Oudere motoren minder geschikt voor laagzwavelige brandstof

Eigenaren van schepen met oudere motoren zouden nu alvast contact moeten opnemen met hun motorfabrikant om te kijken welke aanpassingen aan de motor en het brandstofsysteem nodig zijn als per 1 januari 2011 heel Europa overschakelt op laagzwavelige brandstof. Als de motoren goed worden afgesteld op de nieuwe brandstof, zouden er volgens de IVR in principe geen problemen moeten zijn.

Door Marja de Vet
Volgens de IVR zijn schepen met oudere motoren (84% van de Nederlandse vloot) minder geschikt voor laagzwavelige brandstof. Omdat in de Europese richtlijn alleen het maximum zwavelgehalte is geregeld, zou het kunnen dat er geen smeerverbeterende additieven worden toegevoegd en dat kan bij oudere motoren leiden tot motorschade.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Oudere motoren minder geschikt voor laagzwavelige brandstof | Schuttevaer.nl

Oudere motoren minder geschikt voor laagzwavelige brandstof

Eigenaren van schepen met oudere motoren zouden nu alvast contact moeten opnemen met hun motorfabrikant om te kijken welke aanpassingen aan de motor en het brandstofsysteem nodig zijn als per 1 januari 2011 heel Europa overschakelt op laagzwavelige brandstof. Als de motoren goed worden afgesteld op de nieuwe brandstof, zouden er volgens de IVR in principe geen problemen moeten zijn.

Door Marja de Vet
Volgens de IVR zijn schepen met oudere motoren (84% van de Nederlandse vloot) minder geschikt voor laagzwavelige brandstof. Omdat in de Europese richtlijn alleen het maximum zwavelgehalte is geregeld, zou het kunnen dat er geen smeerverbeterende additieven worden toegevoegd en dat kan bij oudere motoren leiden tot motorschade.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer