Zeevrachtenmarkt: Royal Bank of Schotland boekt scheepvaartportefeuille af

The Royal Bank of Scotland (RBS) maakte een verlies bekend over de eerste zes maanden van dit jaar van $ 2,6 miljard. RBS had via haar Piraeuskantoor een grote scheepvaartportefeuille opgebouwd. Minstens één reder ging inmiddels failliet en de bank sluit niet uit dat er spoedig meer zullen volgen en zag zich gedwongen om flink af te schrijven. Op de waarde van de schepen in de boeken van RBS werd al ruim een miljard pond sterling afgeboekt. Het zal bij banken de al afgenomen animo om schepen te financieren zeker niet verbeteren.

Zeevrachtenmarkt: Royal Bank of Schotland boekt scheepvaartportefeuille af

Behalve natuurlijk in landen waar de staat eigenaar is van de belangrijkste rederijen. De Chinese Export-Import Bank leende $ 4,2 miljard aan de Chinese staatrederij Cosco voor de constructie van grote tankers, grote droge bulkschepen en supergrote containerschepen, uiteraard te bouwen op Chinese werven. Hoe kun je als zelfstandige reder concurreren tegen ongebreidelde staatssteun?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Royal Bank of Schotland boekt scheepvaartportefeuille af | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Royal Bank of Schotland boekt scheepvaartportefeuille af

The Royal Bank of Scotland (RBS) maakte een verlies bekend over de eerste zes maanden van dit jaar van $ 2,6 miljard. RBS had via haar Piraeuskantoor een grote scheepvaartportefeuille opgebouwd. Minstens één reder ging inmiddels failliet en de bank sluit niet uit dat er spoedig meer zullen volgen en zag zich gedwongen om flink af te schrijven. Op de waarde van de schepen in de boeken van RBS werd al ruim een miljard pond sterling afgeboekt. Het zal bij banken de al afgenomen animo om schepen te financieren zeker niet verbeteren.

Zeevrachtenmarkt: Royal Bank of Schotland boekt scheepvaartportefeuille af

Behalve natuurlijk in landen waar de staat eigenaar is van de belangrijkste rederijen. De Chinese Export-Import Bank leende $ 4,2 miljard aan de Chinese staatrederij Cosco voor de constructie van grote tankers, grote droge bulkschepen en supergrote containerschepen, uiteraard te bouwen op Chinese werven. Hoe kun je als zelfstandige reder concurreren tegen ongebreidelde staatssteun?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer