Vrachtenmarkt: Kalmte keert alweer terug

In de droge ladingmarkt keerde de kalmte alweer terug voor de capesizers. Na de actie van de twee grote ertsmaatschappijen om een fors aantal capesizers op charter te nemen, werd het weer stil. Dit hield mede verband met de viering van het Chinese Nieuwjaar. Dat is inmiddels achter de rug, maar het duurt altijd wel even voor de miljoenen Chinezen die het feest bij familie op het platteland vierden weer terug zijn in de steden.

Het verhogen van de exportbelasting op de uitvoer van ijzererts uit India had wel een gunstig effect op de export naar China. Maar capesizers profiteren daar niet zoveel van, het grootste deel wordt vervoerd met panamaxen en de grotere handysizers. Voor erts van Australië naar China lagen de vrachten rond $ 5,50 per ton, van Brazilië naar China rond $ 14,70 per ton. De Alameda (170.269 dwt, 2001) werd voor 24 maanden gecharterd voor $ 21.000 per dag. Deze reder gelooft kennelijk niet in een verbetering op korte termijn, want winst zal hij met deze huur niet maken. Wel ligt deze charterhuur boven de huren die voor spotreizen worden betaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Kalmte keert alweer terug | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Kalmte keert alweer terug

In de droge ladingmarkt keerde de kalmte alweer terug voor de capesizers. Na de actie van de twee grote ertsmaatschappijen om een fors aantal capesizers op charter te nemen, werd het weer stil. Dit hield mede verband met de viering van het Chinese Nieuwjaar. Dat is inmiddels achter de rug, maar het duurt altijd wel even voor de miljoenen Chinezen die het feest bij familie op het platteland vierden weer terug zijn in de steden.

Het verhogen van de exportbelasting op de uitvoer van ijzererts uit India had wel een gunstig effect op de export naar China. Maar capesizers profiteren daar niet zoveel van, het grootste deel wordt vervoerd met panamaxen en de grotere handysizers. Voor erts van Australië naar China lagen de vrachten rond $ 5,50 per ton, van Brazilië naar China rond $ 14,70 per ton. De Alameda (170.269 dwt, 2001) werd voor 24 maanden gecharterd voor $ 21.000 per dag. Deze reder gelooft kennelijk niet in een verbetering op korte termijn, want winst zal hij met deze huur niet maken. Wel ligt deze charterhuur boven de huren die voor spotreizen worden betaald.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer