Zeevrachtenmarkt: Overinvesteringen China zitten capesizers tegen

Door een grotere uitvoer vanuit Australië stegen de huren en vrachten voor de capesizers. De Orient Vesta (180.136 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Japan, via Oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 15.500 per dag.

Voor de capesizers is vooral de economische ontwikkeling van China van belang. De onzekerheid daarover is ontstaan door te grote investeringen in infrastructuur, fabrieken en vastgoed. Het resultaat: snelwegen waar geen behoefte aan is, lege gebouwen en overcapaciteit in de industrie. Investeringen welke voor een groot gedeelte zijn gefinancierd met spaartegoeden van Chinese burgers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Overinvesteringen China zitten capesizers tegen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Overinvesteringen China zitten capesizers tegen

Door een grotere uitvoer vanuit Australië stegen de huren en vrachten voor de capesizers. De Orient Vesta (180.136 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Japan, via Oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 15.500 per dag.

Voor de capesizers is vooral de economische ontwikkeling van China van belang. De onzekerheid daarover is ontstaan door te grote investeringen in infrastructuur, fabrieken en vastgoed. Het resultaat: snelwegen waar geen behoefte aan is, lege gebouwen en overcapaciteit in de industrie. Investeringen welke voor een groot gedeelte zijn gefinancierd met spaartegoeden van Chinese burgers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer