Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel'

ZWIJNDRECHT

‘Er zijn veel nieuwe beunschepen in bedrijf, die aan dezelfde eisen moeten voldoen als droge ladingschepen. De beunschepen Rick en Willem waren eerder een uitzondering op de regel', reageert Koninklijke BLN-Schuttevaer op het rapport ‘Risico op kapseizen van beunschepen', van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV).

1 / 1
www.onderzoeksraad.nl

www.onderzoeksraad.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Rienk abrahamse

    In bovenstaand artikel worden de Willem en de Rick over een kam geschoren, de Willem was lek en de machinekamer liep vol water voor het kapseizen. Ook was het schip verbouwd (2 schepen aan elkaar gebouwd). De Rick was in zeer goede conditie (zie rapport). Verder is op het moment van kapseizen sprake van een samenloop van omstandigheden waardoor ieder stabiel schip had kunnen kapseizen(zie rapport). Ik hoop dat de woorden dat de Rick uitzondering op de regel zou zijn m.b.t. de hoge technische eisen teruggenomen kunnen worden. Het schip voldeed aan alle eisen. Het was een goed schip, uitstekend onderhouden. Het was mijn broer zijn levenswerk. Het doet mij en mijn familie pijn dat hij in een zin genoemd wordt met de Willem. Dit terwijl in het onderzoeksrapport toch duidelijk onderscheid gemaakt wordt in deze 2 gevallen. Met vriendelijke groet, Wendy Broekmeulen

  • Rienk abrahamse

    Heeft iemand van de BLN Schuttevaer het rapport wel goed gelezen? Anders zou er niet zo'n reactie van hun komen.
    Dat dit een zeer kwetsende opmerking is voor de familie, die hun man, vader, zoon hebben verloren bij dit ongeval. Hoeveel beunschepen varen er met een zeebrief? Dat de Rick over een kam wordt geschoren met de Willem is wel heel pijnlijk. In het rapport wordt een duidelijk onderscheid gemaakt, de Rick was goed onderhouden, en droog onder de beunen. De Willem was een net omgebouwde verrotte duwbak. Dat deze ongevallen worden besproken door de sector is heel verstandig, het gebeurt immers te vaak met beunschepen. Yannick is eerder ook op dezelfde plaats verdronken bij een zelfde ongeval.

Lees ook