Georgië als snelste route van Azië naar Europa

Het Georgische Anaklia aan de Zwarte Zee krijgt voor 2,5 miljard dollar een diepzeehaven. Hiermee wil Georgië de snelste maritieme route worden voor het vervoer van containers van China naar Europa. De haven moet de nieuwe Chinese Zijderoute een impuls geven.

  • Nieuwe Zijderoute krijgt vorm

Door Erik van Huizen
Het Georgische ministerie van Economische Zaken gaf de opdracht voor de aanleg van de diepzeehaven aan het Anaklia Development Consortium. Dit is een joint venture van het Georgische TBC en het Amerikaanse Conti International. Het consortium krijgt voor een periode van 49 jaar het exclusieve recht voor het gebruik van de 400 hectare grote haven. Op een ander stuk land van 600 hectare wordt een belastingvrije zone aangelegd voor onder meer de rederijen. Andere partners in het project zijn de havenontwerpers Moffatt & Nichol en het Nederlandse Maritime & Transport Business Solutions.

De Georgische overheid investeert 100 miljoen dollar in het project, de rest van het geld moet binnen een half jaar worden opgehaald bij financiële instellingen en havenoperators. De aanleg van de nieuwe haven moet eind 2016 beginnen. Een en ander is nog afhankelijk van te maken milieurapportages. De bouw levert werk op voor 3400 werknemers. De haven moet drie jaar later volledig operationeel zijn, er werken dan 6400 mensen. De haven heeft dan een capaciteit van 100 miljoen ton goederen per jaar en kan schepen tot 10.000 teu ontvangen. De andere twee Georgische havens aan de Zwarte Zee, Batumi en Poti kunnen nu schepen van maximaal 1700 teu ontvangen. Het belangrijkste achterland van Anaklia vormt de Kaukasus met landen als Armenië, Azerbeidjan, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Kirgizië en Tajikistan. In 2014 steeg de containeroverslag in Georgië met 18,5% tot 480.000 teu. 80% hiervan werd overgeslagen in Poti.

Cosco koopt Piraeus

China investeert de komende jaren 40 miljard dollar in de revitalisering van de historische Zijderoute. De Chinezen willen op die manier minder afhankelijk worden van de zeehavens in West-Europa. Zo werd onlangs nog bekendgemaakt dat de Chinese staatsrederij Cosco een meerderheidsbelang van 67% krijgt in de Griekse haven Piraeus. Het Griekse privatiseringsfonds dat de privatisering van de staatseigendommen regelt, keurde de overname van de aandelen voor een bedrag van 368,5 miljoen euro onlangs goed. In eerste instantie krijgt Cosco voor een bedrag van 280,5 miljoen euro 51% van de aandelen, de overige 16% met een waarde van 88 miljoen euro krijgt de staatsrederij over vijf jaar.

De haven van Piraeus is de belangrijkste haven van Griekenland. In 2014 werd in de haven van Piraeus 3,5 miljoen teu overgeslagen en deden 20 miljoen passagiers van cruiseschepen en veerboten de haven aan. Cosco exploiteerde sinds 2009 al een van de containerterminals in de haven en gaat 230 miljoen euro investeren in een tweede terminal in Piraeus.

Georgië als snelste route van Azië naar Europa | Schuttevaer.nl

Georgië als snelste route van Azië naar Europa

Het Georgische Anaklia aan de Zwarte Zee krijgt voor 2,5 miljard dollar een diepzeehaven. Hiermee wil Georgië de snelste maritieme route worden voor het vervoer van containers van China naar Europa. De haven moet de nieuwe Chinese Zijderoute een impuls geven.

  • Nieuwe Zijderoute krijgt vorm

Door Erik van Huizen
Het Georgische ministerie van Economische Zaken gaf de opdracht voor de aanleg van de diepzeehaven aan het Anaklia Development Consortium. Dit is een joint venture van het Georgische TBC en het Amerikaanse Conti International. Het consortium krijgt voor een periode van 49 jaar het exclusieve recht voor het gebruik van de 400 hectare grote haven. Op een ander stuk land van 600 hectare wordt een belastingvrije zone aangelegd voor onder meer de rederijen. Andere partners in het project zijn de havenontwerpers Moffatt & Nichol en het Nederlandse Maritime & Transport Business Solutions.

De Georgische overheid investeert 100 miljoen dollar in het project, de rest van het geld moet binnen een half jaar worden opgehaald bij financiële instellingen en havenoperators. De aanleg van de nieuwe haven moet eind 2016 beginnen. Een en ander is nog afhankelijk van te maken milieurapportages. De bouw levert werk op voor 3400 werknemers. De haven moet drie jaar later volledig operationeel zijn, er werken dan 6400 mensen. De haven heeft dan een capaciteit van 100 miljoen ton goederen per jaar en kan schepen tot 10.000 teu ontvangen. De andere twee Georgische havens aan de Zwarte Zee, Batumi en Poti kunnen nu schepen van maximaal 1700 teu ontvangen. Het belangrijkste achterland van Anaklia vormt de Kaukasus met landen als Armenië, Azerbeidjan, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Kirgizië en Tajikistan. In 2014 steeg de containeroverslag in Georgië met 18,5% tot 480.000 teu. 80% hiervan werd overgeslagen in Poti.

Cosco koopt Piraeus

China investeert de komende jaren 40 miljard dollar in de revitalisering van de historische Zijderoute. De Chinezen willen op die manier minder afhankelijk worden van de zeehavens in West-Europa. Zo werd onlangs nog bekendgemaakt dat de Chinese staatsrederij Cosco een meerderheidsbelang van 67% krijgt in de Griekse haven Piraeus. Het Griekse privatiseringsfonds dat de privatisering van de staatseigendommen regelt, keurde de overname van de aandelen voor een bedrag van 368,5 miljoen euro onlangs goed. In eerste instantie krijgt Cosco voor een bedrag van 280,5 miljoen euro 51% van de aandelen, de overige 16% met een waarde van 88 miljoen euro krijgt de staatsrederij over vijf jaar.

De haven van Piraeus is de belangrijkste haven van Griekenland. In 2014 werd in de haven van Piraeus 3,5 miljoen teu overgeslagen en deden 20 miljoen passagiers van cruiseschepen en veerboten de haven aan. Cosco exploiteerde sinds 2009 al een van de containerterminals in de haven en gaat 230 miljoen euro investeren in een tweede terminal in Piraeus.