Zeker 10% zeeschepen vaart nog niet zwavelarm in SECA

Van de 160 schepen die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vorig jaar heeft gecontroleerd op de uitstoot van zwaveldioxide, voeren er twintig nog steeds op zware stookolie in SECA-gebieden. Acht schepen mochten alleen verder op schonere brandstof, meldt dagblad Trouw.

Strengere stikstofnorm voor nieuwe schepen in Noord- en Oostzee per 2021 (foto Schuttevaer)
Strengere stikstofnorm voor nieuwe schepen in Noord- en Oostzee per 2021 (foto Schuttevaer)

Per 1 januari 2015 is de SECA (Sulphur Emission Control Area) in het Noordzeegebied, het Kanaal en de Baltische Zee aangescherpt. Het maximale zwavelgehalte in de brandstof van zeeschepen dat gebruikt mag worden in de SECA, is verlaagd van 1% naar 0,10%. In Europees verband is afgesproken dat vanaf 2016 een tiende van alle zeeschepen op naleving van de brandstofregels wordt gecontroleerd. Inspecties van 12 Europese landen, Rusland en Canada hebben in het najaar van 2015 afgesproken hoe ze overtreders aan gaan pakken.

Om het Europees jaarquotum aan controles te kunnen halen, gaat ILT samenwerken met andere landen en zijn nieuwe inspecteurs in opleiding. De aangehouden schepen kregen tot nu toe nog geen boetes opgelegd. Het stilleggen van een schip kost de reder zo’n 10.000 tot 50.000 euro per dag, schrijft Trouw. Voor overtreding van de SECA-regels kunnen de boetes in beginsel oplopen tot ruim 800.000 euro per schip, maar met het ministerie van Justitie en met de andere EU-lidstaten is daar nog geen overeenstemming over.

Zeker 10% zeeschepen vaart nog niet zwavelarm in SECA | Schuttevaer.nl

Zeker 10% zeeschepen vaart nog niet zwavelarm in SECA

Van de 160 schepen die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vorig jaar heeft gecontroleerd op de uitstoot van zwaveldioxide, voeren er twintig nog steeds op zware stookolie in SECA-gebieden. Acht schepen mochten alleen verder op schonere brandstof, meldt dagblad Trouw.

Strengere stikstofnorm voor nieuwe schepen in Noord- en Oostzee per 2021 (foto Schuttevaer)
Strengere stikstofnorm voor nieuwe schepen in Noord- en Oostzee per 2021 (foto Schuttevaer)

Per 1 januari 2015 is de SECA (Sulphur Emission Control Area) in het Noordzeegebied, het Kanaal en de Baltische Zee aangescherpt. Het maximale zwavelgehalte in de brandstof van zeeschepen dat gebruikt mag worden in de SECA, is verlaagd van 1% naar 0,10%. In Europees verband is afgesproken dat vanaf 2016 een tiende van alle zeeschepen op naleving van de brandstofregels wordt gecontroleerd. Inspecties van 12 Europese landen, Rusland en Canada hebben in het najaar van 2015 afgesproken hoe ze overtreders aan gaan pakken.

Om het Europees jaarquotum aan controles te kunnen halen, gaat ILT samenwerken met andere landen en zijn nieuwe inspecteurs in opleiding. De aangehouden schepen kregen tot nu toe nog geen boetes opgelegd. Het stilleggen van een schip kost de reder zo’n 10.000 tot 50.000 euro per dag, schrijft Trouw. Voor overtreding van de SECA-regels kunnen de boetes in beginsel oplopen tot ruim 800.000 euro per schip, maar met het ministerie van Justitie en met de andere EU-lidstaten is daar nog geen overeenstemming over.