Zeevrachtenmarkt: Dunnere kolenstroom naar China

Analisten voorspellen dat de kolenexport uit de Verenigde Staten naar Azië zal gaan dalen van ruim 120 miljoen ton per jaar naar ruim 80 miljoen ton. De Australische mijnbouwers zetten alles op alles om hun marktaandeel in Azië te vergroten. Maar China wil vooruitgang boeken naar een schoner milieu en in die plannen passen oudere kolengestookte energiecentrales niet meer. Als China plannen uitvoert kan het gebruik van kolen wel eens flink dalen. Maar ook als de plannen gedeeltelijk lukken is het slecht nieuws voor vooral de capesizers, want dat zou veel minder zeemijlen betekenen.

De droge bulkers, vooral de capesizers, hebben het al moeilijk en dat zal in 2015 niet snel verbeteren. De afgelopen vier jaar steeg de capaciteit van de vloten tenminste tweemaal zo hard als de omvang van de wereldhandel. Gezien het aantal nieuwe schepen dat in 2015 in de vaart komt, zal de overcapaciteit dit jaar niet serieus verminderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Dunnere kolenstroom naar China | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Dunnere kolenstroom naar China

Analisten voorspellen dat de kolenexport uit de Verenigde Staten naar Azië zal gaan dalen van ruim 120 miljoen ton per jaar naar ruim 80 miljoen ton. De Australische mijnbouwers zetten alles op alles om hun marktaandeel in Azië te vergroten. Maar China wil vooruitgang boeken naar een schoner milieu en in die plannen passen oudere kolengestookte energiecentrales niet meer. Als China plannen uitvoert kan het gebruik van kolen wel eens flink dalen. Maar ook als de plannen gedeeltelijk lukken is het slecht nieuws voor vooral de capesizers, want dat zou veel minder zeemijlen betekenen.

De droge bulkers, vooral de capesizers, hebben het al moeilijk en dat zal in 2015 niet snel verbeteren. De afgelopen vier jaar steeg de capaciteit van de vloten tenminste tweemaal zo hard als de omvang van de wereldhandel. Gezien het aantal nieuwe schepen dat in 2015 in de vaart komt, zal de overcapaciteit dit jaar niet serieus verminderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer