Deense stuurman ontspringt de dans na gronding Sif R

Doordat hij nooit zijn Nederlandse vaarbevoegdheid heeft aangevraagd ontsprong de Deense tweede stuurman Mikael B. begin juli de dans bij de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam. Hij werd daar samen met de Deense kapitein van de Nederlandse sleephopperzuiger Sif R als betrokkene gehoord over de gronding van dit vaartuig op 16 maart 2008 voor de Deense haven Thyboron.

De raad acht hem schuldig aan het ongeval, maar kon hem door het ontbreken van zijn Nederlandse vaarbevoegdheid geen tuchtrechtelijke maatregel opleggen. Waar niets is, valt ook niets in te trekken. De Nederlandse papieren waren er niet omdat stuurman noch rederij RN Dredging te Kopenhagen en Burgh-Haamstede, hieraan had gedacht. De stuurman vaart nu weer onder de Deense vlag bij dezelfde rederij. Een klein geluk bij het ongeluk, dat forse schade opleverde, was dat de stuurman op het kritieke moment boven de sterkte voer. Het was zijn eerste reis met deze sleephopper. Hij was net een paar dagen ingewerkt. De andere, ook Deense stuurman zou met verlof gaan, maar was nog aan boord. B. had op dat moment twee jaar ervaring als baggerstuurman.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deense stuurman ontspringt de dans na gronding Sif R | Schuttevaer.nl

Deense stuurman ontspringt de dans na gronding Sif R

Doordat hij nooit zijn Nederlandse vaarbevoegdheid heeft aangevraagd ontsprong de Deense tweede stuurman Mikael B. begin juli de dans bij de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam. Hij werd daar samen met de Deense kapitein van de Nederlandse sleephopperzuiger Sif R als betrokkene gehoord over de gronding van dit vaartuig op 16 maart 2008 voor de Deense haven Thyboron.

De raad acht hem schuldig aan het ongeval, maar kon hem door het ontbreken van zijn Nederlandse vaarbevoegdheid geen tuchtrechtelijke maatregel opleggen. Waar niets is, valt ook niets in te trekken. De Nederlandse papieren waren er niet omdat stuurman noch rederij RN Dredging te Kopenhagen en Burgh-Haamstede, hieraan had gedacht. De stuurman vaart nu weer onder de Deense vlag bij dezelfde rederij. Een klein geluk bij het ongeluk, dat forse schade opleverde, was dat de stuurman op het kritieke moment boven de sterkte voer. Het was zijn eerste reis met deze sleephopper. Hij was net een paar dagen ingewerkt. De andere, ook Deense stuurman zou met verlof gaan, maar was nog aan boord. B. had op dat moment twee jaar ervaring als baggerstuurman.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer