ESO slaat tankvaartalarm

De Europese Schippersorganisatie (ESO) maakt zich ‘zeer bezorgd over de toenemend verslechterende marktsituatie’ in de binnentankvaart. De brancheorganisatie roept opdrachtgevers op hun verantwoordelijkheid te nemen voor de te lage vrachtprijzen.

  • Europese brancheorganisatie roept opdrachtgevers op tot dialoog

Door Dirk van der Meulen
De verslechterende marktsituatie werkt volgens de ESO door in de veiligheid en kwaliteit van het vervoer. ‘Ondanks de inspanningen door de sector om het noodzakelijk veiligheids- en kwaliteitsaspect te handhaven, zijn de huidige vrachtprijzen onvoldoende en brengen zelfs het minimale niveau in gevaar. Om niet te spreken over achterblijvende noodzakelijke investeringen.

Daarom heeft ESO onlangs een brief gestuurd aan de Europese verenigingen FETSA (tankopslag), FuelsEurope (raffinaderijen) en CEFIC (chemie), waarin zij haar bezorgdheid uit. De brief bevat tegelijkertijd een uitnodiging om overleg over dit onderwerp te starten en naar oplossingen te zoeken.

ESO vindt dat in de transportketen de kosten voor veiligheid en kwaliteit gedragen moeten worden door alle partijen. ‘Momenteel is dat niet het geval. Vanwege hun sterke sociaal-economische positie in sector en maatschappij ligt een grote verantwoordelijkheid hiervoor bij de grote opdrachtgevers.’

Financieel ongezond

De tankvaart heeft volgens ESO significante inspanningen en investeringen gedaan om veiligheid en kwaliteit te waarborgen. ‘De versnelde en nog steeds voortdurende vernieuwing van de vloot van enkelwandige naar dubbelwandige tankschepen en de introductie van controle- en kwaliteitssystemen als EBIS, ISGINNT en TMSA, zijn bekende voorbeelden.’

Het huidige niveau van vrachtprijzen (‘ruim onder kostprijs’) maakt het volgens ESO echter onmogelijk voor de tankvaartondernemers om hun bedrijf op een financieel gezonde manier te runnen. ‘In tegendeel. Noodgedwongen besparingen op personeel, onderhoud, veiligheid en verzekeringen brengen veiligheid en kwaliteit in gevaar. Om niet te spreken van vertraging en uitstel van verdere investeringen die daarvan het gevolg zijn.’

Gezamenlijk

ESO is ervan overtuigd dat ook de opdrachtgevers bezorgd zullen zijn over de potentiële consequenties voor veiligheid en kwaliteit. ‘Vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een gezonde sector, van vervoerders en opdrachtgevers beide, dringen we sterk aan om een dialoog over dit onderwerp te starten. Uitstel en wachten op beter tijden biedt geen oplossing en staat herstel in de weg. Stilstand betekent achteruitgang.’

 

ESO slaat tankvaartalarm | Schuttevaer.nl

ESO slaat tankvaartalarm

De Europese Schippersorganisatie (ESO) maakt zich ‘zeer bezorgd over de toenemend verslechterende marktsituatie’ in de binnentankvaart. De brancheorganisatie roept opdrachtgevers op hun verantwoordelijkheid te nemen voor de te lage vrachtprijzen.

  • Europese brancheorganisatie roept opdrachtgevers op tot dialoog

Door Dirk van der Meulen
De verslechterende marktsituatie werkt volgens de ESO door in de veiligheid en kwaliteit van het vervoer. ‘Ondanks de inspanningen door de sector om het noodzakelijk veiligheids- en kwaliteitsaspect te handhaven, zijn de huidige vrachtprijzen onvoldoende en brengen zelfs het minimale niveau in gevaar. Om niet te spreken over achterblijvende noodzakelijke investeringen.

Daarom heeft ESO onlangs een brief gestuurd aan de Europese verenigingen FETSA (tankopslag), FuelsEurope (raffinaderijen) en CEFIC (chemie), waarin zij haar bezorgdheid uit. De brief bevat tegelijkertijd een uitnodiging om overleg over dit onderwerp te starten en naar oplossingen te zoeken.

ESO vindt dat in de transportketen de kosten voor veiligheid en kwaliteit gedragen moeten worden door alle partijen. ‘Momenteel is dat niet het geval. Vanwege hun sterke sociaal-economische positie in sector en maatschappij ligt een grote verantwoordelijkheid hiervoor bij de grote opdrachtgevers.’

Financieel ongezond

De tankvaart heeft volgens ESO significante inspanningen en investeringen gedaan om veiligheid en kwaliteit te waarborgen. ‘De versnelde en nog steeds voortdurende vernieuwing van de vloot van enkelwandige naar dubbelwandige tankschepen en de introductie van controle- en kwaliteitssystemen als EBIS, ISGINNT en TMSA, zijn bekende voorbeelden.’

Het huidige niveau van vrachtprijzen (‘ruim onder kostprijs’) maakt het volgens ESO echter onmogelijk voor de tankvaartondernemers om hun bedrijf op een financieel gezonde manier te runnen. ‘In tegendeel. Noodgedwongen besparingen op personeel, onderhoud, veiligheid en verzekeringen brengen veiligheid en kwaliteit in gevaar. Om niet te spreken van vertraging en uitstel van verdere investeringen die daarvan het gevolg zijn.’

Gezamenlijk

ESO is ervan overtuigd dat ook de opdrachtgevers bezorgd zullen zijn over de potentiële consequenties voor veiligheid en kwaliteit. ‘Vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een gezonde sector, van vervoerders en opdrachtgevers beide, dringen we sterk aan om een dialoog over dit onderwerp te starten. Uitstel en wachten op beter tijden biedt geen oplossing en staat herstel in de weg. Stilstand betekent achteruitgang.’