Zeevrachtenmarkt: Slopers bieden tegen elkaar op

De vrachten verbeterden enigszins voor de capesizers op de belangrijkste routes Brazilië-Azië en Brazilië-Zuid-Afrika-Rotterdam en Australië-China. Vooral de Australische mijnbouwers verhogen hun productie, waardoor de prijzen van ijzererts laag blijven, wat de Chinese hoogovens inspireert om vooral Australische erts te kopen. De Chinese voorraden zijn inmiddels erg hoog.

De droge bulkers blijven echter tobben met een zwakke markt. De grote Chinese staatsrederij Cosco, met voornamelijk containerschepen en droge bulkers, rapporteerde over het eerste kwartaal 2014 een verlies van ruim $ 300 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door de droge bulkers. De slooplanden India, Pakistan en Bangladesh betalen forse prijzen voor sloopschepen. Kennelijk willen de slopers zoveel mogelijk schepen kopen voor de natte moesson in juni begint en bieden tegen elkaar op. Dat kan een betere balans tussen de capaciteit van de vloten en het ladingaanbod bevorderen. De grote bulkrederijen zijn optimistisch dat zo’n betere balans dit jaar kan ontstaan, ook al omdat nogal wat scheepswerven geen handelsschepen meer bouwen maar zich helemaal op de offshore-industrie richten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Slopers bieden tegen elkaar op | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Slopers bieden tegen elkaar op

De vrachten verbeterden enigszins voor de capesizers op de belangrijkste routes Brazilië-Azië en Brazilië-Zuid-Afrika-Rotterdam en Australië-China. Vooral de Australische mijnbouwers verhogen hun productie, waardoor de prijzen van ijzererts laag blijven, wat de Chinese hoogovens inspireert om vooral Australische erts te kopen. De Chinese voorraden zijn inmiddels erg hoog.

De droge bulkers blijven echter tobben met een zwakke markt. De grote Chinese staatsrederij Cosco, met voornamelijk containerschepen en droge bulkers, rapporteerde over het eerste kwartaal 2014 een verlies van ruim $ 300 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door de droge bulkers. De slooplanden India, Pakistan en Bangladesh betalen forse prijzen voor sloopschepen. Kennelijk willen de slopers zoveel mogelijk schepen kopen voor de natte moesson in juni begint en bieden tegen elkaar op. Dat kan een betere balans tussen de capaciteit van de vloten en het ladingaanbod bevorderen. De grote bulkrederijen zijn optimistisch dat zo’n betere balans dit jaar kan ontstaan, ook al omdat nogal wat scheepswerven geen handelsschepen meer bouwen maar zich helemaal op de offshore-industrie richten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer