Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Ambitieuze stuurman Islay Trader raakt de weg kwijt

LONDEN [update]

Een krabbend anker, een kapitein die sliep en een stuurman die dacht de problemen alleen aan te kunnen. Dat waren drie ingrediënten die er in de nacht van 8 oktober 2017 toe leidden dat de coaster Islay Trader in de monding van de Thames aan de grond liep. De Britse raad voor nautische veiligheid MAIB onderzocht het incident.

1 / 2
De Islay Trader komt bij laagwater hoog en droog te staan bij Margate. (Foto MAIB)

De Islay Trader komt bij laagwater hoog en droog te staan bij Margate. (Foto MAIB)

  • Coaster aan de grond na krabbend anker

Door Bart Oosterveld
De onder de vlag van Barbados geregistreerde Islay Trader (75 x 11,40 meter) was in de middag van 7 oktober vertrokken uit Greenwich bij Londen. Bij Murphy's Wharf had het schip een lading van 2170 ton gebroken glas geladen voor Antwerpen. Vanwege de komst van een ander schip aan de kaai in Greenwich kon de Islay Trader niet blijven liggen. Daarom vertrok het kort na 15:00 uur richting zee.

Met een diepgang van maximaal 4,50 meter ging de Islay Trader op weg. Maar alvorens de oversteek richting Westerschelde te maken besloot de kapitein voor de nacht ten anker te gaan in de monding van de Thames. Om 21:15 uur ankerde het schip in Margate Road, een geul voor de kust bij Margate. Het voornemen was de volgende ochtend om 11:00 uur weer verder te gaan.

De bemanning liet het stuurboord anker vallen en liet drie shackles ankerkabel uitlopen (ruim 80 meter). De kapitein zette op de radar de variable range markers (VRM) op de kust aan de zuidzijde en op de Sea Ruby, een ander vrachtschip dat ten anker lag. De display van de radar zette hij op een weergave van drie mijl en de AIS op ‘At Anchor'. Hij schreef ook de scheepspositie in het logboek en bleef in de stuurhut.

Overdracht
Om 23:00 uur droeg de kapitein de wacht over aan de stuurman. Tijdens de overdracht controleerde deze de positie van het schip en las en ondertekende de nachtorders van zijn kapitein. Daarin stond onder meer:
- Luister de radio uit en noteer berichten van de kuststations.
- Houd de omgeving nauwkeurig in de gaten en let met name op kleine schepen.
- Zorg dat het wachtalarm de hele tijd aanstaat.
- En: (onderstreept) roep me op elk moment wanneer dat nodig is of wanneer je twijfelt.

Na de overdracht ging de kapitein naar zijn hut en vervolgens naar bed. De stuurman bleef alleen op de brug, waar hij zich zou hebben beziggehouden met het bijwerken van kaarten en het verder voorbereiden van het vaarplan naar Antwerpen.

Waarschuwing
Om 01:58 uur wordt er via de marifoon geroepen door de London Authority Vessel Traffic Services Officer (VTSO). Hem was opgevallen dat de Islay Trader dicht in de buurt van de zandbank Margate Sand was gekomen. Hij vraagt de stuurman op de Islay Trader of hij de positie van het schip kan controleren, omdat hij vermoedt dat het anker krabt. De stuurman antwoordt pas bij de tweede oproep. De VTSO adviseert een halve zeemijl naar het zuiden te gaan, omdat daar dieper water is.

Anker op
De stuurman zet vervolgens de positie die de GPS aangeeft op de papieren kaart en ziet dat het schip nog maar 750 meter van de ondiepte is verwijderd. Hij roept de wtk, vraagt hem de motor te starten en roept twee matrozen aan dek om het anker op te halen. Om 02:13 uur zegt hij via de marifoon tegen London VTS dat hij opnieuw gaat ankeren.

Met een snelheid van vijf knopen vaart het schip naar het zuiden, in de richting van de kust van Margate. Tegen de matrozen op het voordek zegt hij dat ze er rekening mee moeten houden dat er in ongeveer 30 minuten opnieuw geankerd gaat worden.

Om 02:33 ziet de verkeersleider van de VTS dat de Islay Trader veel zuidelijker vaart dan verwacht en roept via de radio: ‘Islay Trader, dit is een goede positie om te ankeren. Ga niet verder zuidelijk.'

De stuurman antwoordt: 'Oké, ja bedankt. Ik zal kijken waar we zijn. Dank voor uw informatie.' En hij plot de positie op de kaart.

Akelig dichtbij
Om 02:36 begint de verkeersleider zich serieus zorgen te maken en roept nogmaals via de VHF: ‘Islay Trader, ga naar het noorden, draai uw vaartuig richting het noorden. Ga niet verder zuidelijk.'

Via hun portofoon melden de twee matrozen op het voordek dat de lichten van de kust akelig dichtbij komen. In de stuurhut vraagt de wtk aan de stuurman waar hij heen gaat.

Om 02:38 uur meldt de stuurman zich opnieuw via de radio bij de verkeersleider. ‘Eh, Londen VTS, de Islay Trader. Ik ben bezig naar het noorden te draaien maar we bewegen niet.'
London VTS antwoordt: ‘(...) Ga niet verder zuidelijk, uw schip komt in ondiep water. Draai naar het noorden.'

Islay Trader: ‘Ik probeer achteruit te slaan, maar we bewegen nog niet.'

Hoewel de officier van dienst de twee Schottels van de Islay Trader in de achteruitstand heeft gezet vaart het schip nog met een snelheid van zeven knopen richting de kust. De chief engineer zegt dat de motoren gewoon werken.

Stranding
Wanneer de Islay Trader een getijdegeul vlak voor de kust passeert geeft de stuurman opdracht het stuurboord anker te laten vallen. De matrozen geven 30 meter ankerketting. Om 02:42 uur zit het schip aan de grond.

De kapitein is intussen wakker geworden van de veranderingen in het motorgeluid en de trillingen van het schip. Als de wtk hem roept komt hij snel. Hij probeert door achteruit te slaan het schip alsnog los te krijgen, maar tevergeefs.

De Islay Trader komt toevallig naast een scheepshelling terecht, pal naast een levensgroot stalen beeld van de Britse kunstenaar Sir Antony Gormley dat daar net een paar weken eerder in zee is gezet.

Een eerste inspectie wijst uit dat er geen water binnendringt. Later op de ochtend komen een technisch opzichter en een manager van eigenaar Faversham Ships Ltd bij het schip, samen met een surveyor van een klassebedrijf. Het schip krijgt toestemming naar Antwerpen te varen en daar te lossen.

Om 14:20 uur wordt de Islay Trader met sleepbootassistentie naar dieper water gebracht. Kennelijk wil de kapitein dan direct vertrekken, maar daar steekt de eigenaar een stokje voor. De kapitein krijgt de opdracht te ankeren.

Schade
Pas tegen middernacht gaat de reis verder en begint de Islay Trader aan de oversteek naar Antwerpen, waar ze om 18:00 uur arriveert. Op 12 oktober gaat het schip in Dordrecht de helling op voor inspectie. Daar blijkt dat het onderwaterschip ter hoogte van de boeg aan beide zijden is ingedeukt. Ook is een aantal spanten verbogen. In Dordrecht is de schade gerepareerd.

De MAIB trekt als een van de conclusies dat het anker van de Islay Trader is gaan krabben omdat er te weinig ankerketting was gegeven, gezien het tijverschil ter plaatse. Dat was op dat moment ongeveer 4,20 meter. Verder had de stuurman de situatie op de brug kennelijk niet onder controle. Het werd hem pas duidelijk dat het anker krabde toen hij werd gewaarschuwd door London VTS. Opdracht was de kapitein te roepen als er iets was, maar dat deed hij niet. Hij wilde zijn meerdere niet storen en dacht dat hij de situatie zelf aankon. En na het ophalen van het anker raakte hij snel het zicht kwijt op de positie van het schip.

Zwaar
De onderzoekers zetten daar tegenover dat de werkomstandigheden op het schip erg zwaar waren. Er waren slechts twee mensen aan boord die wacht konden lopen. Naast de wachten van 6 uur op, 6 uur af, kwamen daar veel taken bij als het schip geladen of gelost werd. De kapitein had het misschien wel zo zwaar dat de chief officer hem eindelijk een beetje rust wilde gunnen, met nare gevolgen.

De verkeersleiders van London VTS krijgen complimenten van de MAIB. ‘De interventies van London VTS waren tijdig en doelmatig', staat in het rapport.

De bemanning

De bemanning van de Islay Trader bestond uit een kapitein, een stuurman, een wtk en drie matrozen, van wie een de kok was. De kapitein was een 61-jarige man met de Poolse nationaliteit. Hij had sinds 1998 een Pools Certificate of Competency en was ervaren in de coastervaart rond het Verenigd Koninklijk. Hij kwam regelmatig op de Thames en had de bevoegdheid verworven daar zonder loods te varen.

De stuurman was een 42-jarige Filipijn die sinds 2002 bij Faversham Ships Ltd werkte. Hij was daar destijds als matroos begonnen en had daarna promotie gemaakt. In 2015 haalde hij zijn Certificate of Competency. Volgens de onderzoekers van de MAIB was hij ambitieus en wilde graag zelf het commando aan boord gaan voeren.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook