Rijn van A tot Z: ‘De afvaart doet niks’

‘Er wordt gevaren voor de gasolie plus een kleine vergoeding’, zegt een bevrachter. ‘En retour is er heel weinig, de afvaart doet niks. De waterstand is ook heel ongunstig. Met 140,145 meter op Kaub laat je een hoop achter en net als op de ijsgelden wordt ook een beetje op de KWZ beknibbeld. En op de overliggelden en de lostijden. Vooral bij de spotpartijen is het soms slecht gesteld met de vergoedingen. Dan roept zo’n handelaar: “Ik wil van tevoren weten wat het kost en niet achteraf worden geconfronteerd met extra kosten. Vooral in de kunstmest zijn ze daar de laatste tijd sterk in. En als wij het niet pikken, gaan ze naar een andere bevrachter.’

‘We proberen nieuwe jaarcontracten zoveel mogelijk af te sluiten met clausules. Als dan de gasolieprijs gaat stijgen, wordt dat betaald. We moeten wel slagen om de arm houden, anders overleven we niet. We lopen veel grotere risico’s dan vroeger. Een bevrachter bemiddelde vroeger, hij bracht partijen bij elkaar. Nu gaat het alleen nog maar om de prijs en is het slikken of stikken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rijn van A tot Z: ‘De afvaart doet niks’ | Schuttevaer.nl

Rijn van A tot Z: ‘De afvaart doet niks’

‘Er wordt gevaren voor de gasolie plus een kleine vergoeding’, zegt een bevrachter. ‘En retour is er heel weinig, de afvaart doet niks. De waterstand is ook heel ongunstig. Met 140,145 meter op Kaub laat je een hoop achter en net als op de ijsgelden wordt ook een beetje op de KWZ beknibbeld. En op de overliggelden en de lostijden. Vooral bij de spotpartijen is het soms slecht gesteld met de vergoedingen. Dan roept zo’n handelaar: “Ik wil van tevoren weten wat het kost en niet achteraf worden geconfronteerd met extra kosten. Vooral in de kunstmest zijn ze daar de laatste tijd sterk in. En als wij het niet pikken, gaan ze naar een andere bevrachter.’

‘We proberen nieuwe jaarcontracten zoveel mogelijk af te sluiten met clausules. Als dan de gasolieprijs gaat stijgen, wordt dat betaald. We moeten wel slagen om de arm houden, anders overleven we niet. We lopen veel grotere risico’s dan vroeger. Een bevrachter bemiddelde vroeger, hij bracht partijen bij elkaar. Nu gaat het alleen nog maar om de prijs en is het slikken of stikken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer