Zeevrachtenmarkt: Koelschepenvloot is tanende

De Chinese import van ijzererts lijkt licht te dalen. In hoeverre dit wordt veroorzaakt door een lagere staalproductie of een groter verbruik van erts uit eigen bodem is niet helemaal duidelijk. Dankzij de groei van de kolenexport door de producerende landen valt de schade voor de capesizers mee. Door prijsverschillen kunnen de vervoerstromen snel wisselen.

Toen Australië de prijs van ijzererts verhoogde profiteerden landen als Colombia en Zuid-Afrika daarvan door een hogere export naar Azië. Ook de capesizers profiteerden doordat meer zeemijlen moesten worden gevaren. Het nieuwbouwschip STX Orchid (181.000 dwt) werd gecharterd oplevering werf Zuid-Korea, via West-Australië, teruglevering China voor $ 30.000 per dag. Inmiddels stijgen de huren en vrachten voor de capesizers weer. De Alameda (170.726 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gijon, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 55.500 per dag. In 2011 komen er ongeveer 250 nieuwe capesizers in de vaart. De verwachting is dat de wereldeconomie en dus het vervoer in 2011 verder zal verbeteren, maar het moet toch wel erg goed gaan om zo’n groei van het draagvermogen te absorberen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Koelschepenvloot is tanende | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Koelschepenvloot is tanende

De Chinese import van ijzererts lijkt licht te dalen. In hoeverre dit wordt veroorzaakt door een lagere staalproductie of een groter verbruik van erts uit eigen bodem is niet helemaal duidelijk. Dankzij de groei van de kolenexport door de producerende landen valt de schade voor de capesizers mee. Door prijsverschillen kunnen de vervoerstromen snel wisselen.

Toen Australië de prijs van ijzererts verhoogde profiteerden landen als Colombia en Zuid-Afrika daarvan door een hogere export naar Azië. Ook de capesizers profiteerden doordat meer zeemijlen moesten worden gevaren. Het nieuwbouwschip STX Orchid (181.000 dwt) werd gecharterd oplevering werf Zuid-Korea, via West-Australië, teruglevering China voor $ 30.000 per dag. Inmiddels stijgen de huren en vrachten voor de capesizers weer. De Alameda (170.726 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Gijon, via Brazilië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 55.500 per dag. In 2011 komen er ongeveer 250 nieuwe capesizers in de vaart. De verwachting is dat de wereldeconomie en dus het vervoer in 2011 verder zal verbeteren, maar het moet toch wel erg goed gaan om zo’n groei van het draagvermogen te absorberen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer