Zeevrachtenmarkt: Miljoen teu uit de vaart

In de droge-ladingmarkt is het voor de capesizers wat kalmer geworden. Er bestaat onzekerheid hoe de markt zich voor dit type schip zal ontwikkelen en charterers doen het wat kalmer aan. De sfeer van tegen elke prijs een capesizer huren is wel voorbij.

De vrachten voor ijzererts van Australië naar China lagen rond de $ 17 per ton, van Brazilië naar China rond $ 40 per ton. De Mineral Libin (173.799 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering China, via Australië teruglevering China voor $ 66.000 per dag, de Gracious Eternity (180.000 dwt, 2009) oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 100.000 per dag.
Voor de panamaxen bleven de huren op een redelijk niveau, vooral voor de grotere schepen die kunnen concurreren met de capesizers. De Clara (76.000 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kaap de Goede Hoop, teruglevering China voor $ 32.000 per dag, de Navios Ciela (75.850 dwt, 2003) oplevering West-Europa, teruglevering Kaap de Goede Hoop voor eveneens $ 32.000 per dag. Maar als de forse invoer door China van kolen uit Australië vermindert zullen de grotere panamaxen het weer moeilijk krijgen. De kleinere panamaxen verdienen al flink minder. De CSK Unity (68.371 dwt, 1995) werd gecharterd voor een reis in het Verre Oosten voor $ 19.750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Miljoen teu uit de vaart | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Miljoen teu uit de vaart

In de droge-ladingmarkt is het voor de capesizers wat kalmer geworden. Er bestaat onzekerheid hoe de markt zich voor dit type schip zal ontwikkelen en charterers doen het wat kalmer aan. De sfeer van tegen elke prijs een capesizer huren is wel voorbij.

De vrachten voor ijzererts van Australië naar China lagen rond de $ 17 per ton, van Brazilië naar China rond $ 40 per ton. De Mineral Libin (173.799 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering China, via Australië teruglevering China voor $ 66.000 per dag, de Gracious Eternity (180.000 dwt, 2009) oplevering West-Europa, via Brazilië, teruglevering West-Europa voor $ 100.000 per dag.
Voor de panamaxen bleven de huren op een redelijk niveau, vooral voor de grotere schepen die kunnen concurreren met de capesizers. De Clara (76.000 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Kaap de Goede Hoop, teruglevering China voor $ 32.000 per dag, de Navios Ciela (75.850 dwt, 2003) oplevering West-Europa, teruglevering Kaap de Goede Hoop voor eveneens $ 32.000 per dag. Maar als de forse invoer door China van kolen uit Australië vermindert zullen de grotere panamaxen het weer moeilijk krijgen. De kleinere panamaxen verdienen al flink minder. De CSK Unity (68.371 dwt, 1995) werd gecharterd voor een reis in het Verre Oosten voor $ 19.750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer