BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel’

‘Er zijn veel nieuwe beunschepen in bedrijf, die aan dezelfde eisen moeten voldoen als droge ladingschepen. De beunschepen Rick en Willem waren eerder een uitzondering op de regel’, reageert Koninklijke BLN-Schuttevaer op het rapport ‘Risico op kapseizen van beunschepen’, van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV).

BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel'

Naar aanleiding van het kapseizen van de Rick en Willem concludeerde de Onderzoeksraad: ‘Binnenvaartschepen die gebruikt worden voor het vervoer van vloeibaar zand (beunschepen) lopen het risico om te slaan tijdens het verladen op open water. Dit komt doordat bij de ombouw van binnenvaartschepen tot beunschepen onvoldoende aandacht wordt besteed aan de stabiliteit en sterkte van deze schepen. De certificaten die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft aan eigenaren van beunschepen om te mogen varen, zijn geen garantie dat het schip veilig is om te werken op open water.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel’ | Schuttevaer.nl

BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel’

‘Er zijn veel nieuwe beunschepen in bedrijf, die aan dezelfde eisen moeten voldoen als droge ladingschepen. De beunschepen Rick en Willem waren eerder een uitzondering op de regel’, reageert Koninklijke BLN-Schuttevaer op het rapport ‘Risico op kapseizen van beunschepen’, van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV).

BLN: ‘Meeste beunschepen voldoende sterk en stabiel'

Naar aanleiding van het kapseizen van de Rick en Willem concludeerde de Onderzoeksraad: ‘Binnenvaartschepen die gebruikt worden voor het vervoer van vloeibaar zand (beunschepen) lopen het risico om te slaan tijdens het verladen op open water. Dit komt doordat bij de ombouw van binnenvaartschepen tot beunschepen onvoldoende aandacht wordt besteed aan de stabiliteit en sterkte van deze schepen. De certificaten die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft aan eigenaren van beunschepen om te mogen varen, zijn geen garantie dat het schip veilig is om te werken op open water.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer