Containerbinnenvaart heeft zwakke positie

De containerbinnenvaart is te zwak en te versnipperd om tegen de belangen van zeereders en terminals op te boksen. Zo is bij de aanleg van terminals op de Tweede Maasvlakte waarschijnlijk onvoldoende rekening gehouden met de belangen van de containerbinnenvaart. De sector met veel sterker en weerbaarder worden.

Dat stelt een groep deskundigen en wetenschappers in het vorige week verschenen rapport ‘Van Maasvlakte naar Achterland: duurzaam vervoer als uitdaging’. De groep had opdracht te onderzoeken hoe kan worden voorkomen dat de snelweg A15 dichtslibt als de Tweede Maasvlakte in bedrijf komt.
Volgens de onderzoekers van dit zogenoemde Transumo A15-project, heeft de binnenvaart behoefte aan meer regie. ‘Veelvuldig wordt geopperd dat het Havenbedrijf Rotterdam de regierol of het voortouw zou moeten nemen bij het versterken van de positie van de binnenvaart. Maar dat zou in strijd kunnen zijn met de bedrijfsbelangen van het havenbedrijf. Feit is dat al vele jaren over dezelfde vraagstukken wordt gesproken en dat het niet gemakkelijk is een ketenregisseur te vinden. Ook de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat stelt in haar Beleidsbrief vast dat initiatieven om centrale regie te voeren op de planning van de containerlogistiek in de Rotterdamse haven telkens zijn mislukt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Containerbinnenvaart heeft zwakke positie | Schuttevaer.nl

Containerbinnenvaart heeft zwakke positie

De containerbinnenvaart is te zwak en te versnipperd om tegen de belangen van zeereders en terminals op te boksen. Zo is bij de aanleg van terminals op de Tweede Maasvlakte waarschijnlijk onvoldoende rekening gehouden met de belangen van de containerbinnenvaart. De sector met veel sterker en weerbaarder worden.

Dat stelt een groep deskundigen en wetenschappers in het vorige week verschenen rapport ‘Van Maasvlakte naar Achterland: duurzaam vervoer als uitdaging’. De groep had opdracht te onderzoeken hoe kan worden voorkomen dat de snelweg A15 dichtslibt als de Tweede Maasvlakte in bedrijf komt.
Volgens de onderzoekers van dit zogenoemde Transumo A15-project, heeft de binnenvaart behoefte aan meer regie. ‘Veelvuldig wordt geopperd dat het Havenbedrijf Rotterdam de regierol of het voortouw zou moeten nemen bij het versterken van de positie van de binnenvaart. Maar dat zou in strijd kunnen zijn met de bedrijfsbelangen van het havenbedrijf. Feit is dat al vele jaren over dezelfde vraagstukken wordt gesproken en dat het niet gemakkelijk is een ketenregisseur te vinden. Ook de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat stelt in haar Beleidsbrief vast dat initiatieven om centrale regie te voeren op de planning van de containerlogistiek in de Rotterdamse haven telkens zijn mislukt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer