Halfjaarcijfers

Goederenoverslag North Sea Port daalt in eerste halfjaar

De overslag via zowel de zeevaart als de binnenvaart was in North Sea Port lager in het eerste halfjaar van 2023 dan in dezelfde periode een jaar eerder. De goederenoverslag via zeevaart was 33,4 miljoen ton, 11% minder dan in 2022. De overslag via de binnenvaart daalde met 6% naar 31,3 miljoen ton.

Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017.
Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017. Foto North Sea Port

North Sea Port had in 2022 nog de beste eerste jaarhelft ooit, maar kon dit in dezelfde periode in 2023 niet evenaren. De 11% minder overslag is volgens het havenbedrijf vooral te merken bij recessiegevoelige producten zoals bouwmaterialen, staal (voor automotive) en petroleumproducten zoals gas- en dieselolie.

Cargo overslag

Vooral de overslag in vloeibare bulk daalde hard met 18% naar 7,1 miljoen ton. Dit bestond onder andere uit gas- en dieselolie, nafta en chemische producten.

De overslag van droge bulk daalde minder hard naar 18,4 miljon ton. De daling van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar was onder andere te danken aan een lagere overslag van steenkool door de extra voorraden die vorig jaar zijn aangelegd. Ook de overslag in cementklinkers is afgenomen, wat aansluit bij de dalende trend bij bouwmaterialen.

Containers kenden een terugval van 7% naar 1,1 miljoen ton. In teu is er ook een kleine daling van 1,5% naar 110.000 teu. RoRo nam af met 4% naar 1,9 miljoen ton. Harder daalde de overslag van stukgoed, met 11% naar 5 miljoen ton.

Russische handel plat

Rusland was in de eerste jaarhelft van 2022 nog de belangrijkste handelspartner. Na de eerste zes maanden van dit jaar is dit helemaal anders: de handel met Rusland is meer dan gehalveerd (-56%) waardoor het naar de zevende plaats zakt, voor het grootste deel als gevolg van de EU-sancties.

De handel met Oekraïne daalt ook verder (-10%). Deze goederenoverslag wordt gedeeltelijk opgevangen door overslag uit Polen, waar vooral graan ervoor heeft gezorgd dat er 138% meer lading uit Polen naar de haven kwam. In absolute aantallen gaat het om 0,5 miljoen ton meer. Ook was er meer handel met (+28%), België (+20%) en Canada (+6%). De Verenigde Staten zijn nu de belangrijkste handelspartner.

Europese Recessie

Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017. De Europese recessie van eind vorig jaar en begin dit jaar, is bij de goederenoverslag van het havenbedrijf te merken. Ondanks dat in Nederland en België in deze periode officieel geen recessie heerste.

Lees ook:

Overslag North Sea Port daalt naar ‘normaal’ niveau

Website North Sea Port plat, mogelijk door Russische ddos-aanval

Goederenoverslag North Sea Port daalt in eerste halfjaar | Schuttevaer.nl
Halfjaarcijfers

Goederenoverslag North Sea Port daalt in eerste halfjaar

De overslag via zowel de zeevaart als de binnenvaart was in North Sea Port lager in het eerste halfjaar van 2023 dan in dezelfde periode een jaar eerder. De goederenoverslag via zeevaart was 33,4 miljoen ton, 11% minder dan in 2022. De overslag via de binnenvaart daalde met 6% naar 31,3 miljoen ton.

Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017.
Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017. Foto North Sea Port

North Sea Port had in 2022 nog de beste eerste jaarhelft ooit, maar kon dit in dezelfde periode in 2023 niet evenaren. De 11% minder overslag is volgens het havenbedrijf vooral te merken bij recessiegevoelige producten zoals bouwmaterialen, staal (voor automotive) en petroleumproducten zoals gas- en dieselolie.

Cargo overslag

Vooral de overslag in vloeibare bulk daalde hard met 18% naar 7,1 miljoen ton. Dit bestond onder andere uit gas- en dieselolie, nafta en chemische producten.

De overslag van droge bulk daalde minder hard naar 18,4 miljon ton. De daling van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar was onder andere te danken aan een lagere overslag van steenkool door de extra voorraden die vorig jaar zijn aangelegd. Ook de overslag in cementklinkers is afgenomen, wat aansluit bij de dalende trend bij bouwmaterialen.

Containers kenden een terugval van 7% naar 1,1 miljoen ton. In teu is er ook een kleine daling van 1,5% naar 110.000 teu. RoRo nam af met 4% naar 1,9 miljoen ton. Harder daalde de overslag van stukgoed, met 11% naar 5 miljoen ton.

Russische handel plat

Rusland was in de eerste jaarhelft van 2022 nog de belangrijkste handelspartner. Na de eerste zes maanden van dit jaar is dit helemaal anders: de handel met Rusland is meer dan gehalveerd (-56%) waardoor het naar de zevende plaats zakt, voor het grootste deel als gevolg van de EU-sancties.

De handel met Oekraïne daalt ook verder (-10%). Deze goederenoverslag wordt gedeeltelijk opgevangen door overslag uit Polen, waar vooral graan ervoor heeft gezorgd dat er 138% meer lading uit Polen naar de haven kwam. In absolute aantallen gaat het om 0,5 miljoen ton meer. Ook was er meer handel met (+28%), België (+20%) en Canada (+6%). De Verenigde Staten zijn nu de belangrijkste handelspartner.

Europese Recessie

Met 11% minder goederenoverslag via zeevaart komt North Sea Port terug op het niveau van 2017. De Europese recessie van eind vorig jaar en begin dit jaar, is bij de goederenoverslag van het havenbedrijf te merken. Ondanks dat in Nederland en België in deze periode officieel geen recessie heerste.

Lees ook:

Overslag North Sea Port daalt naar ‘normaal’ niveau

Website North Sea Port plat, mogelijk door Russische ddos-aanval