Zeevrachtenmarkt: Oliemarkt in ban van Irak

De vrachten voor de capesizers daalden zowel voor reizen van Brazilië als van Australië naar China. Van Brazilië daalde de vracht tot iets boven $ 20 per ton, van Australië tot rond $ 7,80 en verdere dalingen worden verwacht. De Chinese invoer van ijzererts steeg wel. De prijs van erts is momenteel op het laagste niveau in twee jaar, rond $ 89 per ton, terwijl de productie van de Chinese mijnen afneemt. De charterhuren voor de capesizers daalden mee. Niettemin werden bij periodecharters huren betaald die flink boven de huren voor spotreizen lagen, kennelijk wordt gerekend op een spoedige verbetering. De Cape Ganet (180.000 dwt, 2004) werd voor 6 tot 10 maanden gecharterd voor $ 23.000 per dag, het nieuwbouw schip CS Grace werd voor 10 tot 15 maanden gecharterd voor $ 22.500 per dag.

Het is moeilijk te begrijpen dat in een markt waar nauwelijks geld wordt verdiend de Australische mijnbouwer Fortescue vier 260.000 dwt vloc’s (very large ore carriers) bestelt voor ongeveer $ 275 miljoen, oplevering 2016-2017. Een van de overwegingen van Fortescue was, dat de kosten van het vervoer per ton lager worden. Maar als je voor een habbekrats capesizers kunt charteren zijn de transportkosten ook laag en heb je geen financieringskosten. Wereldwijd groeit het gebruik van kolen in centrales, terwijl het gebruik van gas afnam. Goed voor de droge bulkers maar minder goed voor het milieu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Oliemarkt in ban van Irak | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Oliemarkt in ban van Irak

De vrachten voor de capesizers daalden zowel voor reizen van Brazilië als van Australië naar China. Van Brazilië daalde de vracht tot iets boven $ 20 per ton, van Australië tot rond $ 7,80 en verdere dalingen worden verwacht. De Chinese invoer van ijzererts steeg wel. De prijs van erts is momenteel op het laagste niveau in twee jaar, rond $ 89 per ton, terwijl de productie van de Chinese mijnen afneemt. De charterhuren voor de capesizers daalden mee. Niettemin werden bij periodecharters huren betaald die flink boven de huren voor spotreizen lagen, kennelijk wordt gerekend op een spoedige verbetering. De Cape Ganet (180.000 dwt, 2004) werd voor 6 tot 10 maanden gecharterd voor $ 23.000 per dag, het nieuwbouw schip CS Grace werd voor 10 tot 15 maanden gecharterd voor $ 22.500 per dag.

Het is moeilijk te begrijpen dat in een markt waar nauwelijks geld wordt verdiend de Australische mijnbouwer Fortescue vier 260.000 dwt vloc’s (very large ore carriers) bestelt voor ongeveer $ 275 miljoen, oplevering 2016-2017. Een van de overwegingen van Fortescue was, dat de kosten van het vervoer per ton lager worden. Maar als je voor een habbekrats capesizers kunt charteren zijn de transportkosten ook laag en heb je geen financieringskosten. Wereldwijd groeit het gebruik van kolen in centrales, terwijl het gebruik van gas afnam. Goed voor de droge bulkers maar minder goed voor het milieu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer