Boeken: Cor Heijkoop wil anderen graag laten meegenieten

Maritiem publicist Cor Heijkoop uit Middelburg is een grondig onderzoeker. Bij zijn naspeuringen naar rampen, aanvaringen en strandingen reist hij stad en land af, praat met betrokkenen of nabestaanden en vertoeft uren, soms dagen, in Nederlandse en buitenlandse archieven. Het leidt vaak tot een nieuwe kijk op gebeurtenissen.

Boeken: Cor Heijkoop wil anderen graag laten meegenieten

Door Wout Bareman
Neem de tragedie met de gekapseisde veerboot Herald of Free Enterprise in maart 1987, net buiten de pieren van Zeebrugge. Heijkoop achterhaalde dat de ferry van de Britse fusierederij Townsend-Thoresen (later overgenomen door P&O) op het moment van het ongeluk – veroorzaakt door openstaande boegdeuren – voer met een gedeeltelijke reservebemanning én een kapitein die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale communicatiefouten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Boeken: Cor Heijkoop wil anderen graag laten meegenieten | Schuttevaer.nl

Boeken: Cor Heijkoop wil anderen graag laten meegenieten

Maritiem publicist Cor Heijkoop uit Middelburg is een grondig onderzoeker. Bij zijn naspeuringen naar rampen, aanvaringen en strandingen reist hij stad en land af, praat met betrokkenen of nabestaanden en vertoeft uren, soms dagen, in Nederlandse en buitenlandse archieven. Het leidt vaak tot een nieuwe kijk op gebeurtenissen.

Boeken: Cor Heijkoop wil anderen graag laten meegenieten

Door Wout Bareman
Neem de tragedie met de gekapseisde veerboot Herald of Free Enterprise in maart 1987, net buiten de pieren van Zeebrugge. Heijkoop achterhaalde dat de ferry van de Britse fusierederij Townsend-Thoresen (later overgenomen door P&O) op het moment van het ongeluk – veroorzaakt door openstaande boegdeuren – voer met een gedeeltelijke reservebemanning én een kapitein die normaliter gezagvoerder was op schepen van een ander type. Het leidde tot fatale communicatiefouten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer