niet kunt tellen, zou ik als ik jullie was toch maar eens een las inspectie aanvragen, vraag wat willen jullie een jacht of een vracht boot.
    Groeten vanuit China van een scheepsbouwer.

    Geplaatst door: paul op
  • ik leef mee met de kleintjes maar laat de hoop niet zakken ?

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Ik ben voor sloop kleine schip er is toch niks meer mee te verdienen.
    Waarom dan in stand houden?
    Heb er van ellende een bijbaan bij .
    Vaar zelf met klein schip maar zie er geen toekomst meer in .
    Zeer jammer maar helaas.

    Geplaatst door: Arie (Prut) Deeltijd pont schipper op
  • als je daar op kun kankeren .over schrijffouten ? ben je wel laag neer gekomen .in het cantonees of chinees kamp foek als je dat vindt is de scheepvaart gered

    Geplaatst door: mau op
  • @Harm,
    @ sonseeahray misschien is een taal cursus iets voor je? Harm, het is Chinezen en niet chinesen.
    Verbeter de wereld,begin………

    Geplaatst door: Toontje op
  • Wat nou Harm,kon je geen chinees betalen.STUMPER

    Geplaatst door: j op
  • @ sonseeahray misschien is een taal cursus iets voor je? wat die chinesen betreft heb je wel gelijk de kwaliteit is waardeloos zoiets moet je niet willen

    Geplaatst door: harm op
  • pleur op met die oplegregeling en samenwerkingsverbanden.

    Iedereen vaart, 2 schuttingen aan de volkerak, 8 schuttingen op de bovenrijn????

    Gezond verstand gebruiken en wat vaker je poot stijf houden!

    Geplaatst door: klaas op
  • oneerlijk als kleine schepen niet gesloopt mogen worden ook deze schepen zijn onverkoopbaar en er is momenteel geen reet mee te verdienen.
    dus een 65+ van een 1500 tonner krijgt een mooi slooppensioen mee en die van die kempenaar kan dood vallen.
    een kempenaar bij de sloop levert momenteel nog 10.000 euro op. oneerlijk en niet uitvoerbaar.

    ook bij de klein e schepen is overcappaciteit en die blijft want er verdwijnen steedsa meer kleine poartijen dus om evenwicht te houden bij voorbaat slopen voordat we dadelijk over en paar jaar weer achter de feiten aan lopen te rennen zoals altijd.

    jaja ik heb een vooruitziende blik

    Geplaatst door: lekker blijven slopen op
  • jaja enkelwandige er uit maar eerst hebben je ze verkocht aan een andere aan dure prijzen .koop dan die oude rommel op en de zelfde prijs . en doe hem zelf naar de schroot ik geef son….. gelijk

    Geplaatst door: edje op
  • ja is daar iets mis mee .ik ben water groot geworden .en ik heb al heel veel dingen gezien in het begin wie geld had die kocht en die niets had .spaarde en nu moet iedereen springen voor nieuwbouw voor de heren hun schoon ogen dat de markt overzadig is dat ligt toch zuiver aan de schipper zelf .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Zeker een reactie van een Belg?

    Geplaatst door: D op
  • Die chinezen breken niet zomaar hoor… maar misschien kunnen we in de vrachtvaart ook eens de enkelwandigen eruit halen , scheelt alweer een hele hoop in capaciteit…niet ??

    Geplaatst door: belgica op
  • dat waren nog goede maar al die rommel dat van China komt . daar heb ik al eens goed naar gezien je kunt de ribbetjes al zien.we hebben zelf op een dubbelwandige geweest en die was van 1972 het was wel een vrachter en vaart nu nog .maar hij is niet van schineese rommel gebouwd en als ieder in eigen land zijn schuitje bouwd.zou je zien ieder terug werk en ja het is duur maar kwaliteit .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • @sonseeahray

    Ga eens kijken op de eerste dubbelwandige tankschepen… ze stammen uit 1992… Zover ik kan zien, zien deze schepen er nou niet bepaald als schroot uit

    Geplaatst door: Jurn op
  • dubbelwandig is zien hoe ze er uit zien binnen 20jaar is .zeker weten dat ze meer schroot zijn dan die enkelwandige dat was en is nog staal .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Komt helemaal goed,toch?
    Misschien ooit!!!

    Geplaatst door: varensvrouw op

Reageer

Panklaar reddingsplan binnenvaart in de maak voor Europese Commissie | Schuttevaer.nl

Panklaar reddingsplan binnenvaart in de maak voor Europese Commissie

EBU en ESO hebben afspraken gemaakt om gezamenlijk voorstellen in te dienen bij de Europese Commissie om de overcapaciteit in de binnenvaart te verminderen. Voor de tankvaart formuleert de EBU een voorstel. De ESO formuleert een voorstel voor de droge-ladingsector.

Door Hans Heynen
Voor de tankvaart wordt een voorstel geformuleerd om het uit de markt halen van enkelwandige tankers met premies te stimuleren. Het voorstel voor de droge-ladingsector behelst de mogelijkheid tot het opleggen van schepen door samenwerkende particulieren. Zonodig door aanpassing van de mededingingsregels.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (35)

  • let maar op dat we te kakken worden gezet door die binnenvaartambassadeur Want die man zal zeggen er is werk genoeg Waarom vragen jullie dan niet je kostprijs…. Maar gelijk heeft tie wel Ja daar staan we dan Moeten we alsnog doorploeteren doordat er horde zogenaamde binnenvaartondernemers niet kunnen rekenen Wie niet horen (rekenen kan) moet maar voelen maar helaas zijn we daar en zullen we daar op deze manier in blijven hangen en uiteindelijk om zeep door worden geholpen
    WANNEER WORDEN WE EEN KEER WAKKER…..

    Geplaatst door: schippersvrouw Maria op
  • weer een redingsplan ? ik lach me een bult.
    weer water naar de zee dragen,haha

    Geplaatst door: sjaak op
  • @ hans

    je hebt hier 200% gelijk maar er zijn altijd weer van die onderkruipers en hielelikkers die geen nee durven zeggen tegen de bevrachter, want dat is dan zogenaamd hun vaste bevrachter. ze vergeten hierbij wel dat diezelfde bevrachter wel die kloteprijzen betaald waarvan niemand rond kan komen. want laten we even eerlijk zijn als de banken de binnenvaart niet de hand boven het hoofd zouden houden zat de helft van de binnenvaart allang in de schuldsanering in een huurflatje in een achterstandswijk. maar nee hoor mijn bevrachter heeft het beste met mij voor droom maar lekker verder. het zijn allemaal zakkevullers en voor jou 10 anderen.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • De overslag van goederen is weer bijna op het zelfde peil als begin 2008, de havens aan de waal zijn vrijwel allemaal leeg, de rivieren en kanalen worden ontzettend druk bevaren, gerepareerd wordt er bijna niet, denk eens na heren en dames collega’s, stop met varen van reizen die u niks opleveren, er is werk zat maar we laten ons gek maken, ik verzeker u 1 week met zijn allen of in ieder geval ruim meer dan de helft tegen de kant en de prijzen schieten omhoog.

    Geplaatst door: Hans op
  • herke slaat hier de spijker op zijn kop. dit laat maar weer eens zien dat sommige schippers niet kunnen rekenen.

    Geplaatst door: rekenwonder op
  • @een kempenaarschipper, BG
    Hallo jongens;’we kunnen alles nog betalen’,dus dan gaat het nog prima!Maak je zelf wat wijs ,maar mij niet.Tuurlijk geen schuld,kinderen waarschijnlijk de deur uit een een goedkoop huisje?Niks mis mee en lekker relaxed…maar zeg nou niet dat het fantastisch gaat!Kun je over 15 jaar een nieuwe kleine bouwen?Reken je wel 5% over je eigen vermogen?Ik vindt de tarieven 30-40% te laag!,ook voor de kleintjes.
    geluk

    Geplaatst door: Herke op
  • Juist kempenaar schipper u vat wat mij betreft de koe bij de horens.De pijn zit hem bij de overgefinancierde schepen.Het is toch werkelijk te betreuren dat deze bedrijven, door eigen hachie redden van banken,ten koste van alles maar gered moeten worden!Wat ik al helemaal niet begrijp is dat er nog best kapitaal naast deze bedrijven verkocht kan worden zodat er nog rente en misschien wel afgelost kan worden.Maar nee hoor een ieder die nu nog vaart kan straks door allerlei zogenaamde reddingacties de rekening betalen.Het is bijna crimineel te noemen zoniet belachelijk.Mensen die nu kunnen overleven dat zijn de gezonde bedrijven die hebben geleerd wat te incasseren en dat is het hele idee van vrije markt toch?In goede en slechte tijden.Er wordt werk genoeg aangeboden en de vrachtprijs gaat heel gestaag weer iets omhoog.De hele infrastructuur is nog lang niet voor de hele grote schepenmarkt genoeg op orde en het ziet er ook niet naar uit dat dit snel gaat gebeuren.Maak mij nu eens duidelijk waar jullie met die hele grote dadelijk denken te gaan overleven?Ik hoop van harte dat men objectief en eerlijk durft te blijven bij het nemen van bepaalde besluiten en niet de overgebleven de prijs laat betalen voor een graaipolitiek die ik nooit gewild heb.Het is nu ook weer duidelijk een vrije markt werkt dus ook niet.Mensen moeten altijd blijkbaar tegen zichzelf beschermt worden.Veel wijsheid toegewenst in de toekomst en hoop dat niet de verkeerde tegen de paal wordt genageld!(banken blijven mij namelijk te rustig)

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Ga mij nu niet vertellen dat kleine schepen niets verdienen,wij hebben zelf zo`n scheepje en wij kunnen alles normaal betalen en mogen zelfs nog meebetalen aan goede doelen en kunnen ons huis ook nog betalen en mijn rekening courant stijgt nog steeds.
    En geloof maar niet dat dat bij al die groten zomaar gaat,crisis zit in elke tonnemaat maar vooral bij de overgefinancieerde schepen.
    Het heet niet voor niets “financiele crisis” maar die houdt vanzelf weer een keer op alleen is het de vraag wanneer.

    Geplaatst door: een kempenaarschipper op
  • afgeven op of aan china heeft geen zin meer tenslotte valt op dit artikel niet eens te reageren met een in nederlandsgeproduceerde computer…..wat veel erger is dat als ik een lekker frikandelletje wil score dat daar ook weer een chinees staat waar moet dat heen!!!!!

    Geplaatst door: valt t kwartje op
  • door een dikke plaat chinees ijzer kijk je al nog door heen!!!

    Geplaatst door: joop op
  • en zo is het allemaal maar net die paul heeft gewoon een dike plaat fout chinees ijzer voor zijn kop.

    Geplaatst door: niet alles wat je ver haalt is goed op
  • beste meneer paul dat je de spanten kan tellen komt doordat de platen die op de spanten zijn gelast niet zijn voorgestookt de spanten waarop gelast is zijn wel heet geworden van daar dat je dat dambord effect krijgt gewoon paupere bouwkwaliteit dus

    Geplaatst door: harm op
  • Die Arme Meneer Paul, Hij ziet zeker dat er geen nieuw meer gebouwd gaat worden en ja wat doe je dan OM JE HEEN SLAAN. Je maakt mij niet wijs dat de Europese gebouwde schepen slecht in elkaar staan Vandaar dat er nog schepen rondvaren van 1899…..
    Geloof in je eigen Meneer Paul Des te harder val je , want de 1-ste Chinees die ZONDER mankementen zijn gebouwd moeten nog aankomen…. vertrouw me me maar die zullen ook nooit aankomen
    Maar goed U komt zeker uit een oord van ….dam Ja die geloven ergens in …toch

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • Dus kennelijk is dit afgesproken tussen de ESO en de EBU. Wij, als vertegenwoordigers van de ASV binnen de ESO moeten dit uit de krant lezen. Het strookt niet met wat afgesproken is binnen de ESO-raad, en ik kan me voorstellen dat de Belgische en Franse schippers die daar aanwezig waren om te pleiten voor ondersteuning van de werkwijze van la Glissoire (niet vervoeren onder de kostprijs)zich aardig in de steek gelaten voelen door de ESO-raad. En terecht.
    Maar om u op de hoogte te houden: het onderstaande is afgesproken op de laatste ESO vergadering, deze standpunten zouden namens de ESO verwoord worden naar de EBU toe door de voorzitter van de ESO en de ondervoorzitters. Het is nooit meer teruggekoppeld en nu zie ik dat ” de ESO” dit overeengekomen is. Wij, de ASV streven een grote transparantie na zodat u ook weet wat de gang van zaken is. Wij nemen aan dat u verder uw eigen conclusies wel kunt trekken.

    Over de economische crisis is het volgende gezegd:
    Ieder mag reageren en de ASV doet de aftrap:

    Volgens de ASV is er binnen de ESO raad een scheiding der geesten die zich voordoet vanuit een verschillende invalshoek:
    1: sommige partijen gaan uit van wat het maximaal haalbare is binnen de bestaande regelgeving
    2: andere partijen vechten de bestaande regelgeving aan, omdat die blijkbaar niet werkt
    3: een mogelijkheid is het beiden te doen, binnen bestaande regelgeving zaken voorstellen maar tegelijkertijd streven naar verbetering/ aanpassing van die regelgeving.

    Vanuit die verschillende invalshoeken komt men (dus) ook uit op een 3-deling in voorstellen
    1: sloopregelingen om overcapaciteit tegen te gaan ( de Belgische bonden)
    2: samenwerkingsverbanden om een betere positie te verwerven (de BDS en de kantoorbonden)
    3: afdwingen van bodemtarieven, (Frankrijk en de ASV)

    Alle partijen kunnen zich in deze uiteenzetting herkennen. Omdat iedereen elkaar tegemoet wil komen wordt het volgende voorstel bij de EBU neergelegd: We willen samen met de EBU voorstellen dat de crisis op de volgende wijze aangepakt wordt:

    1: als er sprake zou zijn van sloopregelingen om overcapaciteit tegen te gaan dan alleen voor grotere schepen.
    2: als er sprake zou zijn van het opzetten van samenwerkingsverbanden om een betere positie te verwerven dan alleen voor schepen met grote tonnages
    3: afdwingen van bodemtarieven met heel veel wetten en regelgeving in de hand moet dit mogelijk zijn, zoniet Europees-breed dan toch per land afzonderlijk.

    Om dat laatste punt te staven heeft Jos Evens (ASV) het een en ander op een rijtje gezet en ter plekke verwoord. Met wet en regelgeving in de hand is aangetoond dat het afdwingen van een verbod van vervoer onder de kostprijs wel mogelijk is. Ook heeft de heer Evens al deze wetten en regelgevingen doorgestuurd naar de ESO vertegenwoordigers zodat men de vraag om bodemtarieven (of een afgeleide daarvan) kan onderbouwen naar de EBU toe.
    Wat ermee gebeurd is, geen idee. Maar wij, als ESO leden hebben er niets meer over gehoord en dat is zacht gezegd niet netjes

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • @ Paul

    Ben je hoofd tegen een casco aan gelopen in china of zo, ik heb er genoeg gezien die veel slechter zijn dan van de werven hiero

    Geplaatst door: jaco op
  • ik heb mijn zelf al opgegeven voor uitstel van executie.

    Geplaatst door: kempenaar op
  • Arie kunnen we elkaar de hand geven met een 110 mtr is ook geen bal te verdienen.
    Het is een uit de hand gelopen hobby.
    Mijn vriendin heeft mij al opgegeven bij het RTL programma : HELP mijn man heeft een hobby.
    Veel plezier in breukelen Arie, en voor de komende jaren is er voor mijn schip ook geen toekomst

    Geplaatst door: bedrijfseconoom op
  • @paul,

    Met alle respect, maar als u net zo bouwt als u schrijft, laat dan maar…..

    Geplaatst door: hans op
  • Geachte zijkers, als ik jullie zo mag noemen, ben geen schipper, maar wel een scheepsbouwer en wel te verstaan in China, voor de laatste 16 jaar, heb van alles gezien en mee gemaakt, en laat me het toch evn duidelijk stellen, dat een casco uit china in globaal genomen beter van kwaliteit is dan een europese casco, reden is dat er strakker wordt geinspecteerd, zijn er casco’s bij waar het niet zo is ligt het aan de opdracht gever die goed kopen supervisors inhuurd vanuit het oost block, het ligt niet aan de chinese werf, die volgt allen maar de instructies en de specificatie op, en als je ribben kunt tellen wees dan gerust dan weeet je dat de framen gelast zijn, als je ze niet kunt tellen, zou ik als ik jullie was toch maar eens een las inspectie aanvragen, vraag wat willen jullie een jacht of een vracht boot.
    Groeten vanuit China van een scheepsbouwer.

    Geplaatst door: paul op
  • ik leef mee met de kleintjes maar laat de hoop niet zakken ?

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Ik ben voor sloop kleine schip er is toch niks meer mee te verdienen.
    Waarom dan in stand houden?
    Heb er van ellende een bijbaan bij .
    Vaar zelf met klein schip maar zie er geen toekomst meer in .
    Zeer jammer maar helaas.

    Geplaatst door: Arie (Prut) Deeltijd pont schipper op
  • als je daar op kun kankeren .over schrijffouten ? ben je wel laag neer gekomen .in het cantonees of chinees kamp foek als je dat vindt is de scheepvaart gered

    Geplaatst door: mau op
  • @Harm,
    @ sonseeahray misschien is een taal cursus iets voor je? Harm, het is Chinezen en niet chinesen.
    Verbeter de wereld,begin………

    Geplaatst door: Toontje op
  • Wat nou Harm,kon je geen chinees betalen.STUMPER

    Geplaatst door: j op
  • @ sonseeahray misschien is een taal cursus iets voor je? wat die chinesen betreft heb je wel gelijk de kwaliteit is waardeloos zoiets moet je niet willen

    Geplaatst door: harm op
  • pleur op met die oplegregeling en samenwerkingsverbanden.

    Iedereen vaart, 2 schuttingen aan de volkerak, 8 schuttingen op de bovenrijn????

    Gezond verstand gebruiken en wat vaker je poot stijf houden!

    Geplaatst door: klaas op
  • oneerlijk als kleine schepen niet gesloopt mogen worden ook deze schepen zijn onverkoopbaar en er is momenteel geen reet mee te verdienen.
    dus een 65+ van een 1500 tonner krijgt een mooi slooppensioen mee en die van die kempenaar kan dood vallen.
    een kempenaar bij de sloop levert momenteel nog 10.000 euro op. oneerlijk en niet uitvoerbaar.

    ook bij de klein e schepen is overcappaciteit en die blijft want er verdwijnen steedsa meer kleine poartijen dus om evenwicht te houden bij voorbaat slopen voordat we dadelijk over en paar jaar weer achter de feiten aan lopen te rennen zoals altijd.

    jaja ik heb een vooruitziende blik

    Geplaatst door: lekker blijven slopen op
  • jaja enkelwandige er uit maar eerst hebben je ze verkocht aan een andere aan dure prijzen .koop dan die oude rommel op en de zelfde prijs . en doe hem zelf naar de schroot ik geef son….. gelijk

    Geplaatst door: edje op
  • ja is daar iets mis mee .ik ben water groot geworden .en ik heb al heel veel dingen gezien in het begin wie geld had die kocht en die niets had .spaarde en nu moet iedereen springen voor nieuwbouw voor de heren hun schoon ogen dat de markt overzadig is dat ligt toch zuiver aan de schipper zelf .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Zeker een reactie van een Belg?

    Geplaatst door: D op
  • Die chinezen breken niet zomaar hoor… maar misschien kunnen we in de vrachtvaart ook eens de enkelwandigen eruit halen , scheelt alweer een hele hoop in capaciteit…niet ??

    Geplaatst door: belgica op
  • dat waren nog goede maar al die rommel dat van China komt . daar heb ik al eens goed naar gezien je kunt de ribbetjes al zien.we hebben zelf op een dubbelwandige geweest en die was van 1972 het was wel een vrachter en vaart nu nog .maar hij is niet van schineese rommel gebouwd en als ieder in eigen land zijn schuitje bouwd.zou je zien ieder terug werk en ja het is duur maar kwaliteit .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • @sonseeahray

    Ga eens kijken op de eerste dubbelwandige tankschepen… ze stammen uit 1992… Zover ik kan zien, zien deze schepen er nou niet bepaald als schroot uit

    Geplaatst door: Jurn op
  • dubbelwandig is zien hoe ze er uit zien binnen 20jaar is .zeker weten dat ze meer schroot zijn dan die enkelwandige dat was en is nog staal .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Komt helemaal goed,toch?
    Misschien ooit!!!

    Geplaatst door: varensvrouw op

Reageer