Zeevrachtenmarkt: Piraten verdienen 280 miljoen dollar

Voor de capesizers leek het er even op dat het na de vakantieperiode in China wat beter zou worden. Maar helaas, even stegen de vrachten voor ertsreizen van de Westkust van Australië om daarna weer te dalen tot ongeveer $ 6,70 per ton. De brandstofkosten stegen wel, waardoor de capesizers nauwelijks de operationele kosten opvaren.

Steeds meer capesizers liggen her en der voor anker, wachtend op betere tijden. Oudere capesizers gaan versneld naar de slopers. China is plotseling weer erg actief in de sloopmarkt. De Kyushu Star (142.000 dwt, 1982) werd aan Indiase slopers verkocht voor $ 9,1 miljoen. De Kyla Fortuna (170.296 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Tubarao, teruglevering Zuidoost-Azië voor $ 10.500 per dag plus een ballastbonus van $ 1,115 miljoen.
Panamaxen
Voor de panamaxen zijn de graanreizen vanaf de Oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf de krenten in een verder dunne pap. De Ji May (76.015 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Oostkust Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Piraten verdienen 280 miljoen dollar | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Piraten verdienen 280 miljoen dollar

Voor de capesizers leek het er even op dat het na de vakantieperiode in China wat beter zou worden. Maar helaas, even stegen de vrachten voor ertsreizen van de Westkust van Australië om daarna weer te dalen tot ongeveer $ 6,70 per ton. De brandstofkosten stegen wel, waardoor de capesizers nauwelijks de operationele kosten opvaren.

Steeds meer capesizers liggen her en der voor anker, wachtend op betere tijden. Oudere capesizers gaan versneld naar de slopers. China is plotseling weer erg actief in de sloopmarkt. De Kyushu Star (142.000 dwt, 1982) werd aan Indiase slopers verkocht voor $ 9,1 miljoen. De Kyla Fortuna (170.296 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Tubarao, teruglevering Zuidoost-Azië voor $ 10.500 per dag plus een ballastbonus van $ 1,115 miljoen.
Panamaxen
Voor de panamaxen zijn de graanreizen vanaf de Oostkust van Zuid-Amerika en uit de US Gulf de krenten in een verder dunne pap. De Ji May (76.015 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Rotterdam, via Oostkust Zuid-Amerika, teruglevering Singapore/Japan voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer