Optimisten verwachten nog steeds dat China de komende jaren ervoor zal zorgen dat de vrachtenmarkten zullen verbeteren. China zorgt nu dan wel even, door een grotere import van ruwe olie, voor een kleine verbetering van de vrachten voor de tankers, maar dat is geen verzekering voor de toekomst. De inflatie in China gaat snel omhoog, wat vooral de voedselprijzen doet stijgen. Het overgrote deel van de Chinese bevolking leeft nog steeds op een minimaal inkomen en hoge voedselprijzen veroorzaken onrust. Dat is wel het laatste wat de communistische machthebbers willen. De tot nu toe genomen maatregelen om de inflatie in de hand te houden werken niet. Dus lijkt het erop dat er, gezichtsverlies of niet, een verhoging van de rente en daarmee een verhoging van de koers van de yuan moeten komen. Met als gevolg, toename van de import en minder groei van de export, precies wat de Westerse landen al zolang van China vragen. Voor de scheepvaart is een mindere groei van de Chinese export niet positief.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?