Vrachtenmarkt: Hier en daar iets meer lading

In het Verre Oosten verbeterden de huren en vrachten voor de panamaxen iets, helaas alleen gedragen door een hogere export van ijzererts vanuit India naar China. Of dit lang zal duren is twijfelachtig. In China zijn nog heel grote voorraden verspreid over de diverse havens en met de verminderende staalproductie in het land zal de overheid druk uitoefenen om die voorraden te verminderen.

Aan de panamaxen wordt nu voorkeur gegeven voor het transport van ijzererts tussen India en China, omdat de schepen kleinere partijen vervoeren en door de mindere diepgang flexibeler zijn wat betreft de loshavens. Op de overige routes was er wel wat meer ladingaanbod maar tot een verbetering van de vrachten kwam het niet. De oorzaak is overbekend, er zijn teveel schepen beschikbaar en door de overdreven bestellingen in het verleden van nieuwe schepen die nu in de vaart komen wordt de overcapaciteit van de droge ladingvloot steeds groter. De Archou (75.121 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Hongkong, teruglevering Mississippi voor $ 6500 per dag, de Pos Dignity (76.600 dwt, 2004) oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 5750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Hier en daar iets meer lading | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Hier en daar iets meer lading

In het Verre Oosten verbeterden de huren en vrachten voor de panamaxen iets, helaas alleen gedragen door een hogere export van ijzererts vanuit India naar China. Of dit lang zal duren is twijfelachtig. In China zijn nog heel grote voorraden verspreid over de diverse havens en met de verminderende staalproductie in het land zal de overheid druk uitoefenen om die voorraden te verminderen.

Aan de panamaxen wordt nu voorkeur gegeven voor het transport van ijzererts tussen India en China, omdat de schepen kleinere partijen vervoeren en door de mindere diepgang flexibeler zijn wat betreft de loshavens. Op de overige routes was er wel wat meer ladingaanbod maar tot een verbetering van de vrachten kwam het niet. De oorzaak is overbekend, er zijn teveel schepen beschikbaar en door de overdreven bestellingen in het verleden van nieuwe schepen die nu in de vaart komen wordt de overcapaciteit van de droge ladingvloot steeds groter. De Archou (75.121 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Hongkong, teruglevering Mississippi voor $ 6500 per dag, de Pos Dignity (76.600 dwt, 2004) oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 5750 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer