Zeevrachtenmarkt: Meer kolen- en ertsreizen

Het lijkt wat beter te worden voor de capesizers, vooral de export van ijzererts en kolen uit Brazilië en Australië trekt aan. Voor het eerst sinds drie maanden werd voor een ton ijzererts van Australië naar China een vracht van boven $ 8 per ton betaald. Vreugde alom, maar winstgevend is zo’n vracht niet echt.

De charterhuren bleven laag. De Quorn (179.869 dwt, 1996) werd gecharterd oplevering Taicang, via Brazilië, teruglevering China voor $ 12.000 per dag, de Alina II (179.802 dwt, 1986) werd gecharterd oplevering Singapore, via India, teruglevering China voor $ 10.900 per dag.
Panamaxen
Voor de panamaxen is de markt in het Verre Oosten dermate zwak geworden dat reizen vanuit de Atlantic naar het Verre Oosten zoveel mogelijk worden vermeden, tenzij een hogere huur of een ballastbonus wordt betaald. De Fu Tong (71.330 dwt, 1998) werd gecharterd oplevering Santos, via oostkust Zuid-Amerika, teruglevering China voor $ 25.500 per dag plus een ballastbonus van $ 550.000. De huren voor reizen in het Verre Oosten zijn voor de panamaxen niet best. De Tai Plenty (73.060 dwt, 2000) werd gecharterd oplevering Taichung, via Indonesië, teruglevering Zuid-China voor $ 13.350 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Meer kolen- en ertsreizen | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Meer kolen- en ertsreizen

Het lijkt wat beter te worden voor de capesizers, vooral de export van ijzererts en kolen uit Brazilië en Australië trekt aan. Voor het eerst sinds drie maanden werd voor een ton ijzererts van Australië naar China een vracht van boven $ 8 per ton betaald. Vreugde alom, maar winstgevend is zo’n vracht niet echt.

De charterhuren bleven laag. De Quorn (179.869 dwt, 1996) werd gecharterd oplevering Taicang, via Brazilië, teruglevering China voor $ 12.000 per dag, de Alina II (179.802 dwt, 1986) werd gecharterd oplevering Singapore, via India, teruglevering China voor $ 10.900 per dag.
Panamaxen
Voor de panamaxen is de markt in het Verre Oosten dermate zwak geworden dat reizen vanuit de Atlantic naar het Verre Oosten zoveel mogelijk worden vermeden, tenzij een hogere huur of een ballastbonus wordt betaald. De Fu Tong (71.330 dwt, 1998) werd gecharterd oplevering Santos, via oostkust Zuid-Amerika, teruglevering China voor $ 25.500 per dag plus een ballastbonus van $ 550.000. De huren voor reizen in het Verre Oosten zijn voor de panamaxen niet best. De Tai Plenty (73.060 dwt, 2000) werd gecharterd oplevering Taichung, via Indonesië, teruglevering Zuid-China voor $ 13.350 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer