Zeevrachtenmarkt: Sombere voorspelling, maar praktijk valt mee

Volgens een belangrijke Duitse scheepsfinancier ziet de toekomst voor de panamaxen, droge bulkschepen met een draagvermogen van 60.000 tot 84.000 dwt, er somber uit.

Deze voorspelling is gebaseerd op berekeningen van de ontwikkelingen van het ladingaanbod en van de groei van de vlootcapaciteit. De uitkomst is, dat er door het grote aantal panamaxen dat dit en volgend jaar in de vaart komt overcapaciteit ontstaat en dus druk op de huren en vrachten. Bovendien hebben de panamaxen last van concurrentie aan de bovenkant van kleinere capesizers en aan de onderkant van de supramaxen.
Het is waar dat reders een onstuitbare drang hebben om schepen te bestellen zodra de markt verbetert, waardoor ze zich keer op keer in eigen voet schieten. Maar een voorspelling op basis van modellen heeft ook zo zijn beperkingen. Als in Australië de oogst mislukt door droogte, wat regelmatig voorkomt, dan moeten de Aziatische landen hun graan uit verdere streken betrekken, wat veel schepen extra vergt. Zo zijn er nog veel dingen te bedenken om de uitkomst van modellen niet als zekerheid aan te nemen. Wat de toekomst van de panamaxen ook moge zijn, de tegenwoordige tijd is zo slecht nog niet, al is het niet geweldig goed. De Great Loyalty (73.659dwt, 1999) werd gecharterd oplevering San Ciprian, via Oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering West-Europa voor $ 35.000 per dag, de Sea Resolute (73.322 dwt, 1998) oplevering Kashima, via Noord-Pacific, teruglevering Japan voor $ 33.000 per dag. Voor de capesizers was de markt zwak. De Alpha Millennium (170.415 dwt, 2000) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Nouadhibou, teruglevering Singapore/Japan voor $ 41.000 per dag. De Front Strive (169.204dwt, 1992) werd voor 4 tot 6 maanden gecharterd voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Sombere voorspelling, maar praktijk valt mee | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Sombere voorspelling, maar praktijk valt mee

Volgens een belangrijke Duitse scheepsfinancier ziet de toekomst voor de panamaxen, droge bulkschepen met een draagvermogen van 60.000 tot 84.000 dwt, er somber uit.

Deze voorspelling is gebaseerd op berekeningen van de ontwikkelingen van het ladingaanbod en van de groei van de vlootcapaciteit. De uitkomst is, dat er door het grote aantal panamaxen dat dit en volgend jaar in de vaart komt overcapaciteit ontstaat en dus druk op de huren en vrachten. Bovendien hebben de panamaxen last van concurrentie aan de bovenkant van kleinere capesizers en aan de onderkant van de supramaxen.
Het is waar dat reders een onstuitbare drang hebben om schepen te bestellen zodra de markt verbetert, waardoor ze zich keer op keer in eigen voet schieten. Maar een voorspelling op basis van modellen heeft ook zo zijn beperkingen. Als in Australië de oogst mislukt door droogte, wat regelmatig voorkomt, dan moeten de Aziatische landen hun graan uit verdere streken betrekken, wat veel schepen extra vergt. Zo zijn er nog veel dingen te bedenken om de uitkomst van modellen niet als zekerheid aan te nemen. Wat de toekomst van de panamaxen ook moge zijn, de tegenwoordige tijd is zo slecht nog niet, al is het niet geweldig goed. De Great Loyalty (73.659dwt, 1999) werd gecharterd oplevering San Ciprian, via Oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering West-Europa voor $ 35.000 per dag, de Sea Resolute (73.322 dwt, 1998) oplevering Kashima, via Noord-Pacific, teruglevering Japan voor $ 33.000 per dag. Voor de capesizers was de markt zwak. De Alpha Millennium (170.415 dwt, 2000) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Nouadhibou, teruglevering Singapore/Japan voor $ 41.000 per dag. De Front Strive (169.204dwt, 1992) werd voor 4 tot 6 maanden gecharterd voor $ 28.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer