Zeevrachtenmarkt: Steeds beroerder voor capesizers

In de droge-ladingmarkt gaat het steeds beroerder voor de capesizers. De verwachting dat, na de aardbeving en tsunami, Japan de wederopbouw energiek zou aanpakken is nog niet uitgekomen. Integendeel, de Japanse economie krimpt, waardoor de invoer van kolen en ijzererts afneemt en dat voelen de capesizers.

Maar op de Atlantische routes is het ook slecht. De King Robert (169.676 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Hamburg voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 7000 per dag. Voor nieuwbouw capesizers die in 2007 en 2008 werden opgeleverd zal ten minste $ 70 miljoen zijn betaald. Door de crisis daalden de prijzen na 2008 tot ongeveer $ 46 miljoen. Afhangend van de manier waarop het schip werd gefinancierd zal een huur van $ 7000 per dag de financieringskosten nauwelijks dekken, laat staan de overige operationele kosten. De gemiddelde leeftijd van de capesize-vloot is 11 jaar, veel oude kandidaten voor de sloop zijn er dus niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Steeds beroerder voor capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Steeds beroerder voor capesizers

In de droge-ladingmarkt gaat het steeds beroerder voor de capesizers. De verwachting dat, na de aardbeving en tsunami, Japan de wederopbouw energiek zou aanpakken is nog niet uitgekomen. Integendeel, de Japanse economie krimpt, waardoor de invoer van kolen en ijzererts afneemt en dat voelen de capesizers.

Maar op de Atlantische routes is het ook slecht. De King Robert (169.676 dwt, 2008) werd gecharterd oplevering Hamburg voor een trans-Atlantische rondreis, teruglevering West-Europa voor $ 7000 per dag. Voor nieuwbouw capesizers die in 2007 en 2008 werden opgeleverd zal ten minste $ 70 miljoen zijn betaald. Door de crisis daalden de prijzen na 2008 tot ongeveer $ 46 miljoen. Afhangend van de manier waarop het schip werd gefinancierd zal een huur van $ 7000 per dag de financieringskosten nauwelijks dekken, laat staan de overige operationele kosten. De gemiddelde leeftijd van de capesize-vloot is 11 jaar, veel oude kandidaten voor de sloop zijn er dus niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer