Van Gemert construeerde zelf het stuurhuis, de masten, ramen en luiken. Ook de betimmering van het interieur is door Van Gemert verzorgd. Hoofdmotor is een 1800 pk Cummins QSK 50. Boegschroef en spudpalen zijn van Van Wijk uit Werkendam.
‘We hebben een beetje pech gehad met de voorwoning en liggen daarom nog voor de wal in Nijmegen’, zegt John de Vries. ‘Een van de leidingen zat niet goed dicht en daardoor is de voorroef ondergelopen. Die moet nu opnieuw worden betimmerd. De machinekamer in het voorschip heeft gelukkig geen schade opgelopen.’
De Amira neemt aan de ijk 3214 ton mee en kan 208 teu vervoeren in vier lagen. ‘We gaan alle soorten lading vervoeren’, zegt De Vries. ‘We dachten in eerste instantie aan containervaart, maar die markt is ingezakt.’
Op de foto vervoert de Amira tijdens de geladen proefvaart een lading gebroken asfalt. De Vries vaart het schip straks met zijn vrouw en matrozen. ‘We varen in principe niet volcontinu, maar kunnen dat wel organiseren als het nodig is.’
De vorige Amira (84,80 x 9,60 meter) van De Vries is vorig jaar verkocht en vaart nu onder de naam Iris.
Van Gemert begint binnenkort met de afbouw van het volgende casco. (HH)
Meer nieuwbouw in het dossier