Dieptepunt definitief achter de rug

Het vervoer van goederen in de binnenvaart groeit het komende jaar met 2,5% naar 270 miljoen ton. De grootste stijgingen worden verwacht in de metaal, chemie, eindproducten en containers. Dat meldt onderzoeks- en adviesbureau NEA in haar vijfde Korte Termijn Voorspeller (KTV). Voor 2011 verwachten de onderzoekers dat het vervoer over water met 2,8% stijgt.

Volgens NEA heeft de vervoermarkt het dieptepunt nu definitief achter zich gelaten. NEA verwacht voor de Nederlandse transportsector dit jaar een groei in volume van 2,6%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Schippers, jullie hebben de afgelopen jaren massaal jullie eigen graf gegraven door iedere keer maar weer een stuk van de prijs in te leveren. Nu staat velen het water aan de lippen en neem van mij aan, prijzen zullen nooit meer stijgen. Aleen een massaal protest ( iedreen 4 weken aan de wal) zal de prijs omhoog laten gaan. Maar solidair zijn we al jaren niet meer, ieder voor zich en god voor ons alleen. Het is gewoon wachten op een golf aan koude saneringen.

    Geplaatst door: lucas op
  • Moet ik hier uit opmaken dat mijnheer C.Janszn denkt dat de vrachtprijs die de ontvanger betaald!De schipper die ook ontvangt? Helaas dat is een droom!

    Geplaatst door: gerrit op
  • @Roos,

    Ik kan wellicht makkelijk praten (want ben zelf schipper-in-loondienst).

    Maar ik vind het GEMIDDELDE niveau van de vrachten van de laatste 2 a 3 maanden dus echt niet normaal. Vanwege meerdere werkgevers kan ik zien hoe het er echt voor staat, pratend aan de keukentafel (i.p.v. het soms wat vrijblijvend praten in het Gangboord).

    Grootste fout is dat vele dachten dat je daadwerkelijke kostprijs op de Amerikaanse wijze berekend konden worden. (directe inkomsten-directe kosten = overhouden!)

    Mijn standpunt staat in het begin verwoordt, met dien verstande dat:
    Wat heel begrijpelijk is voor elke ondernemer op zich; voor de hele particuliere binnenvaart nou juist het verkeerde medicijn kan blijken te zijn!

    Maar begrijp dit:
    Als jij als klant jaren lang 13,5 ~ 21 per ton betaal en het werk gaat in 2009 opeens maanden aaneen weg voor 2,80 ~ 3,10Euro.
    Hoe zou jij je dan voelen?
    Ook bedonderd?

    En zou jij dan in 2010 en 2011 opeens weer circa 15 willen gaan betalen?
    Veel succes met de PR. Ik wens je een prettige wedstrijd!!

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Beste Klaas, ik weet ook niet alles, maar leg eens uit : hoezo is de Eubo schippersbedrog?

    Geplaatst door: hans op
  • Mooie verhalen, maar U moet het allemaal zelf doen, en dat sprookje van EUBO moet ook eens een keer uit zijn, want meer als een sprookje is het niet. Je kunt het zelfs schippersbedrog noemen. Laten we blij zij dat er iets meer is en als ju nog tekort komt heb je waarschijnlijk te veel hypo. of een te duur prive.

    Geplaatst door: klaas op
  • Ja ja zeker, maar als deze mama minder zou gaan verdienen dan een matrozen salaris zou deze mama toch afhaken denk ik.
    Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat er dus WEL iets mis mee is en dat het niet zo is zoals jij schrijft dat er NIETS mis mee is.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Nou hoe zit dat dan met je eigen mama aan boord dan joh,je bent toch samen bezig voor het bedrijf,dus wat loop je nou te lullen dan.

    Geplaatst door: johan op
  • Ja Johan, de meeste mama\’s zijn mooier dan de gemiddelde matrozen, dus daar is niets mis mee:-)

    Waar wel iets mis mee is, is de vergoeding die die mama voor haar dubbelde functie gaat krijgen, als een matrozen salaris er niet af kan.

    mvg en succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Waarom moeten het VIA een ander gaan doen? ZO!!! is juist alles naar de knoppe gegaan Meneer Gerrit Kunnen we dan niets zelf doen…. Het lukt ook niet zelf MAAR ook niet MET/VIA een ander
    En reken maar, het eind is nog lang niet inzicht
    Stelletjes sukkels dat we zijn
    Alleen een vrachtprijs berekenen DIE uit kan en voor de rest komt het vanzelf Wat denken we toch dom Ja juist en daardoor zijn we waar we zijn…

    Geplaatst door: De grootste sukkel ben ik zelf op
  • Raar bericht het groeit het komende jaar met 2,5%
    en dan schrijven ze voor 2011 verwachting groei 2,8%.
    Is het komende jaar dan een ander jaar dan 2011????

    Geplaatst door: Anton op
  • Het dieptepunt is de groot graaier”s Op vrachtprijs en nieuwbouw!Aan de scheepvaart word meer verdient(gegraaid)dan door de scheepvaart!Optie deze bende er tussen uit?Bij voorbeeld alles via EUBO?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Als ik zo die officiele cijfers zie over prijzen en tarieven, vraag ik me af welke bedrijven deze cijfers hebben aangeleverd. Zowel in de binnenvaart als in de zeevaart zijn tarieven die in overeenstemming zouden zijn met de gepubliceerde cijfers droomprijzen en nauwelijks dalingen om wakker van te liggen. Wie belazerd wie nu eigenlijk en zijn alle reders en binnenvaartschippers idioten die tegen kamikaze-tarieven varen voor de leut? Verder verbaast het mij dat tarieven in de containersector nog steeds op onrealistisch lage nivos liggen terwijl de aantallen vervoerde containers weer op het nivo van juli 2008 liggen. Rara hoe kan dat?

    Geplaatst door: belangstellende op
  • Tjoe meneer C.Janszn, wat bent u een zeikerd!

    Geplaatst door: roos op
  • Nou daar hebben we de betweterige C.janszn weer hoor…..voordat je dit merkt in de binnenvaart ben je een jaar of twee verder,en wat is er eigenlijk op tegen dat mama’s volop te vinden zijn op patent cursussen????IS toch mooi of niet.

    Geplaatst door: johan op
  • Nou, nou niet te optimistisch natuurlijk !!

    Laten we eerst weer eens beginnen met een volledige kostprijs te gaan berekenen!
    (Eerste hobbel wordt hééél-wat p.r. naar de klanten; maar dan had je maar niet met ±60% klantenkorting moeten gaan varen, onder de échte kostprijs; deze laatste 2 jaar!)

    Vele aflossers staan nog aan de kant. De mama’s zijn nog steeds massaal op schippers- en Patenten-cursussen te vinden. Menig huis-aan-de-wal staat nog steeds te koop en vele kinderen zijn nog steeds voorzien van een enkeltje Internaat.

    Dat internaathoppen vind ik echt niet o.k. meer. Zelf vanaf mijn 6de jaar vele jaren elke week op het internaat gezeten. Nu zie ik om me heen kinderen van veel ouder die ook opeens naar internaat moeten, blijkbaar is dat veel moeilijker; ik zie er namelijk een grooter dan verwacht aantal die er vééél moeite mee hebben.

    We zijn nog lang niet op het niveau, wat we een beetje normaal kunnen noemen!

    Veel succes en een prettige wedstrijd(om de pegels) met de aanbieders/bevrachters,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Zo Bestel maar alvast weer 100 nieuwe Schepen!!

    Geplaatst door: Optimist op

Reageer

Dieptepunt definitief achter de rug | Schuttevaer.nl

Dieptepunt definitief achter de rug

Het vervoer van goederen in de binnenvaart groeit het komende jaar met 2,5% naar 270 miljoen ton. De grootste stijgingen worden verwacht in de metaal, chemie, eindproducten en containers. Dat meldt onderzoeks- en adviesbureau NEA in haar vijfde Korte Termijn Voorspeller (KTV). Voor 2011 verwachten de onderzoekers dat het vervoer over water met 2,8% stijgt.

Volgens NEA heeft de vervoermarkt het dieptepunt nu definitief achter zich gelaten. NEA verwacht voor de Nederlandse transportsector dit jaar een groei in volume van 2,6%.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Schippers, jullie hebben de afgelopen jaren massaal jullie eigen graf gegraven door iedere keer maar weer een stuk van de prijs in te leveren. Nu staat velen het water aan de lippen en neem van mij aan, prijzen zullen nooit meer stijgen. Aleen een massaal protest ( iedreen 4 weken aan de wal) zal de prijs omhoog laten gaan. Maar solidair zijn we al jaren niet meer, ieder voor zich en god voor ons alleen. Het is gewoon wachten op een golf aan koude saneringen.

    Geplaatst door: lucas op
  • Moet ik hier uit opmaken dat mijnheer C.Janszn denkt dat de vrachtprijs die de ontvanger betaald!De schipper die ook ontvangt? Helaas dat is een droom!

    Geplaatst door: gerrit op
  • @Roos,

    Ik kan wellicht makkelijk praten (want ben zelf schipper-in-loondienst).

    Maar ik vind het GEMIDDELDE niveau van de vrachten van de laatste 2 a 3 maanden dus echt niet normaal. Vanwege meerdere werkgevers kan ik zien hoe het er echt voor staat, pratend aan de keukentafel (i.p.v. het soms wat vrijblijvend praten in het Gangboord).

    Grootste fout is dat vele dachten dat je daadwerkelijke kostprijs op de Amerikaanse wijze berekend konden worden. (directe inkomsten-directe kosten = overhouden!)

    Mijn standpunt staat in het begin verwoordt, met dien verstande dat:
    Wat heel begrijpelijk is voor elke ondernemer op zich; voor de hele particuliere binnenvaart nou juist het verkeerde medicijn kan blijken te zijn!

    Maar begrijp dit:
    Als jij als klant jaren lang 13,5 ~ 21 per ton betaal en het werk gaat in 2009 opeens maanden aaneen weg voor 2,80 ~ 3,10Euro.
    Hoe zou jij je dan voelen?
    Ook bedonderd?

    En zou jij dan in 2010 en 2011 opeens weer circa 15 willen gaan betalen?
    Veel succes met de PR. Ik wens je een prettige wedstrijd!!

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Beste Klaas, ik weet ook niet alles, maar leg eens uit : hoezo is de Eubo schippersbedrog?

    Geplaatst door: hans op
  • Mooie verhalen, maar U moet het allemaal zelf doen, en dat sprookje van EUBO moet ook eens een keer uit zijn, want meer als een sprookje is het niet. Je kunt het zelfs schippersbedrog noemen. Laten we blij zij dat er iets meer is en als ju nog tekort komt heb je waarschijnlijk te veel hypo. of een te duur prive.

    Geplaatst door: klaas op
  • Ja ja zeker, maar als deze mama minder zou gaan verdienen dan een matrozen salaris zou deze mama toch afhaken denk ik.
    Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat er dus WEL iets mis mee is en dat het niet zo is zoals jij schrijft dat er NIETS mis mee is.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Nou hoe zit dat dan met je eigen mama aan boord dan joh,je bent toch samen bezig voor het bedrijf,dus wat loop je nou te lullen dan.

    Geplaatst door: johan op
  • Ja Johan, de meeste mama\’s zijn mooier dan de gemiddelde matrozen, dus daar is niets mis mee:-)

    Waar wel iets mis mee is, is de vergoeding die die mama voor haar dubbelde functie gaat krijgen, als een matrozen salaris er niet af kan.

    mvg en succes

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Waarom moeten het VIA een ander gaan doen? ZO!!! is juist alles naar de knoppe gegaan Meneer Gerrit Kunnen we dan niets zelf doen…. Het lukt ook niet zelf MAAR ook niet MET/VIA een ander
    En reken maar, het eind is nog lang niet inzicht
    Stelletjes sukkels dat we zijn
    Alleen een vrachtprijs berekenen DIE uit kan en voor de rest komt het vanzelf Wat denken we toch dom Ja juist en daardoor zijn we waar we zijn…

    Geplaatst door: De grootste sukkel ben ik zelf op
  • Raar bericht het groeit het komende jaar met 2,5%
    en dan schrijven ze voor 2011 verwachting groei 2,8%.
    Is het komende jaar dan een ander jaar dan 2011????

    Geplaatst door: Anton op
  • Het dieptepunt is de groot graaier”s Op vrachtprijs en nieuwbouw!Aan de scheepvaart word meer verdient(gegraaid)dan door de scheepvaart!Optie deze bende er tussen uit?Bij voorbeeld alles via EUBO?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Als ik zo die officiele cijfers zie over prijzen en tarieven, vraag ik me af welke bedrijven deze cijfers hebben aangeleverd. Zowel in de binnenvaart als in de zeevaart zijn tarieven die in overeenstemming zouden zijn met de gepubliceerde cijfers droomprijzen en nauwelijks dalingen om wakker van te liggen. Wie belazerd wie nu eigenlijk en zijn alle reders en binnenvaartschippers idioten die tegen kamikaze-tarieven varen voor de leut? Verder verbaast het mij dat tarieven in de containersector nog steeds op onrealistisch lage nivos liggen terwijl de aantallen vervoerde containers weer op het nivo van juli 2008 liggen. Rara hoe kan dat?

    Geplaatst door: belangstellende op
  • Tjoe meneer C.Janszn, wat bent u een zeikerd!

    Geplaatst door: roos op
  • Nou daar hebben we de betweterige C.janszn weer hoor…..voordat je dit merkt in de binnenvaart ben je een jaar of twee verder,en wat is er eigenlijk op tegen dat mama’s volop te vinden zijn op patent cursussen????IS toch mooi of niet.

    Geplaatst door: johan op
  • Nou, nou niet te optimistisch natuurlijk !!

    Laten we eerst weer eens beginnen met een volledige kostprijs te gaan berekenen!
    (Eerste hobbel wordt hééél-wat p.r. naar de klanten; maar dan had je maar niet met ±60% klantenkorting moeten gaan varen, onder de échte kostprijs; deze laatste 2 jaar!)

    Vele aflossers staan nog aan de kant. De mama’s zijn nog steeds massaal op schippers- en Patenten-cursussen te vinden. Menig huis-aan-de-wal staat nog steeds te koop en vele kinderen zijn nog steeds voorzien van een enkeltje Internaat.

    Dat internaathoppen vind ik echt niet o.k. meer. Zelf vanaf mijn 6de jaar vele jaren elke week op het internaat gezeten. Nu zie ik om me heen kinderen van veel ouder die ook opeens naar internaat moeten, blijkbaar is dat veel moeilijker; ik zie er namelijk een grooter dan verwacht aantal die er vééél moeite mee hebben.

    We zijn nog lang niet op het niveau, wat we een beetje normaal kunnen noemen!

    Veel succes en een prettige wedstrijd(om de pegels) met de aanbieders/bevrachters,

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Zo Bestel maar alvast weer 100 nieuwe Schepen!!

    Geplaatst door: Optimist op

Reageer