Steeds meer capesizers liggen her en der voor anker, wachtend op betere tijden. Oudere capesizers gaan versneld naar de slopers. China is plotseling weer erg actief in de sloopmarkt. De Kyushu Star (142.000 dwt, 1982) werd aan Indiase slopers verkocht voor $ 9,1 miljoen. De Kyla Fortuna (170.296 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Tubarao, teruglevering Zuidoost-Azië voor $ 10.500 per dag plus een ballastbonus van $ 1,115 miljoen.
Panamaxen
Voor de panamaxen zijn de graanreizen vanaf de Oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf de krenten in een verder dunne pap. De Ji May (76.015 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Oostkust Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.000 per dag.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?