Zeevrachtenmarkt: Verbetering capesizers zet door

De verbetering van de huren en vrachten voor de capesizers zette door. Vooral doordat de Australische mijnbouwers actief waren in de chartermarkt. Maar die kunnen er ook zo weer uitstappen en dan zijn de reders, zolang de overcapaciteit aanhoudt, geen partij voor de charterers. Zo worden steeds meer opeenvolgende reischarters afgesloten waarbij geen vaste huren worden afgesproken, maar een variabele de huur aan de hand van de noteringen op de Baltic vrachtenbeurs.

De vrachten voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China stegen tot rond $ 6 per ton, van Brazilië naar China tot bijna $ 19 per ton. De Cape Trust (176.925 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via de oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering Zuid-Korea voor $ 26.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Verbetering capesizers zet door | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Verbetering capesizers zet door

De verbetering van de huren en vrachten voor de capesizers zette door. Vooral doordat de Australische mijnbouwers actief waren in de chartermarkt. Maar die kunnen er ook zo weer uitstappen en dan zijn de reders, zolang de overcapaciteit aanhoudt, geen partij voor de charterers. Zo worden steeds meer opeenvolgende reischarters afgesloten waarbij geen vaste huren worden afgesproken, maar een variabele de huur aan de hand van de noteringen op de Baltic vrachtenbeurs.

De vrachten voor reizen met ijzererts van West-Australië naar China stegen tot rond $ 6 per ton, van Brazilië naar China tot bijna $ 19 per ton. De Cape Trust (176.925 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Hamburg, via de oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering Zuid-Korea voor $ 26.500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer