Zeevrachtenmarkt: Minder schepen naar sloper

Er gaan dit jaar minder schepen naar de slopers dan in het topjaar 2012. In dat jaar verdween 56,5 miljoen dwt in de smeltovens. Dat wordt dit jaar lang niet gehaald, onder meer doordat de markt voor de droge-ladingschepen verbeterde. Bovendien daalde de prijs die voor sloopschepen wordt betaald. Ook de verzwakking van de valuta van twee belangrijke slooplanden, India en Pakistan, speelde een rol.

De charterhuren voor de capesizers stegen verder tot boven $ 20.000 per dag, in sommige gevallen zelfs tot boven $ 30.000. Al vroeg in de maand werden al reizen voor januari geboekt, afladers en makelaars willen kennelijk rustige feestdagen hebben en dat zou de plotselinge verdere stijging van de huren kunnen verklaren. De Alpha Confidence (176.500 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Japan, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 25.500 per dag. Ook voor de panamaxen en supramaxen trekken de charterhuren aan.
Voordat de datum inging van de vrachtverhoging in de containervaart, ontstond  al twijfel of die poging zou slagen. Volgens de Shanghai Freight Index daalden de vrachten voor Shanghai-Noord-Europa tot $ 1000 per teu en iets boven $ 1200 voor Shanghai-Middellandse Zee. De lijnoperators willen vanaf half december de tarieven verhogen met $ 750 tot 800 per teu, maar dat zal nog lastig worden met een afnemend ladingaanbod.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Minder schepen naar sloper | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Minder schepen naar sloper

Er gaan dit jaar minder schepen naar de slopers dan in het topjaar 2012. In dat jaar verdween 56,5 miljoen dwt in de smeltovens. Dat wordt dit jaar lang niet gehaald, onder meer doordat de markt voor de droge-ladingschepen verbeterde. Bovendien daalde de prijs die voor sloopschepen wordt betaald. Ook de verzwakking van de valuta van twee belangrijke slooplanden, India en Pakistan, speelde een rol.

De charterhuren voor de capesizers stegen verder tot boven $ 20.000 per dag, in sommige gevallen zelfs tot boven $ 30.000. Al vroeg in de maand werden al reizen voor januari geboekt, afladers en makelaars willen kennelijk rustige feestdagen hebben en dat zou de plotselinge verdere stijging van de huren kunnen verklaren. De Alpha Confidence (176.500 dwt, 2011) werd gecharterd oplevering Japan, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 25.500 per dag. Ook voor de panamaxen en supramaxen trekken de charterhuren aan.
Voordat de datum inging van de vrachtverhoging in de containervaart, ontstond  al twijfel of die poging zou slagen. Volgens de Shanghai Freight Index daalden de vrachten voor Shanghai-Noord-Europa tot $ 1000 per teu en iets boven $ 1200 voor Shanghai-Middellandse Zee. De lijnoperators willen vanaf half december de tarieven verhogen met $ 750 tot 800 per teu, maar dat zal nog lastig worden met een afnemend ladingaanbod.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer