‘Binnenvaart gaat gigantisch groeien’

De binnenvaart vervoert in 2040 vijf keer zoveel goederen als nu. Dat zei Koen Overtoom vorige vrijdag als hoofd commerciële sector van de haven van Amsterdam op de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in Kampen. Om die groei aan te kunnen moeten de prestaties en betrouwbaarheid van de binnenvaart wel verbeteren. Die zijn volgens Overtoom nu onder de maat.

groeicijfers

Door Erik van Huizen
Overtoom stak ook een hand in eigen boezem en gaf toe dat de zeehavens de afgelopen jaren eigenlijk alleen naar de zeezijde hebben gekeken. ‘De landzijde hebben we jarenlang niet gezien. En dat gaat veranderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Kheb het ook gelezen, maar de laatste keer dat mij iets vergelijkbaars werd verteld was op de beurs te Goringem in mei 2009 door een hoge piet van de RABO, (waarvoor wij als Rabo gefinancierde een uitnodiging hadden), al eerder verteld maar op een vraag uit de zaal; hoe we de eerste twee/drie jaar moesten overleven, zij die doodleuk dat hij daar niet op had gestudeerd.

    Kweet nu niet of die nog studeert, of hem een andere functie is aangeboden.

    Trouwens kunnen ze de niet afgebouwde casco’s wel zo lang bewaren of is dan de houdbaarheids datum ook verstreken.
    Want met dit soort (praatjes) breng je ook daar de twijfelaars weer op verkeerde gedachte.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Nou valt het natuurlijk niet mee om positief te denken in deze zware tijden. Dat begrijp ik volkomen, ik vind alleen dat het ff tijd was om wat positief geluid te laten horen.
    Zo te zien zijn er maar weinig mensen die dit lijstje aan kunnen vullen. Dat is mooi want dat houd in dat ik daar een flink concurrentievoordeel mee heb!
    Denk daar maar is over na huh, p en de rest van de veroorzakers van irritante gevoelens in de edele delen.

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Elke zeven jaar een crisis nog vier te gaan? Maar dan word het beter! Klets verhaal!

    Geplaatst door: gerrit op
  • In 2040 is de huidige nieuwbouw OUDE TROEP geworden waar niks mee te verdienen valt.

    Geplaatst door: Jaap op
  • 2040 dan ben ik 80 lekker op tijd dus

    Geplaatst door: p op
  • 28 de Binnenvaart helpt traditioneel de omzet van Mercedes BMW en Audi dealers hoog te houden.

    29 We helpen het halve oostblok en ook al een deel van azie aan een baan.

    tjakka allemaal positief toch (-;

    Geplaatst door: Huh op
  • Het is ook een mooi beroep, dat het nu even slechter gaat is jammer maar daar komen we ook wel weer uit. Dan maar een paar jaar even wat harder werken en met iets minder genoegen nemen ook daar wordt je niet slechter van op een mensenleven

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Nou dan ga ik nog ff verder meneer Ratelband;)

    22 Laagste energieverbruik ton/km gezien
    23 Gigantische mogelijkheden tot terugdringen brandstofverbruik
    24 Veel verantwoordelijkheid mogelijk op jonge leeftijd
    25 Bestaande mogelijkheden bieden nog meer dan genoeg ruimte tot verbetering/uitbreiding (m.b.t. coöperaties, goede bevrachtingskantoren)
    26 Binnenvaart is Cool! (sorry hoor voor de wat simpele uitdrukking;)
    27 Goede vrije tijdsregelingen voor het personeel

    Nou mag iemand anders hoor;)

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Tsjakaa!
    Nog wat aanvullingen op uw mooie lijstje:
    11. Binnenvaart staat politiek op de kaart, zelfs
    in het regeerakkoord apart benoemd
    12. Goede mogelijkheden voor startende ondernemers
    13. Ondanks alles een grote mate van vrijheid
    t.o.v. andere beroepen
    14. Ouders hebben hun kinderen tot hun 6e jaar lekker bij zich en voor kleuters zijn er speciale prachtige lespakketten
    15. Voor schipperskinderen zijn er goede, veilige en moderne voorzieningen aan de wal, bijna volledig gesubsidieerd
    16. Ondanks de onbegrensde expansiedrift van sommige ondernemers doet de overheid er alles aan om de ligplaatsen aan te passen aan de enorme scheepsgroottes
    17. Iedereen staat klaar om schippers in hun bedrijfsvoering te helpen omdat men geschrokken is van het niveau van ondernemen.
    18. Voortdurende krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor relatief hoge beloningen en dito arbeidsvoorwaarden
    19. De binnenvaart organisaties doen erg veel werk met eigenlijk veel te krappe budgetten en hebben de binnenvaart desondanks nationaal op de kaart gekregen
    20. Het ladingaanbod in de droge lading trekt veel harder aan dan economen hadden verwacht
    21. Banken geloven nog steeds in de veerkracht van de binnenvaart en zijn dus uiterst terughoudend met faillissementen, waardoor de hele sector nog enigszins overeind staat. In tegenstelling tot bijv. de glastuinbouw, waar de hele sector omvalt door een groot aantal faillissementen en er giga wordt afgeschreven op de bedrijfsmiddelen.

    Nog meer aanvullingen? iemand?

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • @ratelband,u ziet het helemaal goed.Inplaats van trots te zijn op de binnenvaart,lopen er hier heel veel azijnzeikerds rond.
    pfffffffffff

    Geplaatst door: eric op
  • Een of andere geleerde gek die met zijn prognoses ons zoet wil maken,en als er ergens in deze wereld iets verkeerd gebeurd valt alles als een kaartenhuisje in elkaar,zoals de laatste wereldcrisis.

    Geplaatst door: EM. op
  • @ dhr Ratelband,

    Bedankt voor uw positieve reactie! Leuk om eens afwijkende reacties te lezen;)

    FF de zegeningen tellen:
    1 Onmisbare vervoerschakel
    2 Europa staat achter de binnenvaart
    3 Modernste vloot van de WERELD!
    4 Zeer grote groeipotentie
    5 Ontzettend mooi beroep
    6 Onderwijs maakt inhaalslag
    7 Slimme toepassing van ICT geeft grote mogelijkheden
    8 Groen imago
    9 Crisis zet samenwerking weer op de kaart!
    10 Steeds meer vooruit denkende ondernemers!

    Nou zou ik graag deze lijst aangevuld zien met meer POSITIEVE dingen aan onze mooie sector!

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Als deze man er zelf ook heilig in gelooft moet hij maar eens bij mij aan boord komen. Ik heb dan nog een mooi schip voor hem te koop.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Dat metrosysteem lijkt me inderdaad iets om over na te denken, er moet dan wel iets aan de sluizen worden gedaan. Zij zijn bij groei een bottleneck.

    Geplaatst door: henriette op
  • Wie al die voorspellingen niet gelooft is ook een MENS, ik dus.
    Niemand voorspeld een crisis maar vele weten als de crisis een feit is ineens hoe de toekomst er uit gaat zien.
    Veel beloven en weinig geven doet een gek in freugde leven

    Geplaatst door: bartje op
  • In 2040, staat door de stijging van de zeespiegel, half Nederland toch onder water wordt gezegd. Dan is Kampen de grootste zeehaven van Europa. Gaan we in Apeldoorn naar het strand. En hoeft een shipper nog maar 1 knop in te drukken om het schip te besturen.

    Wat een zinloze manier van vooruitdenken is dit. We hebben onze handen vol aan het heden

    Geplaatst door: morgen is alles anders op
  • Goh, wat een positief ingestelde bedrijfstak is de binnenvaart toch. Prima uitstraling naar buiten toe!
    Je vraagt je af waarom al die ondernemers nog werken terwijl ze blijkbaar geen leven meer hebben en al helemaal niks verdienen.
    Een vreselijkere branche met een zwartere toekomst dan de binnenvaart schijnt er niet te zijn getuige alle pessimistische reacties. Tjonge jonge. Tel jullie zegeningen toch eens. Ze zijn er echt!

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • in 2040,,,heeft deze man in een glazen bol zitten turen ofzo??
    Of wil hij gewoon aandacht?

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Marco Borsato zingt: Dromen zijn bedrog ……….

    Geplaatst door: avandeweghe op
  • En hij stak zijn vinger in de lucht, het zal die kant wel opwaaien. Wat een onzin, zou er iemand zijn die hem gelooft?
    Explosieve transportgroei in de kolen hoef je niet op te rekenen. Nieuwe kolencentrales worden in de zeehavenns gebouwd. En een nieuw kabinet met VVD zal kernenergie er doordrukken.
    Ertsen ook niet, in de Ruhr zal veel meer met halfprodukten gaan werken, dus minder transport.
    De containers is een van weinige groeiers op langere termijn.

    Geplaatst door: Rienk op
  • hahahadat zegt iand van de haven van Amsterdam.
    Net zo’n prognose als die containerterminal van hun.
    Staat al jaren leeg.
    Heeft er mischien belang bij dat wij nog meer schepen in de vaart brengen en dat we de rest van ons leven als een slaaf blijven varen.

    Geplaatst door: alex op
  • Zozo, van 10 miljoen naar 30 miljoen containers? Groeit de bevolking van West-Europa dan ook met een factor 3? Of gaan we allemaal 3x zoveel goedkope T-shirts en gympies uit Azie aanschaffen? Klinkt weer alsof er een positivo niet met zijn vinger maar met zijn hele hand op zijn calculator heeft gedrukt ….. Ik hoop overigens wel dat hij gelijk krijgt, maarre ….
    🙁

    Geplaatst door: another-disaster op
  • Een toekomst vol rozegeur en maneschijn. Jammer dat ik niet geleerd heb om prognoses te maken. Maar zonder geleerd te zijn, zoveel prognoses komen er niet uit. Veel gepraat en zakkenvullers en de kleine man de dupe met lege portemonee.
    Binnenvaart prestaties en betrouwbaarheid onder de maat ????? Dan moeten ze eerst de oorzaak maar eens opsporen….. Ligt niet aan de schippers !!!!
    Vaart bijna niemand minder dan 14u per dag, maar dat je 3 tot 5 dagen moet wachten op de laadplaats eer je eens vol bent…….denk dat dat een grote oorzaak is. Bellen ze, wanneer ben je hier om te lossen ? Antwoord : Sorry, maar ik lig hier al 5 dagen op mijn lading te wachten ! Ontvanger : O, wat raar ze zegden dat je al lang onderweg was ! Kunt u hier dan overmorgen zijn ?…. Bekend verhaaltje, maar niet de binnenvaart zijn schuld. Succes allemaal !

    Geplaatst door: wolfje op
  • moeten ze eerst maar eens gigantieks ligplaatsen en sluizen gaan bouwen want anders zit het heel snel vol

    Geplaatst door: ikke op
  • ach ..al die prognoses …we zitten nu met gebakken lucht aan scheepsnieuwbouw zonder slagkracht..eerst baar geld en dan is , prognoses en fantasie ..waar ligt het verschil? beide zijn niet hard aantoonbaar..alleen het woord fantasie is eerlijk..

    Geplaatst door: Flip op
  • Dan kunnen ze al die zooi die nu naar Brazilië gaat weer terugsturen.

    Geplaatst door: Wat is het nu? op

Reageer

‘Binnenvaart gaat gigantisch groeien’ | Schuttevaer.nl

‘Binnenvaart gaat gigantisch groeien’

De binnenvaart vervoert in 2040 vijf keer zoveel goederen als nu. Dat zei Koen Overtoom vorige vrijdag als hoofd commerciële sector van de haven van Amsterdam op de jaarvergadering van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in Kampen. Om die groei aan te kunnen moeten de prestaties en betrouwbaarheid van de binnenvaart wel verbeteren. Die zijn volgens Overtoom nu onder de maat.

groeicijfers

Door Erik van Huizen
Overtoom stak ook een hand in eigen boezem en gaf toe dat de zeehavens de afgelopen jaren eigenlijk alleen naar de zeezijde hebben gekeken. ‘De landzijde hebben we jarenlang niet gezien. En dat gaat veranderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (26)

  • Kheb het ook gelezen, maar de laatste keer dat mij iets vergelijkbaars werd verteld was op de beurs te Goringem in mei 2009 door een hoge piet van de RABO, (waarvoor wij als Rabo gefinancierde een uitnodiging hadden), al eerder verteld maar op een vraag uit de zaal; hoe we de eerste twee/drie jaar moesten overleven, zij die doodleuk dat hij daar niet op had gestudeerd.

    Kweet nu niet of die nog studeert, of hem een andere functie is aangeboden.

    Trouwens kunnen ze de niet afgebouwde casco’s wel zo lang bewaren of is dan de houdbaarheids datum ook verstreken.
    Want met dit soort (praatjes) breng je ook daar de twijfelaars weer op verkeerde gedachte.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Nou valt het natuurlijk niet mee om positief te denken in deze zware tijden. Dat begrijp ik volkomen, ik vind alleen dat het ff tijd was om wat positief geluid te laten horen.
    Zo te zien zijn er maar weinig mensen die dit lijstje aan kunnen vullen. Dat is mooi want dat houd in dat ik daar een flink concurrentievoordeel mee heb!
    Denk daar maar is over na huh, p en de rest van de veroorzakers van irritante gevoelens in de edele delen.

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Elke zeven jaar een crisis nog vier te gaan? Maar dan word het beter! Klets verhaal!

    Geplaatst door: gerrit op
  • In 2040 is de huidige nieuwbouw OUDE TROEP geworden waar niks mee te verdienen valt.

    Geplaatst door: Jaap op
  • 2040 dan ben ik 80 lekker op tijd dus

    Geplaatst door: p op
  • 28 de Binnenvaart helpt traditioneel de omzet van Mercedes BMW en Audi dealers hoog te houden.

    29 We helpen het halve oostblok en ook al een deel van azie aan een baan.

    tjakka allemaal positief toch (-;

    Geplaatst door: Huh op
  • Het is ook een mooi beroep, dat het nu even slechter gaat is jammer maar daar komen we ook wel weer uit. Dan maar een paar jaar even wat harder werken en met iets minder genoegen nemen ook daar wordt je niet slechter van op een mensenleven

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Nou dan ga ik nog ff verder meneer Ratelband;)

    22 Laagste energieverbruik ton/km gezien
    23 Gigantische mogelijkheden tot terugdringen brandstofverbruik
    24 Veel verantwoordelijkheid mogelijk op jonge leeftijd
    25 Bestaande mogelijkheden bieden nog meer dan genoeg ruimte tot verbetering/uitbreiding (m.b.t. coöperaties, goede bevrachtingskantoren)
    26 Binnenvaart is Cool! (sorry hoor voor de wat simpele uitdrukking;)
    27 Goede vrije tijdsregelingen voor het personeel

    Nou mag iemand anders hoor;)

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Tsjakaa!
    Nog wat aanvullingen op uw mooie lijstje:
    11. Binnenvaart staat politiek op de kaart, zelfs
    in het regeerakkoord apart benoemd
    12. Goede mogelijkheden voor startende ondernemers
    13. Ondanks alles een grote mate van vrijheid
    t.o.v. andere beroepen
    14. Ouders hebben hun kinderen tot hun 6e jaar lekker bij zich en voor kleuters zijn er speciale prachtige lespakketten
    15. Voor schipperskinderen zijn er goede, veilige en moderne voorzieningen aan de wal, bijna volledig gesubsidieerd
    16. Ondanks de onbegrensde expansiedrift van sommige ondernemers doet de overheid er alles aan om de ligplaatsen aan te passen aan de enorme scheepsgroottes
    17. Iedereen staat klaar om schippers in hun bedrijfsvoering te helpen omdat men geschrokken is van het niveau van ondernemen.
    18. Voortdurende krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor relatief hoge beloningen en dito arbeidsvoorwaarden
    19. De binnenvaart organisaties doen erg veel werk met eigenlijk veel te krappe budgetten en hebben de binnenvaart desondanks nationaal op de kaart gekregen
    20. Het ladingaanbod in de droge lading trekt veel harder aan dan economen hadden verwacht
    21. Banken geloven nog steeds in de veerkracht van de binnenvaart en zijn dus uiterst terughoudend met faillissementen, waardoor de hele sector nog enigszins overeind staat. In tegenstelling tot bijv. de glastuinbouw, waar de hele sector omvalt door een groot aantal faillissementen en er giga wordt afgeschreven op de bedrijfsmiddelen.

    Nog meer aanvullingen? iemand?

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • @ratelband,u ziet het helemaal goed.Inplaats van trots te zijn op de binnenvaart,lopen er hier heel veel azijnzeikerds rond.
    pfffffffffff

    Geplaatst door: eric op
  • Een of andere geleerde gek die met zijn prognoses ons zoet wil maken,en als er ergens in deze wereld iets verkeerd gebeurd valt alles als een kaartenhuisje in elkaar,zoals de laatste wereldcrisis.

    Geplaatst door: EM. op
  • @ dhr Ratelband,

    Bedankt voor uw positieve reactie! Leuk om eens afwijkende reacties te lezen;)

    FF de zegeningen tellen:
    1 Onmisbare vervoerschakel
    2 Europa staat achter de binnenvaart
    3 Modernste vloot van de WERELD!
    4 Zeer grote groeipotentie
    5 Ontzettend mooi beroep
    6 Onderwijs maakt inhaalslag
    7 Slimme toepassing van ICT geeft grote mogelijkheden
    8 Groen imago
    9 Crisis zet samenwerking weer op de kaart!
    10 Steeds meer vooruit denkende ondernemers!

    Nou zou ik graag deze lijst aangevuld zien met meer POSITIEVE dingen aan onze mooie sector!

    Geplaatst door: Tsjakaa! op
  • Als deze man er zelf ook heilig in gelooft moet hij maar eens bij mij aan boord komen. Ik heb dan nog een mooi schip voor hem te koop.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • Dat metrosysteem lijkt me inderdaad iets om over na te denken, er moet dan wel iets aan de sluizen worden gedaan. Zij zijn bij groei een bottleneck.

    Geplaatst door: henriette op
  • Wie al die voorspellingen niet gelooft is ook een MENS, ik dus.
    Niemand voorspeld een crisis maar vele weten als de crisis een feit is ineens hoe de toekomst er uit gaat zien.
    Veel beloven en weinig geven doet een gek in freugde leven

    Geplaatst door: bartje op
  • In 2040, staat door de stijging van de zeespiegel, half Nederland toch onder water wordt gezegd. Dan is Kampen de grootste zeehaven van Europa. Gaan we in Apeldoorn naar het strand. En hoeft een shipper nog maar 1 knop in te drukken om het schip te besturen.

    Wat een zinloze manier van vooruitdenken is dit. We hebben onze handen vol aan het heden

    Geplaatst door: morgen is alles anders op
  • Goh, wat een positief ingestelde bedrijfstak is de binnenvaart toch. Prima uitstraling naar buiten toe!
    Je vraagt je af waarom al die ondernemers nog werken terwijl ze blijkbaar geen leven meer hebben en al helemaal niks verdienen.
    Een vreselijkere branche met een zwartere toekomst dan de binnenvaart schijnt er niet te zijn getuige alle pessimistische reacties. Tjonge jonge. Tel jullie zegeningen toch eens. Ze zijn er echt!

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • in 2040,,,heeft deze man in een glazen bol zitten turen ofzo??
    Of wil hij gewoon aandacht?

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • Marco Borsato zingt: Dromen zijn bedrog ……….

    Geplaatst door: avandeweghe op
  • En hij stak zijn vinger in de lucht, het zal die kant wel opwaaien. Wat een onzin, zou er iemand zijn die hem gelooft?
    Explosieve transportgroei in de kolen hoef je niet op te rekenen. Nieuwe kolencentrales worden in de zeehavenns gebouwd. En een nieuw kabinet met VVD zal kernenergie er doordrukken.
    Ertsen ook niet, in de Ruhr zal veel meer met halfprodukten gaan werken, dus minder transport.
    De containers is een van weinige groeiers op langere termijn.

    Geplaatst door: Rienk op
  • hahahadat zegt iand van de haven van Amsterdam.
    Net zo’n prognose als die containerterminal van hun.
    Staat al jaren leeg.
    Heeft er mischien belang bij dat wij nog meer schepen in de vaart brengen en dat we de rest van ons leven als een slaaf blijven varen.

    Geplaatst door: alex op
  • Zozo, van 10 miljoen naar 30 miljoen containers? Groeit de bevolking van West-Europa dan ook met een factor 3? Of gaan we allemaal 3x zoveel goedkope T-shirts en gympies uit Azie aanschaffen? Klinkt weer alsof er een positivo niet met zijn vinger maar met zijn hele hand op zijn calculator heeft gedrukt ….. Ik hoop overigens wel dat hij gelijk krijgt, maarre ….
    🙁

    Geplaatst door: another-disaster op
  • Een toekomst vol rozegeur en maneschijn. Jammer dat ik niet geleerd heb om prognoses te maken. Maar zonder geleerd te zijn, zoveel prognoses komen er niet uit. Veel gepraat en zakkenvullers en de kleine man de dupe met lege portemonee.
    Binnenvaart prestaties en betrouwbaarheid onder de maat ????? Dan moeten ze eerst de oorzaak maar eens opsporen….. Ligt niet aan de schippers !!!!
    Vaart bijna niemand minder dan 14u per dag, maar dat je 3 tot 5 dagen moet wachten op de laadplaats eer je eens vol bent…….denk dat dat een grote oorzaak is. Bellen ze, wanneer ben je hier om te lossen ? Antwoord : Sorry, maar ik lig hier al 5 dagen op mijn lading te wachten ! Ontvanger : O, wat raar ze zegden dat je al lang onderweg was ! Kunt u hier dan overmorgen zijn ?…. Bekend verhaaltje, maar niet de binnenvaart zijn schuld. Succes allemaal !

    Geplaatst door: wolfje op
  • moeten ze eerst maar eens gigantieks ligplaatsen en sluizen gaan bouwen want anders zit het heel snel vol

    Geplaatst door: ikke op
  • ach ..al die prognoses …we zitten nu met gebakken lucht aan scheepsnieuwbouw zonder slagkracht..eerst baar geld en dan is , prognoses en fantasie ..waar ligt het verschil? beide zijn niet hard aantoonbaar..alleen het woord fantasie is eerlijk..

    Geplaatst door: Flip op
  • Dan kunnen ze al die zooi die nu naar Brazilië gaat weer terugsturen.

    Geplaatst door: Wat is het nu? op

Reageer