CMA CGM koopt NOL: ‘Size matters’

De Franse containerrederij CMA CGM heeft containerrederij Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore overgenomen voor 2,24 miljard euro. Volgens de Fransen is de overname noodzakelijk vanwege de moeilijke containermarkt waar grootte (‘size matters’) wel degelijk veel verschil kan maken.

NOL stond tot voor de overname op de twaalfde plek van containerrederijen. De rederij had met 87 schepen en een capaciteit van 547.000 teu een marktaandeel van 2,7%. CMA CGM bezette met 456 schepen, een capaciteit van 1,8 miljoen teu en een marktaandeel van 8,8%, de derde plek. De nieuwe combinatie van CMA CGM behoudt de derde plek en moet alleen Maersk met een marktaandeel van 14,9% en MSC met een marktaandeel van 11,5% voor laten gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

CMA CGM koopt NOL: ‘Size matters’ | Schuttevaer.nl

CMA CGM koopt NOL: ‘Size matters’

De Franse containerrederij CMA CGM heeft containerrederij Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore overgenomen voor 2,24 miljard euro. Volgens de Fransen is de overname noodzakelijk vanwege de moeilijke containermarkt waar grootte (‘size matters’) wel degelijk veel verschil kan maken.

NOL stond tot voor de overname op de twaalfde plek van containerrederijen. De rederij had met 87 schepen en een capaciteit van 547.000 teu een marktaandeel van 2,7%. CMA CGM bezette met 456 schepen, een capaciteit van 1,8 miljoen teu en een marktaandeel van 8,8%, de derde plek. De nieuwe combinatie van CMA CGM behoudt de derde plek en moet alleen Maersk met een marktaandeel van 14,9% en MSC met een marktaandeel van 11,5% voor laten gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer