Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen met ijsklasse schieten omhoog

De bekende reder Frederiksen, met name groot geworden in de tankvaart, voorspelt voor zowel de droge als de natte bulkers een zwakke markt gedurende de komende twee jaar. Reden: overcapaciteit. Jammer dat deze kenner niet veel eerder tot die conclusie kwam en dat wereldkundig maakte. Dat zou wellicht sommige reders hebben weerhouden schepen te bestellen.

Optimisten verwachten nog steeds dat China de komende jaren ervoor zal zorgen dat de vrachtenmarkten zullen verbeteren. China zorgt nu dan wel even, door een grotere import van ruwe olie, voor een kleine verbetering van de vrachten voor de tankers, maar dat is geen verzekering voor de toekomst. De inflatie in China gaat snel omhoog, wat vooral de voedselprijzen doet stijgen. Het overgrote deel van de Chinese bevolking leeft nog steeds op een minimaal inkomen en hoge voedselprijzen veroorzaken onrust. Dat is wel het laatste wat de communistische machthebbers willen. De tot nu toe genomen maatregelen om de inflatie in de hand te houden werken niet. Dus lijkt het erop dat er, gezichtsverlies of niet, een verhoging van de rente en daarmee een verhoging van de koers van de yuan moeten komen. Met als gevolg, toename van de import en minder groei van de export, precies wat de Westerse landen al zolang van China vragen. Voor de scheepvaart is een mindere groei van de Chinese export niet positief.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen met ijsklasse schieten omhoog | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrachtprijzen aframaxen met ijsklasse schieten omhoog

De bekende reder Frederiksen, met name groot geworden in de tankvaart, voorspelt voor zowel de droge als de natte bulkers een zwakke markt gedurende de komende twee jaar. Reden: overcapaciteit. Jammer dat deze kenner niet veel eerder tot die conclusie kwam en dat wereldkundig maakte. Dat zou wellicht sommige reders hebben weerhouden schepen te bestellen.

Optimisten verwachten nog steeds dat China de komende jaren ervoor zal zorgen dat de vrachtenmarkten zullen verbeteren. China zorgt nu dan wel even, door een grotere import van ruwe olie, voor een kleine verbetering van de vrachten voor de tankers, maar dat is geen verzekering voor de toekomst. De inflatie in China gaat snel omhoog, wat vooral de voedselprijzen doet stijgen. Het overgrote deel van de Chinese bevolking leeft nog steeds op een minimaal inkomen en hoge voedselprijzen veroorzaken onrust. Dat is wel het laatste wat de communistische machthebbers willen. De tot nu toe genomen maatregelen om de inflatie in de hand te houden werken niet. Dus lijkt het erop dat er, gezichtsverlies of niet, een verhoging van de rente en daarmee een verhoging van de koers van de yuan moeten komen. Met als gevolg, toename van de import en minder groei van de export, precies wat de Westerse landen al zolang van China vragen. Voor de scheepvaart is een mindere groei van de Chinese export niet positief.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer