Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten rond feestdagen

De capesizers bleven profiteren van de kennelijk onverzadigbare honger van China naar ijzererts. Door de congestie in de Chinese havens stegen de huren en vrachten verder. Vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China stegen intussen tot boven $ 30 per ton, van Australië naar China tot ruim boven $ 14 per ton.

De Blue Moon (170.094 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Australië, teruglevering China voor $ 30.000 per dag, de Cape Maru (170.012 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Montoir voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 32.500 per dag. Maar de stijging lijkt al af te nemen.
De vraag naar Braziliaans ijzererts steeg nadat de grote mijnbouwer Vale de prijs had verlaagd. Vale probeert wellicht bij China in de gunst te komen nu dat land de nieuwe schepen van Vale van 400.000 dwt plus de toegang tot Chinese havens weigert. Als die weigering blijft is het moeilijk deze schepen te exploiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten rond feestdagen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Stijgende vrachten rond feestdagen

De capesizers bleven profiteren van de kennelijk onverzadigbare honger van China naar ijzererts. Door de congestie in de Chinese havens stegen de huren en vrachten verder. Vrachtprijzen voor ertsreizen van Brazilië naar China stegen intussen tot boven $ 30 per ton, van Australië naar China tot ruim boven $ 14 per ton.

De Blue Moon (170.094 dwt, 2002) werd gecharterd oplevering Shanghai, via Australië, teruglevering China voor $ 30.000 per dag, de Cape Maru (170.012 dwt, 2005) werd gecharterd oplevering Montoir voor een Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 32.500 per dag. Maar de stijging lijkt al af te nemen.
De vraag naar Braziliaans ijzererts steeg nadat de grote mijnbouwer Vale de prijs had verlaagd. Vale probeert wellicht bij China in de gunst te komen nu dat land de nieuwe schepen van Vale van 400.000 dwt plus de toegang tot Chinese havens weigert. Als die weigering blijft is het moeilijk deze schepen te exploiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer