Lage olieprijs zorgt voor minder slow steaming

De lage olieprijs, en daardoor de lagere bunkerkosten, zorgt ervoor dat steeds meer rederijen afstappen van het langzamer varen, het zogenaamde slow steaming. Volgens Peter Sand van de internationale redersorganisatie Bimco willen klanten nu graag iets extra betalen om de goederen eerder in huis te hebben.

De lagere bunkerkosten zorgen volgens Sand overigens niet vanzelfsprekend voor meer winst voor de rederijen. ‘Dat hangt helemaal af van het soort contract en of het eigen of gecharterde schepen zijn. Wat wel is veranderd, is dat de bunkerkosten een steeds minder belangrijk deel vormen van de totale kosten.’
Miljoenen
De specials van Bimco meldt dat de besparingen op de bunkerkosten op het hoogste niveau liggen sinds 2008. ‘Omdat er geen enkel zicht is op stijging van de olieprijs, voorspellen we voor dit jaar extreem hoge besparingen op de bunkerkosten’, meldt hij in het maritieme vakblad ShippingWatch.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lage olieprijs zorgt voor minder slow steaming | Schuttevaer.nl

Lage olieprijs zorgt voor minder slow steaming

De lage olieprijs, en daardoor de lagere bunkerkosten, zorgt ervoor dat steeds meer rederijen afstappen van het langzamer varen, het zogenaamde slow steaming. Volgens Peter Sand van de internationale redersorganisatie Bimco willen klanten nu graag iets extra betalen om de goederen eerder in huis te hebben.

De lagere bunkerkosten zorgen volgens Sand overigens niet vanzelfsprekend voor meer winst voor de rederijen. ‘Dat hangt helemaal af van het soort contract en of het eigen of gecharterde schepen zijn. Wat wel is veranderd, is dat de bunkerkosten een steeds minder belangrijk deel vormen van de totale kosten.’
Miljoenen
De specials van Bimco meldt dat de besparingen op de bunkerkosten op het hoogste niveau liggen sinds 2008. ‘Omdat er geen enkel zicht is op stijging van de olieprijs, voorspellen we voor dit jaar extreem hoge besparingen op de bunkerkosten’, meldt hij in het maritieme vakblad ShippingWatch.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer