Supermarkten ontdekken binnenvaart

De Franse supermarkten Casino, Carrefour en Monoprix maken goede sier met de binnenvaart. Ze zijn overgestapt op multimodaal vervoer. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook milieuvriendelijker. Vervoer per schip verlaagt de CO2-uitstoot met veertig procent per tonkilometer.

Supermarkten ontdekken binnenvaart

Voies Navigables de France (VNF) nodigde 3 en 4 december zo’n beetje alle Franse verladers, bevrachters en havenbedrijven uit voor een promotiebeurs in Parijs. Er waren ook een flink aantal buitenlandse bevrachters, havenbedrijven en belangenorganisaties. Bedoeling was Franse ladingaanbieders, die veelal voor wegvervoer kiezen, te interesseren voor multimodaal transport, waarbij ze hun goederen zover mogelijk over water moeten vervoeren. ‘Ladingaanbieders en bevrachters moeten een reflex voor vervoer over water ontwikkelen’, stelde voorzitter Olivier Labasse van de in 2005 opgerichte organisatie Efficient Consumer Response France (ECR), waarin een groep producenten en distributeurs van massaconsumptieartikelen samenwerkt om de distributie te verbeteren en de schadelijke emissies bij productie en transport te verminderen. De organisatie kijkt nadrukkelijk naar de mogelijkheden van de binnenvaart en twee leden lieten zien waar dat toe kan leiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Supermarkten ontdekken binnenvaart | Schuttevaer.nl

Supermarkten ontdekken binnenvaart

De Franse supermarkten Casino, Carrefour en Monoprix maken goede sier met de binnenvaart. Ze zijn overgestapt op multimodaal vervoer. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook milieuvriendelijker. Vervoer per schip verlaagt de CO2-uitstoot met veertig procent per tonkilometer.

Supermarkten ontdekken binnenvaart

Voies Navigables de France (VNF) nodigde 3 en 4 december zo’n beetje alle Franse verladers, bevrachters en havenbedrijven uit voor een promotiebeurs in Parijs. Er waren ook een flink aantal buitenlandse bevrachters, havenbedrijven en belangenorganisaties. Bedoeling was Franse ladingaanbieders, die veelal voor wegvervoer kiezen, te interesseren voor multimodaal transport, waarbij ze hun goederen zover mogelijk over water moeten vervoeren. ‘Ladingaanbieders en bevrachters moeten een reflex voor vervoer over water ontwikkelen’, stelde voorzitter Olivier Labasse van de in 2005 opgerichte organisatie Efficient Consumer Response France (ECR), waarin een groep producenten en distributeurs van massaconsumptieartikelen samenwerkt om de distributie te verbeteren en de schadelijke emissies bij productie en transport te verminderen. De organisatie kijkt nadrukkelijk naar de mogelijkheden van de binnenvaart en twee leden lieten zien waar dat toe kan leiden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer