Klanten willen betere dienstverlening

‘De kleine binnenvaart moet het schip meer als een vervoermiddel zien en minder als woning.’ Die oproep deed manager Michel van Dijk van Inland Terminal Veghel 11 oktober in Zoetermeer tijdens een door de verladersorganisatie EVO georganiseerde bijeenkomst over de toekomst van het kleine schip.

Van Dijk verwoordde een breder gedragen gevoel onder de circa 50 verladers,  bevrachters en overslagbedrijven in de zaal. Aan de orde kwamen de gebruikelijke problemen voor het kleine schip: de vergrijzing, die zorgt voor weinig investeringen en oneerlijke concurrentie voor jonge startende ondernemers; de vrachtprijzen, die te laag zijn om goed te investeren in nieuwe schepen en innovaties; en de verloedering van de kleine vaarwegen, waardoor varen onmogelijk wordt en bedrijven overstappen op vrachtwagens. Maar behalve deze bekende obstakels voor het behoud van het kleine schip, kwam daar een nieuw punt van kritiek bij: ‘Het lijkt wel alsof we als containerterminal in dienst van de binnenvaart staan, in plaats van omgekeerd’, zei Van Dijk, waarmee hij doelde op de onderlinge relaties. Daarnaast wees hij op het grotere geheel: ‘Er is van oudsher een verstoorde relatie tussen verladers en binnenvaartondernemers. Die staat actieve samenwerking om meer lading naar het water te halen in de weg. Dit is niet aan de orde met de huidige schepen die voor ons varen, maar in algemene zin in de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Die meneer van dijk die heb ik 8 jaar geleden nog gesproken toen ben ik met hem in gesprek geweest om te varen met een koppelverband naar Veghel.
    Ik had een profesioneel plan opgesteld met voldoende personeel en financieele middelen
    Maar meneer wilde het goedkoop oplossen het liefst samen met de vrouw weinig vrije tijd en financieel de prijs drukken
    Daarna lag ik naast zijn kantoor en was hij te lui om even op mijn schip te komen kijken
    ik ben het eens met die meneer die over uurloon praat en wat betreft subsidie en aanpassing personeel kleine koppelverbanden vooral niet doen
    Het is pas onprofesioneel om op deze manier bedrijven rendabel te maken dit is alleen maar om de verlader rijker te maken.
    Ik schrijf niet gauw een bericht maar kon het deze keer toch effe niet laten

    Geplaatst door: marco op
  • Betuweroute wordt 10% duurder
    21 oktober 2011|320x gelezen
    De tarieven voor het gebruik van de Betuweroute stijgen volgend jaar met gemiddeld 10%. In 2013 gaan ze nog eens 5% omhoog.

    De vervoerders hebben daarover een akkoord bereikt met beheerder Keyrail, nadat eerder vergelijkbare afspraken met ProRail waren gemaakt voor het goederenvervoer op de rest van het Nederlandse spoornet.

    De zogenoemde gebruiksvergoeding gaat volgend jaar voor treinen tot 3000 ton, onder meer alle containertreinen, van 2,33 euro per kilometer naar 2,51 euro. Zwaardere treinen, die vooral kolen en ertsen vervoeren, gaan 2,61 betalen. (In de papieren versie van Nieuwsblad Transport van vandaag worden overigens iets afwijkende bedragen genoemd, omdat die bij het ter perse gaan nog niet precies te achterhalen vielen.)

    KNV Spoorgoederenvervoer, dat de onderhandelingen met Keyrail namens de vervoerders gevoerd heeft, is tevreden over het resultaat omdat de exploitant van de goederenlijn had ingezet op een verhoging met 30 procent. Keyrail wilde zo op een kostendekkend niveau komen, maar dat bleek onhaalbaar omdat vervoerders dan treinen van de Betuweroute hadden gehaald en over het ProRailnet hadden gestuurd. Eén en ander betekent dat ‘Den Haag’ zal moeten blijven bijspringen om de begroting van Keyrail sluitend te krijgen.

    Desondanks spreekt KNV-secretaris Johan Ter Poorten van ‘een grote stijging in barre tijden’. De vervoerders hebben ermee ingestemd omdat Keyrail verbetering van de efficiency in het vooruitzicht stelt in de vorm van meer betrouwbaarheid en punctualiteit. Daar wordt echter geen bonus/malus-systeem aan gekoppeld, omdat dat tot te veel administratieve rompslomp zou leiden. “Maar we gaan dat wel heel zorgvuldig volgen”, zegt Ter Poorten.

    Kunnen ze niet al het vervoer subsidiëren
    IS de discussie over het kleine (en grote) schip ook direct opgelost

    Geplaatst door: Maria op
  • Het moet professioneler zeggen de verladers,nou rekend u even mee.Op een schip van 70 meter moet men om 18 uur te mogen varen 2 gediplomeerde bemanningsleden hebben. In deze tijd hebben die een MBO opleiding gehad.Als ik naar het uurtarief van mijn automonteur kijk, die ook een MBO opleiding heeft genoten, kom ik uit op € 80,- per man /per uur.Vaartijd Tilburg Rotterdam ca. 8 uur x 2 man = 16 manuren à € 80,- = € 1.280,-
    Dan laten we aan de terminal 1 man 2 uur alles regelen = € 160,- Bent u er nog mijnheer de verlader ? nog 1 ton gasolie €. 500,- en havengeld in Rotterdam € 50,-( moet ik ook aan meebetalen als ik ga cruisen )dan nog even terug naar Tilburg 16 manuren à € 80,- = € 1.280,- Zo, geachte verladers, ik ben vandaag zakelijk bezig geweest op dezelfde manier als mijn garage altijd doet en deze dag moet u mij €.3.270,- betalen.Wedden dat u dat niet betaald ! Conclusie er is niemand die voor het kleine schip wil betalen en het houd dus gewoon op!En al die fratsen die men nu probeerd door middel van subsidie`s, is false concurentie.

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Ik vind de manier van reis aannemen achterhaald. Alle risico voor de schipper. willen we ons overal voor indekken, dan zijn we te duur.
    Net zolas P. Bennink zegt. een uur tarief zou veel mooier zijn. Desnoods met een volg systeem aan boord, zodat de klant niet het gevoel krijgt bedonderd te worden. Kunnen wij goed service leveren.
    Wat mij ook stoord, is de reken methodes van schippers en tussenpersonen. Tussenpersonen schrijven op werk in, zonder hun achterban te overleggen. Met een tarief zonder onderbouwing of het uitkan, maar om het hebben??? En dat neem ik ze zeer kwalijk. Dan veel schippers blijven varen tegen elk tarief, neem ik ze kwalijk.
    Ik weet we kunnen niet zonder tussenpersonen, maar het kan wel veel eerlijker. tussen personen trekken af en toe in hun eigen club schippers voor. waarom?? Om onrust en achterdocht te zaaien in eigen ploeg!! Zodat ze niet op het idee komen om samen te werken.
    Verladers worden vaak verkeerd ingelicht. Net als met de supervrachten in 2007. Wij schippers krijgen de schuld, dat we woeker tarieven gevraagd hebben. maar vaak zat er een groot bedrag tussen;in rekening brengen bij de klant en wat de schipper kreeg. met als argument: ze betalen toch wel!!
    De voorlichting naar bestaande en nieuwe klanten moet veeeeel beter. Ook de voorlichting naar de schipper toe, de wensen van de klant en meedenken met de klant kan veel beter.
    Het amateuristisch in de binnenvaart vind ik jammer, kan veel beter.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jantje,

    Als wij met zijn allen altijd volle laad en lostijd doorberekenen is dat wachten toch helemaal geen probleem?
    En niet beloven dat je er na een bepaalde tijd of dag bent maar zeggen hoeveel tijd je nodig hebt NA belading of leegkomst. Dan hoef je nooit meer tijd in te halen. (tenzij het “prive erg goed uitkomt:)”

    gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Bertje U heeft gelijk maar er is al duidelijk aangegeven dat men liever kruipt voor een opdrachtgever dan dat men een risico durft te nemen voor een betere toekomst

    Geplaatst door: Maria op
  • professioneler?
    Moet het niet zijn eerlijker?
    Het lijkt wel of iedereen elkaar wil besodemieteren.
    Is het niet met laad en losttijden dan is het wel met de gasolie toeslag.
    Als je je op tijd aanmeld om te laden en je moet wachten, daarna duurt het laden langer dan mag sulletje de schipper de verloren tijd weer inhalen en vraag er niks extra’s voor want dan wil je het onderste uit de kan en mag je de volgende keer op een houtje bijten.
    Het zou allemaal wat leuker zijn als de vervoerder gewoon zijn prijs kan vragen die hij echt nodig heeft om zijn schip te onderhouden en zijn personeel te betalen.
    Maar dat boeit niemand want als de ene het loodje legt komt er wel iemand anders.

    lekker profesioneel

    Geplaatst door: Jantje op
  • Nou begrijp ik het nog minder
    Hoe kan een klein schip nu een 24uurs service geven Als daar een A1 of A2 bemanning op zit
    Zullen we dan maar gelijk die kanalen graven voor de jumbosize Die nemen voor dezelfde beamnningsvoorschriften 5000ton mee
    Weet U wel de bemanningsvoorschriften om met een klein schip waar het onderwerp over gaat inhoud mee mag varen
    Maar goed bemanningsvoorschriften wat is dat ook alweer
    Maar goed hebben we het over rekenen geen wonder dat het kleine schip onrendabel is

    Geplaatst door: Maria op
  • Goedmiddag,

    Maria, mag ik van mijn kant uw insteek niet helemaal begrijpen? Volgens mij heeft u de reactie van Harry niet helemaal goed gelezen en begrepen. Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar dan gaat u afsluiten met: “Dat zal dus nooit iets worden” als het over samenwerken gaat. Ik hoop dat u zelf ook inziet dat dat juist ook een onprofessionele houding is die de binnenvaart al zo veel schade berokkend. Hiermee sluit u de discussie en overleg uit. En daarmee een mogelijk oplossing.

    Ik denk dat de verschillende partijen zich meer moeten verdiepen in elkaars belangen en mogelijkheden. Dan zul je nooit collega’s o.i.d worden maar je kunt wel veel efficiënter leuker samenwerken in plaats die eeuwige strijd.

    Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: bertje op
  • Wanneer je gewoon een normale prijs neerlegt voor een 24-uurs service, dan is elk uur de je kan slapen gewoon winst. Alleen is het probleem dat de meesten niet kunnen rekenen en als ze dan een keer zeker weten dat de bevrachter geen keus heb dan moet gelijk het onderste uit de pan gehaald worden. In 2009 hebben we dus het deksel op de neus gekregen en dat kan heel veel pijn doen.Doe gewoon en verleen die service, want mijn ervaring is; Zo je doet, zo je ontmoet. Het probleem ligt niet bij de verladers maar zoek het maar bij jezelf. Speel altijd open kaart naar de verlader en ontvanger en de service van hun is ook prima.

    Geplaatst door: Jan op
  • Harry Ik begrijp Uw insteek niet helemaal
    Als er op voorhad afspraken worden gemaakt en die worden door de overslag niet nagekomen dan moet de vervoerder het maar oplossen vindt U? Nu begrijp ik waar het door komt dat het zogenaamd lijkt dat de binnenvaart nog meer service moet leveren door mensen als U
    Want U doet het even voor niets
    Als ik mijn pakketje na 5uur op de post doet dan wordt tie ook niet voor niets de volgende dag afgeleverd Dan had je het maar voor 5uur gepost moeten hebben
    Maar goed daar verschillen we van mening over maar we hebben wel te maken met mensen als U waar we mee moeten samenwerken Dat zal dus nooit iets worden

    Geplaatst door: Maria op
  • Dit komt over als hufteriggedrag! Als een bedrijf 24 uur met 3 ploegen werkt moet hij niet verlangen dat een schip met een ploeg ook 24uur beschikbaar is!Wil michel van dijk en EVO wel samen werken of enkel eisen? Als hij wil samen werken met de kleine schepen is het gewenst dat hij ook luistert!De heer stefan meeusen heeft het goed verwoord! Maar zijn uitgestoken hand werd niet aanvaart!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Goedemorgen,

    Ook ik ben het eens met bertje. De binnenvaart kan veel professioneler. dat zit al in de kleine dingen. Vaar ook met gezin aan boord en vrouw gaat ook boodschappen doen en we slapen elke nacht. Echter proberen wij ons onder alle omstandigheden wel aan onze afspraken te houden. Als ik zeg dat wij 6 uur losgereed zijn, zijn we dit ook. Soms betekent dat een paar overuren als het misloopt. Als iets niet haalbaar is wordt dit ook van te voren gezegd. Als wij vrachtprijs zeggen zakken wij hooguit een halve euro.(en geen 3! ofzo.Dat komt ook niet echt professioneel over) En zo nog vele zaken. Altijd je afspraken nakomen zodat men op je kan bouwen.

    Geplaatst door: harry op
  • Die enge verladers zijn best goed mee te leven als u zichzelf eens probeert te verdiepen in de positie van uw klant.

    Een dienstverlenende sector zijn we nog steeds volgens mij, dit gaat nou eenmaal in samenhang met de veranderingen waar onze klanten mee te maken hebben en die uiteraard ook ons raken.

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Hallo binnenvaart.

    Eindelijk zie ik een vestandige reactie, dank je wel Bert.
    Hoewel ik geen lid ben van een cooperatie vind ik wel dat het de beste optie is voor de binnenvaart, mits het een cooperatie is waar de schipper ook inspraak heeft.
    Ik persoonlijk heb sinds 1997 nog geen 5 reizen gedaan voor een bevrachter of kantoor, wel heb ik last van bevrachters of kantoren die mijn prijs ondermijnen.
    Met name werk wat ik van de weg heb gehaald.
    Gelukkig voor mij kwam het bevrachte schip een week later pas voor de wal met nog eens veel te weinig tonnen en als klap op de vuurpijl moesten ze de beste man ook nog schoonmaken wat ook weer zo’n 600 euri kostten.
    Enfin ik heb het werk weer terug voor mijn tarief omdat je de rug recht moet houden!!!
    In mijn optiek moeten wij met onze diestverlening meer in een uren prijs gaan denken dan een prijs per ton.
    Dit heeft als voordeel dat je ook niet meer hoef te bakelijen over laad en lostijd en overliggeld.
    Voor de verlader geeft dit ook een uitdaging, want hoe sneller de reis verloopt hoe goedkoper de verlader is.
    En voor ons geen geleuter over vrachtprijs!!

    Veel geluk.

    P.Bennik
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: P. Bennik op
  • Goedenavond,

    Als de binnenvaart professioneel was geweest waren we:
    -Allemaal lid geweest van een coöperatie o.i.d (waren we weer collega’s)
    -Hadden we een CAO.
    -Hadden we een goede samenwerking met de EVO.
    -Werden er contracten afgesloten waarin werd gerekend met bemanningseisen en daaraan verbonden kosten.
    -Werd er afschrijving doorberekend.
    -Had iedereen een walstroom voorziening (incl aanvaardbaar tarief)
    -Hadden we, waar dan ook, goede faciliteiten en voorzieningen.
    -Werd er marktonderzoek(je) gedaan vóór men een nieuw schip zou laten bouwen.
    -Zouden er veel minder nieuwe eisen zijn voor oude schepen omdat er meer vernieuwd zou zijn.
    -Zou er altijd een zwemvest gedragen worden.
    -Werd er veel minder gescholden op elkaar( Klein-groot, Belg-Nederlander Jong-Oud enz)
    -Werd er afgestopt én gas bijgegeven bij het voorbij lopen.
    -Hadden veel mensen geen nek en rugpijn meer van het “ja” knikken en bukken en buigen.
    -Enz

    We hebben een beroep waar je trots op mag zijn. Daar zouden we ons ook naar moeten gedragen.
    Neem wat je doet serieus, maar neem jezelf niet te serieus.

    Succes allen
    Vriendelijke groet.

    Geplaatst door: bertje op
  • Als ik het goed lees zien de verladers een klein schip als een vrachtwagen.
    Als vrachtwagen heb je een kleine cabine waar je kunt slapen en diverse mogelijkheden waar je kunt stoppen op een plek met een wegrestaurant en vele hiervan hebben een douche gelegenheid.
    En op een schip heb je deze mogelijkheden niet zo daarom hebben we een woning met alle gemakken voorzien.
    En dat de terminal in dienst staat van de schipper is hun eigenschuld met dat belachelijke ips-code lijken we met zijn alle wel op een terrorist. Dus als de schipper boodschappen wil doen gaat hij dat doen waar hij vrij van boord kan.
    En die mogelijkheid heb je bij weinig terminals omdat die ips-code dit verbied en de mensen zich wel heel erg aan de regels willen houden.
    Maar als ik er zo over nadenk moet dit probleem veranderen we kunnen toch niet gevangen zitten op ons eigen schip.
    Dat de banken niet willen invensteren in klien schepen heeft toch te maken wat de nprc aan kaart brengt over langlopende contracten en hogere vrachtprijzen, dan is zo’n bank best bereid.
    Maar goed zoiets wil de verlader niet horen en daarom zullen ze altijd in dienst blijven staan voor de schipper.

    Geplaatst door: marco op
  • Verwachten dat een schipper dag en nacht beschikbaar staat, alles afsluiten en geen mogelijkheid bieden om aan en van boord te gaan, alleen maar vertellen: misschien morgen of overmorgen, geen schoonverklaring willen afgeven, schade maken door wild gedrag lospersoneel, niet mogelijk om fatsoenlijk vast te maken, geen veilige afgang enz. En dan zijn wij niet professioneel !!

    Geplaatst door: Karel op
  • Als deze schipper met de auto op de containerterminal normaal binnen en buiten kon rijden, moest schippersvrouw onderweg helemaal geen boodschappen doen, dat kon dan vanaf de terminal, maar je geraakt nergens normaal buiten en nog slechter binnen.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • dus men plijt voor de terugkeer van de proviantboot!!!

    Geplaatst door: nostalgie op
  • Als ik kijk wat ik, kompleet met schip, per uur verdien! Dsar krijg je nog geen monteur voor die komt KIJKEN naar je wasautomaat. Service moet betaald worden en nu word de schipper als hond behandeld. Zolang er geen eenheid is zal dit ook niet veranderen. Ooit zei een neef van me, die containers vaart, als een kantoor binkie zijn broek laat zakken kan ik …. (lezen ook kinderen geloof ik)

    Geplaatst door: Gerrie op
  • De binnenvaart is wel betrouwbaar, als we er ook iets voor terug krijgen!! We worden als schippers slecht vertegenwoordigt naar de verladers toe! Loopt er iets fout, mag de schipper de tijd inhalen, dat wil ik wel, maar niet voor niets. Wanneer mijn monteur overuren moet maken of op feestdag moet werken. Krijg hij gewoon per uur zoveel extra.
    Wat is de praktijk: de schipper wil geen service voor niets leveren. En de verlader denkt, moeilijke schipper. Want hij krijg alleen te horen: schipper wil niet.
    Kom regelmatig bij bedrijven, dat ze blij zijn een schip voor de wal te hebben. Wat blijkt, tegen de verlader wordt gezegd, Geen Schip Te Krijgen????

    Dus verladers, laat je niet gek maken, er zijn genoeg schippers die service willen en kunnen verlenen. Maar niet zoals in de containervaart gebruikelijk is, met 3 man op een 86 m. schip 24 uur beschikbaar ??? Voor een normaal tarief plus iets. Dus het ligt aan jullie zelf hoe betrouwbaar de binnenvaart is.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Ben dus niet de enige die er zo over denkt….

    Geplaatst door: Henk op

Reageer

Klanten willen betere dienstverlening | Schuttevaer.nl

Klanten willen betere dienstverlening

‘De kleine binnenvaart moet het schip meer als een vervoermiddel zien en minder als woning.’ Die oproep deed manager Michel van Dijk van Inland Terminal Veghel 11 oktober in Zoetermeer tijdens een door de verladersorganisatie EVO georganiseerde bijeenkomst over de toekomst van het kleine schip.

Van Dijk verwoordde een breder gedragen gevoel onder de circa 50 verladers,  bevrachters en overslagbedrijven in de zaal. Aan de orde kwamen de gebruikelijke problemen voor het kleine schip: de vergrijzing, die zorgt voor weinig investeringen en oneerlijke concurrentie voor jonge startende ondernemers; de vrachtprijzen, die te laag zijn om goed te investeren in nieuwe schepen en innovaties; en de verloedering van de kleine vaarwegen, waardoor varen onmogelijk wordt en bedrijven overstappen op vrachtwagens. Maar behalve deze bekende obstakels voor het behoud van het kleine schip, kwam daar een nieuw punt van kritiek bij: ‘Het lijkt wel alsof we als containerterminal in dienst van de binnenvaart staan, in plaats van omgekeerd’, zei Van Dijk, waarmee hij doelde op de onderlinge relaties. Daarnaast wees hij op het grotere geheel: ‘Er is van oudsher een verstoorde relatie tussen verladers en binnenvaartondernemers. Die staat actieve samenwerking om meer lading naar het water te halen in de weg. Dit is niet aan de orde met de huidige schepen die voor ons varen, maar in algemene zin in de binnenvaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Die meneer van dijk die heb ik 8 jaar geleden nog gesproken toen ben ik met hem in gesprek geweest om te varen met een koppelverband naar Veghel.
    Ik had een profesioneel plan opgesteld met voldoende personeel en financieele middelen
    Maar meneer wilde het goedkoop oplossen het liefst samen met de vrouw weinig vrije tijd en financieel de prijs drukken
    Daarna lag ik naast zijn kantoor en was hij te lui om even op mijn schip te komen kijken
    ik ben het eens met die meneer die over uurloon praat en wat betreft subsidie en aanpassing personeel kleine koppelverbanden vooral niet doen
    Het is pas onprofesioneel om op deze manier bedrijven rendabel te maken dit is alleen maar om de verlader rijker te maken.
    Ik schrijf niet gauw een bericht maar kon het deze keer toch effe niet laten

    Geplaatst door: marco op
  • Betuweroute wordt 10% duurder
    21 oktober 2011|320x gelezen
    De tarieven voor het gebruik van de Betuweroute stijgen volgend jaar met gemiddeld 10%. In 2013 gaan ze nog eens 5% omhoog.

    De vervoerders hebben daarover een akkoord bereikt met beheerder Keyrail, nadat eerder vergelijkbare afspraken met ProRail waren gemaakt voor het goederenvervoer op de rest van het Nederlandse spoornet.

    De zogenoemde gebruiksvergoeding gaat volgend jaar voor treinen tot 3000 ton, onder meer alle containertreinen, van 2,33 euro per kilometer naar 2,51 euro. Zwaardere treinen, die vooral kolen en ertsen vervoeren, gaan 2,61 betalen. (In de papieren versie van Nieuwsblad Transport van vandaag worden overigens iets afwijkende bedragen genoemd, omdat die bij het ter perse gaan nog niet precies te achterhalen vielen.)

    KNV Spoorgoederenvervoer, dat de onderhandelingen met Keyrail namens de vervoerders gevoerd heeft, is tevreden over het resultaat omdat de exploitant van de goederenlijn had ingezet op een verhoging met 30 procent. Keyrail wilde zo op een kostendekkend niveau komen, maar dat bleek onhaalbaar omdat vervoerders dan treinen van de Betuweroute hadden gehaald en over het ProRailnet hadden gestuurd. Eén en ander betekent dat ‘Den Haag’ zal moeten blijven bijspringen om de begroting van Keyrail sluitend te krijgen.

    Desondanks spreekt KNV-secretaris Johan Ter Poorten van ‘een grote stijging in barre tijden’. De vervoerders hebben ermee ingestemd omdat Keyrail verbetering van de efficiency in het vooruitzicht stelt in de vorm van meer betrouwbaarheid en punctualiteit. Daar wordt echter geen bonus/malus-systeem aan gekoppeld, omdat dat tot te veel administratieve rompslomp zou leiden. “Maar we gaan dat wel heel zorgvuldig volgen”, zegt Ter Poorten.

    Kunnen ze niet al het vervoer subsidiëren
    IS de discussie over het kleine (en grote) schip ook direct opgelost

    Geplaatst door: Maria op
  • Het moet professioneler zeggen de verladers,nou rekend u even mee.Op een schip van 70 meter moet men om 18 uur te mogen varen 2 gediplomeerde bemanningsleden hebben. In deze tijd hebben die een MBO opleiding gehad.Als ik naar het uurtarief van mijn automonteur kijk, die ook een MBO opleiding heeft genoten, kom ik uit op € 80,- per man /per uur.Vaartijd Tilburg Rotterdam ca. 8 uur x 2 man = 16 manuren à € 80,- = € 1.280,-
    Dan laten we aan de terminal 1 man 2 uur alles regelen = € 160,- Bent u er nog mijnheer de verlader ? nog 1 ton gasolie €. 500,- en havengeld in Rotterdam € 50,-( moet ik ook aan meebetalen als ik ga cruisen )dan nog even terug naar Tilburg 16 manuren à € 80,- = € 1.280,- Zo, geachte verladers, ik ben vandaag zakelijk bezig geweest op dezelfde manier als mijn garage altijd doet en deze dag moet u mij €.3.270,- betalen.Wedden dat u dat niet betaald ! Conclusie er is niemand die voor het kleine schip wil betalen en het houd dus gewoon op!En al die fratsen die men nu probeerd door middel van subsidie`s, is false concurentie.

    Geplaatst door: O.J.B. op
  • Ik vind de manier van reis aannemen achterhaald. Alle risico voor de schipper. willen we ons overal voor indekken, dan zijn we te duur.
    Net zolas P. Bennink zegt. een uur tarief zou veel mooier zijn. Desnoods met een volg systeem aan boord, zodat de klant niet het gevoel krijgt bedonderd te worden. Kunnen wij goed service leveren.
    Wat mij ook stoord, is de reken methodes van schippers en tussenpersonen. Tussenpersonen schrijven op werk in, zonder hun achterban te overleggen. Met een tarief zonder onderbouwing of het uitkan, maar om het hebben??? En dat neem ik ze zeer kwalijk. Dan veel schippers blijven varen tegen elk tarief, neem ik ze kwalijk.
    Ik weet we kunnen niet zonder tussenpersonen, maar het kan wel veel eerlijker. tussen personen trekken af en toe in hun eigen club schippers voor. waarom?? Om onrust en achterdocht te zaaien in eigen ploeg!! Zodat ze niet op het idee komen om samen te werken.
    Verladers worden vaak verkeerd ingelicht. Net als met de supervrachten in 2007. Wij schippers krijgen de schuld, dat we woeker tarieven gevraagd hebben. maar vaak zat er een groot bedrag tussen;in rekening brengen bij de klant en wat de schipper kreeg. met als argument: ze betalen toch wel!!
    De voorlichting naar bestaande en nieuwe klanten moet veeeeel beter. Ook de voorlichting naar de schipper toe, de wensen van de klant en meedenken met de klant kan veel beter.
    Het amateuristisch in de binnenvaart vind ik jammer, kan veel beter.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jantje,

    Als wij met zijn allen altijd volle laad en lostijd doorberekenen is dat wachten toch helemaal geen probleem?
    En niet beloven dat je er na een bepaalde tijd of dag bent maar zeggen hoeveel tijd je nodig hebt NA belading of leegkomst. Dan hoef je nooit meer tijd in te halen. (tenzij het “prive erg goed uitkomt:)”

    gr

    Geplaatst door: bertje op
  • Bertje U heeft gelijk maar er is al duidelijk aangegeven dat men liever kruipt voor een opdrachtgever dan dat men een risico durft te nemen voor een betere toekomst

    Geplaatst door: Maria op
  • professioneler?
    Moet het niet zijn eerlijker?
    Het lijkt wel of iedereen elkaar wil besodemieteren.
    Is het niet met laad en losttijden dan is het wel met de gasolie toeslag.
    Als je je op tijd aanmeld om te laden en je moet wachten, daarna duurt het laden langer dan mag sulletje de schipper de verloren tijd weer inhalen en vraag er niks extra’s voor want dan wil je het onderste uit de kan en mag je de volgende keer op een houtje bijten.
    Het zou allemaal wat leuker zijn als de vervoerder gewoon zijn prijs kan vragen die hij echt nodig heeft om zijn schip te onderhouden en zijn personeel te betalen.
    Maar dat boeit niemand want als de ene het loodje legt komt er wel iemand anders.

    lekker profesioneel

    Geplaatst door: Jantje op
  • Nou begrijp ik het nog minder
    Hoe kan een klein schip nu een 24uurs service geven Als daar een A1 of A2 bemanning op zit
    Zullen we dan maar gelijk die kanalen graven voor de jumbosize Die nemen voor dezelfde beamnningsvoorschriften 5000ton mee
    Weet U wel de bemanningsvoorschriften om met een klein schip waar het onderwerp over gaat inhoud mee mag varen
    Maar goed bemanningsvoorschriften wat is dat ook alweer
    Maar goed hebben we het over rekenen geen wonder dat het kleine schip onrendabel is

    Geplaatst door: Maria op
  • Goedmiddag,

    Maria, mag ik van mijn kant uw insteek niet helemaal begrijpen? Volgens mij heeft u de reactie van Harry niet helemaal goed gelezen en begrepen. Dat kan natuurlijk gebeuren. Maar dan gaat u afsluiten met: “Dat zal dus nooit iets worden” als het over samenwerken gaat. Ik hoop dat u zelf ook inziet dat dat juist ook een onprofessionele houding is die de binnenvaart al zo veel schade berokkend. Hiermee sluit u de discussie en overleg uit. En daarmee een mogelijk oplossing.

    Ik denk dat de verschillende partijen zich meer moeten verdiepen in elkaars belangen en mogelijkheden. Dan zul je nooit collega’s o.i.d worden maar je kunt wel veel efficiënter leuker samenwerken in plaats die eeuwige strijd.

    Met vriendelijke groet

    Geplaatst door: bertje op
  • Wanneer je gewoon een normale prijs neerlegt voor een 24-uurs service, dan is elk uur de je kan slapen gewoon winst. Alleen is het probleem dat de meesten niet kunnen rekenen en als ze dan een keer zeker weten dat de bevrachter geen keus heb dan moet gelijk het onderste uit de pan gehaald worden. In 2009 hebben we dus het deksel op de neus gekregen en dat kan heel veel pijn doen.Doe gewoon en verleen die service, want mijn ervaring is; Zo je doet, zo je ontmoet. Het probleem ligt niet bij de verladers maar zoek het maar bij jezelf. Speel altijd open kaart naar de verlader en ontvanger en de service van hun is ook prima.

    Geplaatst door: Jan op
  • Harry Ik begrijp Uw insteek niet helemaal
    Als er op voorhad afspraken worden gemaakt en die worden door de overslag niet nagekomen dan moet de vervoerder het maar oplossen vindt U? Nu begrijp ik waar het door komt dat het zogenaamd lijkt dat de binnenvaart nog meer service moet leveren door mensen als U
    Want U doet het even voor niets
    Als ik mijn pakketje na 5uur op de post doet dan wordt tie ook niet voor niets de volgende dag afgeleverd Dan had je het maar voor 5uur gepost moeten hebben
    Maar goed daar verschillen we van mening over maar we hebben wel te maken met mensen als U waar we mee moeten samenwerken Dat zal dus nooit iets worden

    Geplaatst door: Maria op
  • Dit komt over als hufteriggedrag! Als een bedrijf 24 uur met 3 ploegen werkt moet hij niet verlangen dat een schip met een ploeg ook 24uur beschikbaar is!Wil michel van dijk en EVO wel samen werken of enkel eisen? Als hij wil samen werken met de kleine schepen is het gewenst dat hij ook luistert!De heer stefan meeusen heeft het goed verwoord! Maar zijn uitgestoken hand werd niet aanvaart!!!!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Goedemorgen,

    Ook ik ben het eens met bertje. De binnenvaart kan veel professioneler. dat zit al in de kleine dingen. Vaar ook met gezin aan boord en vrouw gaat ook boodschappen doen en we slapen elke nacht. Echter proberen wij ons onder alle omstandigheden wel aan onze afspraken te houden. Als ik zeg dat wij 6 uur losgereed zijn, zijn we dit ook. Soms betekent dat een paar overuren als het misloopt. Als iets niet haalbaar is wordt dit ook van te voren gezegd. Als wij vrachtprijs zeggen zakken wij hooguit een halve euro.(en geen 3! ofzo.Dat komt ook niet echt professioneel over) En zo nog vele zaken. Altijd je afspraken nakomen zodat men op je kan bouwen.

    Geplaatst door: harry op
  • Die enge verladers zijn best goed mee te leven als u zichzelf eens probeert te verdiepen in de positie van uw klant.

    Een dienstverlenende sector zijn we nog steeds volgens mij, dit gaat nou eenmaal in samenhang met de veranderingen waar onze klanten mee te maken hebben en die uiteraard ook ons raken.

    Geplaatst door: Eric van Dam op
  • Hallo binnenvaart.

    Eindelijk zie ik een vestandige reactie, dank je wel Bert.
    Hoewel ik geen lid ben van een cooperatie vind ik wel dat het de beste optie is voor de binnenvaart, mits het een cooperatie is waar de schipper ook inspraak heeft.
    Ik persoonlijk heb sinds 1997 nog geen 5 reizen gedaan voor een bevrachter of kantoor, wel heb ik last van bevrachters of kantoren die mijn prijs ondermijnen.
    Met name werk wat ik van de weg heb gehaald.
    Gelukkig voor mij kwam het bevrachte schip een week later pas voor de wal met nog eens veel te weinig tonnen en als klap op de vuurpijl moesten ze de beste man ook nog schoonmaken wat ook weer zo’n 600 euri kostten.
    Enfin ik heb het werk weer terug voor mijn tarief omdat je de rug recht moet houden!!!
    In mijn optiek moeten wij met onze diestverlening meer in een uren prijs gaan denken dan een prijs per ton.
    Dit heeft als voordeel dat je ook niet meer hoef te bakelijen over laad en lostijd en overliggeld.
    Voor de verlader geeft dit ook een uitdaging, want hoe sneller de reis verloopt hoe goedkoper de verlader is.
    En voor ons geen geleuter over vrachtprijs!!

    Veel geluk.

    P.Bennik
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: P. Bennik op
  • Goedenavond,

    Als de binnenvaart professioneel was geweest waren we:
    -Allemaal lid geweest van een coöperatie o.i.d (waren we weer collega’s)
    -Hadden we een CAO.
    -Hadden we een goede samenwerking met de EVO.
    -Werden er contracten afgesloten waarin werd gerekend met bemanningseisen en daaraan verbonden kosten.
    -Werd er afschrijving doorberekend.
    -Had iedereen een walstroom voorziening (incl aanvaardbaar tarief)
    -Hadden we, waar dan ook, goede faciliteiten en voorzieningen.
    -Werd er marktonderzoek(je) gedaan vóór men een nieuw schip zou laten bouwen.
    -Zouden er veel minder nieuwe eisen zijn voor oude schepen omdat er meer vernieuwd zou zijn.
    -Zou er altijd een zwemvest gedragen worden.
    -Werd er veel minder gescholden op elkaar( Klein-groot, Belg-Nederlander Jong-Oud enz)
    -Werd er afgestopt én gas bijgegeven bij het voorbij lopen.
    -Hadden veel mensen geen nek en rugpijn meer van het “ja” knikken en bukken en buigen.
    -Enz

    We hebben een beroep waar je trots op mag zijn. Daar zouden we ons ook naar moeten gedragen.
    Neem wat je doet serieus, maar neem jezelf niet te serieus.

    Succes allen
    Vriendelijke groet.

    Geplaatst door: bertje op
  • Als ik het goed lees zien de verladers een klein schip als een vrachtwagen.
    Als vrachtwagen heb je een kleine cabine waar je kunt slapen en diverse mogelijkheden waar je kunt stoppen op een plek met een wegrestaurant en vele hiervan hebben een douche gelegenheid.
    En op een schip heb je deze mogelijkheden niet zo daarom hebben we een woning met alle gemakken voorzien.
    En dat de terminal in dienst staat van de schipper is hun eigenschuld met dat belachelijke ips-code lijken we met zijn alle wel op een terrorist. Dus als de schipper boodschappen wil doen gaat hij dat doen waar hij vrij van boord kan.
    En die mogelijkheid heb je bij weinig terminals omdat die ips-code dit verbied en de mensen zich wel heel erg aan de regels willen houden.
    Maar als ik er zo over nadenk moet dit probleem veranderen we kunnen toch niet gevangen zitten op ons eigen schip.
    Dat de banken niet willen invensteren in klien schepen heeft toch te maken wat de nprc aan kaart brengt over langlopende contracten en hogere vrachtprijzen, dan is zo’n bank best bereid.
    Maar goed zoiets wil de verlader niet horen en daarom zullen ze altijd in dienst blijven staan voor de schipper.

    Geplaatst door: marco op
  • Verwachten dat een schipper dag en nacht beschikbaar staat, alles afsluiten en geen mogelijkheid bieden om aan en van boord te gaan, alleen maar vertellen: misschien morgen of overmorgen, geen schoonverklaring willen afgeven, schade maken door wild gedrag lospersoneel, niet mogelijk om fatsoenlijk vast te maken, geen veilige afgang enz. En dan zijn wij niet professioneel !!

    Geplaatst door: Karel op
  • Als deze schipper met de auto op de containerterminal normaal binnen en buiten kon rijden, moest schippersvrouw onderweg helemaal geen boodschappen doen, dat kon dan vanaf de terminal, maar je geraakt nergens normaal buiten en nog slechter binnen.

    Geplaatst door: schipper 2 op
  • dus men plijt voor de terugkeer van de proviantboot!!!

    Geplaatst door: nostalgie op
  • Als ik kijk wat ik, kompleet met schip, per uur verdien! Dsar krijg je nog geen monteur voor die komt KIJKEN naar je wasautomaat. Service moet betaald worden en nu word de schipper als hond behandeld. Zolang er geen eenheid is zal dit ook niet veranderen. Ooit zei een neef van me, die containers vaart, als een kantoor binkie zijn broek laat zakken kan ik …. (lezen ook kinderen geloof ik)

    Geplaatst door: Gerrie op
  • De binnenvaart is wel betrouwbaar, als we er ook iets voor terug krijgen!! We worden als schippers slecht vertegenwoordigt naar de verladers toe! Loopt er iets fout, mag de schipper de tijd inhalen, dat wil ik wel, maar niet voor niets. Wanneer mijn monteur overuren moet maken of op feestdag moet werken. Krijg hij gewoon per uur zoveel extra.
    Wat is de praktijk: de schipper wil geen service voor niets leveren. En de verlader denkt, moeilijke schipper. Want hij krijg alleen te horen: schipper wil niet.
    Kom regelmatig bij bedrijven, dat ze blij zijn een schip voor de wal te hebben. Wat blijkt, tegen de verlader wordt gezegd, Geen Schip Te Krijgen????

    Dus verladers, laat je niet gek maken, er zijn genoeg schippers die service willen en kunnen verlenen. Maar niet zoals in de containervaart gebruikelijk is, met 3 man op een 86 m. schip 24 uur beschikbaar ??? Voor een normaal tarief plus iets. Dus het ligt aan jullie zelf hoe betrouwbaar de binnenvaart is.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • Ben dus niet de enige die er zo over denkt….

    Geplaatst door: Henk op

Reageer