Poolse leerlingen voor vaarweek in Nederland

Maandag 23 mei 2011 komen er 25 leerlingen in de leeftijd van 16 t/m 18 jaar vanuit Polen naar Nederland om voor een 5-daagse vaarweek aan boord te gaan van een Nederlands trainingsschip.

De leerlingen volgen in Polen een 4-jarige MBO-opleiding op één van de twee binnenvaartopleidingen in Naklo nad Notecia en Kedzierzyn-Kozle. Ze worden al vroeg en gedegen wegwijs gemaakt in Nederland, zodat zij over enkele jaren geschikt zijn om door te stromen naar een Nederlandse vervolgopleiding en zo goed voorbereid de Nederlandse binnenwateren op kunnen gaan. Er wordt gevaren, er worden sluizen bezocht en er worden tal van thema’s aan boord gedoceerd, zoals cultuurverschillen tussen Oost- en West-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • De slaven handel reukt geld ????. Ik snap niets van Nederlanders haat buitenlanders en daar is een grote haat tegen Polen lees de kranten , niets postive over Polen

    Geplaatst door: benbow op
  • @ Matroos Vincent

    Moest effe zoeken, en heb nog geen URL gevonden!

    Het artikel heet:
    ” Met 28 jaar te oud voor binnenvaart ”
    Bij-titel:
    ” Loon en vaartijd als breekpunt voor oudere leerling-matroos ”
    Door Tessa Heerschop

    ‘Het is hartstikke moeilijk
    om na je 19de nog
    als matroos de binnenvaart
    in te gaan’, zegt
    Marleen Buitendijk van
    Koninklijke Schuttevaer,
    ………

    Te lezen in papieren Schuttevaer:
    Zaterdag 16 april 2011, blz.: 11

    Geplaatst door: K. op
  • hoi nederlander jij bent er zeker zo een die niet meer krijgt en verdient dan 800euro!!!
    sorry jongen maar verder varen wij ook met nederlanders, ik zeg alleen maar dat we respect moeten hebben voor deze mensen en verder is de keuze aan onszelf.

    Geplaatst door: bertus op
  • @R
    Waar kan ik dat stuk vinden.? (url)

    Citaat: “Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.”

    Dan krijg je van mij deze url: in 3 maand van fulltime trucker naar een stempel matroos op de Rijn in het dienstboekje… http://matroosvincent.hyves.nl/blog/41398418/Hoe_wordt_je_matroos/YW-W/

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @R
    Waar kan ik dat stuk vinden.? (url)

    Citaat: “Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.”

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Op zich ben ik geen tegenstander van buitenlandse bemanningen. Wel tegen de misvatting dat een Oostblokker of Flip wel bereid is voor minder geld lang van huis te zijn en zonder morren het werk te doen. Het heeft alles te maken met een alternatief, en dan bedoel ik niet de steun. Het alternatief voor een NLer is 1200 netto voor 36 uur en een ruim sociaal leven. Ik denk dat het nomaden leven van wonen ab stopt ondanks de “opleving” ivm de crisis.

    Buitenlanders best, maar zorg dan ook voor een opleidingstraject voor de toekomstige schipper. Uiteindelijk gaan we allemaal een keer met pensioen en zijn er geen opvolgers van niveau meer.

    Geplaatst door: Duh! op
  • wij varen al jaren met buitenlands personeel naar volle tevredenheid.
    deze jongens worden netjes betaald ,vakantiegeld etc etc .ook wij hebben ooit het genoegen gehad om met nederlands personeel te varen.
    moest ik dat nu weer doen zou ik mijn schip inkorten en met mijn vrouw weer alleen gaan varen.
    ik nooooooit meer een nederlander

    Geplaatst door: b op
  • he bertus, jij bent zeker zo een die zijn keuken zwart door polen laat verbouwen en op verjaardagen zegt dat het beter en mooier is geworden dan met nederlanders.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Beste mensen laten we even wel respect hebben voor diegene die huis en haard verlaten om voor vrouw en kind(eren) te komen werken. En dat op plaatsen waar zo minderwaardig over hen gesproken word!!! Geweldig niveau mensen wees er trots op.
    Verder als je 800euro kunt verdienen zegt dat ook een hoop over je gedrag en werkhouding, heb zelf als stuurman altijd heel goed verdiend zondag altijd vrij!
    Inmiddels een eigen schip en durf mijn personeel niet weg te sturen met 800euro in de maand!!! Heb overigens ook met personeel van Swets ODV gewerkt en vind het uitstekende mannen.
    Wees eerlijk en kijk naar jezelf en veroordeel mensen niet die misschien ook liever iets anders zouden willen.

    Geplaatst door: bertus op
  • 20 jaar geleden wilden een stel Turken, die in het ruim stukgoed aan het stuwen waren, met hun gezin mee varen naar Nederland. Ik vroeg toen waarom: In Nederland niet werken en toch geld krijgen !!!!! is het nu al anders? Moet je voor de lol eens op een gewone werk dag in Rotterdam eens de stad in gaan hoe druk het dan is. Dat zijn echt geen oudjes hoor maar gewoon mensen die kunnen werken, de goede niet aan gesproken. Zolang je nog genoeg geld kan krijgen om van te leven, net iets minder dan bij werken, gaan er heel vele echt niet aan het werk laat staan gemotiveerd.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • @Duh
    ik zie op mijn school genoeg nieuwe (van de wal komende) leerling schippers. grootste deel gaat uiteindelijk voor een baan aan de wal, wil thuis zijn. de verdiensten en de voorwaarden zijn daar denk ik het probleem niet. het moet ‘je ding’ zijn.

    in de passagiersvaart zie je dat al helemaal, word gedomineerd door oost europeanen, indiers en een klein deel turkse mensen.

    Geplaatst door: Gespuis op
  • Het probleem is dat het te lang duurt voordat je doorstroomt, als je van de 4 jarige opleiding afkomt, moet je eerst een jaar varen voordat je volmatroos bent en dus als volwaardig bemannigslid mee kan tellen, hier zouden we ons is druk over moeten maken.
    Voorts is varen een beroep wat je deels leuk moet vinden zoals zovele beroepen, alleen hier ben je alleen of soms met dezelfde kameraad(en) op hetzelfde schip, moet je ook maar tegen kunnen.
    Zoals ik ook al in een commentaar van een ander artikel las zijn we altijd gestresd en veel onderweg, als je vaart wil je ook graag s Avonds een dorpje in en niet altijd op de rivier voor anker op dat stuk ijzer.
    En voor degene die je € 800,– bied deze willen je niet maar willen een werkvergunning en moeten aan een sollicitatieplicht voldoen.
    Voorts zou de regering is wat meer internationaal druk op de ketel moeten zetten om de bemmangseisen te verlichten voor Europese scholieren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Tijd voor een stukje zelfreflectie misschien?

    Europeaan óf een Phlip?
    Matrozen óf een direct lerende jongere voor (leerling-)stuurman/schipper/Kapt.?

    Wat wordt de kritieke factor in de toekomst:
    Voldoende goede (nieuwe) schepen?
    Voldoende goed personeel?

    In ieder geval een pluim voor voor een stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen.

    Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.

    In Amsterdam zeiden ze vaak: “Ik wens je veel personeel!”
    De Binnenvaart krijgt blijkbaar het personeel dat zij verdient!

    Geplaatst door: K. op
  • @duh…Onze medewerker werkt van maandag tot vrijdag, weekenden vrij behalve als we moeten laden of lossen, daarin tegen kan hij door de weeks als we ergens liggen ook rustig een dag de wal op als jij zin heeft….heeft 42 vakantiedagen per jaar, vakantiegeld en een kerstbonus van een maandsalaris…dit alles heeft hij verdiend met zijn houding en werkwijze aan boord, vertel mij maar eens waar dit niet overeenkomt met de arbeidsvoorwaarden aan de wal?

    Geplaatst door: Herman op
  • @Herman, 2000 netto in de maand? voor 4 weken werken aan boord zeker.. Het gaat om arbeidsvoorwaarden die vergelijkbaar zouden moeten zijn met werk op gelijkwaardig niveau aan de wal.

    Als dat eens rechtgetrokken zou worden en er een bindende CAO ligt dan ben ik er van overtuigd dat er best Nerderlands volk te krijgen is.

    Uiteindelijk gaat met de huidige trent in korte termijndenken ons mooie vak er aan!

    Geplaatst door: Duh! op
  • wegwezen met die polen op de nld binnenvaart, lijkt mij.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Dan moeten we er maar eens wat positiefs neerzetten denk ik..

    Hoe je het ook wend of keert het is gewoon KEI-GAAF werk op een binnenvaartschip !!!!!

    Zelf zit ik met alleen de schipper aan boord dus heb ik volledig diverse werkzaamheden aan boord. Maar het is meer hobby dan dat het aanvoelt als werken…

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @vincent…Ik geef de volgende generatie ook groot gelijk als ze een goede opleiding gaan doen met uitzicht op een normale baan…varen moet echt je roeping zijn anders moet je er vanaf blijven, en met wat voor argumenten zouden we ze moeten “lokken”om toch een baan in de binnenvaart te kiezen??..als ze alleen al meelezen op deze site hebben ze zoiets van nee nee daar wil ik niet bijhoren.

    Geplaatst door: Herman op
  • @Herman das mooi, want uiteindelijk gaan we uit van het oud-Hollandse gezegde: een Baas krijgt altijd het personeel wat hij verdiend….

    Wat vrije tijd regeling betreft daar maak je van tevoren afspraken over dacht ik zo..

    Trouwens ik loop al genoeg jaren rond in het transport om te weten dat het een aflopende zaak is wat het personeel betreft. Neem als eerste en belangrijkste factor de overheid die het voornamelijk, op alle vlakke mogelijk, stimuleert om zo veel mogelijk een kennis economie te zijn EN om het water- en weg- vervoer zo goedkoop mogelijk te houden als de olie die de economie soepeltjes moet houden.

    De keuze voor een goede opleiding en daarna een goed betaalde baan lijkt toch veel aantrekkelijker dan, en geef de nieuwe generatie eens ongelijk als je dat gaat vergelijken met al die kommer en kwel die onderaan de berichten op deze site staan.?

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @vincent, onze slowaakse medewerker verdiend €2000,- netto per maand en gaat in overleg om de paar maanden even thuis kijken, is altijd aan het werk en zeurt nooit en is gezellig, daarom ook een hoge beloning…daar snijden we gelijk een punt aan, de meeste nederlandse werknemers willen 14/14 varen wat op zich prima is maar hebben dan ook nog in de 14 vaardagen feestjes van mama/papa broer weet ik ut allemaal en sommige hebben wel heel veel oma’s die ze moeten begraven….zoals het overal is moeten de goede onder de kwade lijden, maar sorry voor mij nooit meer en nederlander aan boord.

    Geplaatst door: Herman op
  • Eens met Theo, Peter en Joost.. en als we het daar dan toch over hebben, wanneer krijgen we weer eens een GOEDE CAO.?
    Het is toch vrij byzonder dat binnenvaartschippers een salaris van 800 euro p/mnd aan bieden als je solliciteerd. Dat past gewoonweg niet bij de levensstandaard van de gemiddelde nederlander. Met leven in het verleden schiet een mens niks mee op..
    En voor al die polen..in België heb ik de opleiding gedaan in twee maanden; scheelt weer een paar jaar onnodig geld naar school sjouwen.

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Het mag duidelijk zijn dat er in Nederland niet voldoende animo is, vandaar dit initiatief. Uit de reacties van onderstaande medelanders blijkt maar weer eens hoe hoog het denkniveau ligt in Nederland.

    Geld en vrije tijd is het eerste waar het bij de meesten om draait. Ze vergeten gemakshalve de sociale aspecten die bij menig Nederlander ontbreekt.

    Echt onderaan de ladder starten en dmv hard werken hogerop willen komen is er bij velen niet meer bij. Het liefst begint men in de stuurhut.

    Daarom wordt er over de grenzen gekeken.

    Het mes snijdt daarbij aan vele kanten, echter dat wordt blijkbaar niet door iedereen gewaardeerd.

    Geplaatst door: Betrokkene op
  • Ik snap best dat de Nederlandse jeugd niet in de binnenvaart wil werken….En zal ze daarom ook nooit stimuleren,tegen mijn eigen zoon zeg ik dat hij alsjeblieft een vak moet leren……… ik werk al 10 jaar tot volle tevredenheid samen met een slowaakse Medewerker, die beter Nederlands spreekt als een Zeeuw of een Fries.

    Geplaatst door: Herman op
  • Laat ze dat geld maar besteden om de nederlandse jeugd te stimuleren, laat ze ook maar een week meevaren en sluizen bezoeken dan kunnen ze de les cultuurverschillen gelijk al besparen. Maak het aantrekkelijker met een goed salaris en vrijetijds regeling.

    Geplaatst door: Joost op
  • Laat ze lekker in polen blijven en stimuleer de nederlandse jeugd met een goed salaris en vrijtijd regeling.Anders krijg je dadeloijk helemaal geen nederlander meer voor die paar euris
    die ze de polen hongaren en slowakies willen betalen we worden nu al opgescheept met die lui en de hollandse kapitein kan aan boord gaan zitten met drie of wat van die jongens lekker gezellig de heledag duits praten.

    Geplaatst door: theo op
  • Laat ze lekker in polen blijven en stimuleer de nederlandse jeugd met een goed salaris en vrijtijd regeling.Anders krijg je dadeloijk helemaal geen nederlander meer voor die paar euris
    die ze de polen hongaren en slowakies willen betalen we worden nu al opgescheept met die lui en de hollandse kapitein kan aan boord gaan zitten met drie of wat van die jongens lekker gezellig de heledag duits praten.

    Geplaatst door: theo op
  • Hebben we al niet genieg buitenlanders hier??

    Geplaatst door: Frank op
  • Er komt de komende jaren een tekort aan binnenvaart personeel…..nee dan moet je polen hier heen halen en stimuleren dan kan je straks helemaal geen normaal personeel meer krijgen. Ze moeten het nederlandse volk [JEUGD] stimuleren om in de binnenvaart te gaan werken.

    Geplaatst door: Peter op

Reageer

Poolse leerlingen voor vaarweek in Nederland | Schuttevaer.nl

Poolse leerlingen voor vaarweek in Nederland

Maandag 23 mei 2011 komen er 25 leerlingen in de leeftijd van 16 t/m 18 jaar vanuit Polen naar Nederland om voor een 5-daagse vaarweek aan boord te gaan van een Nederlands trainingsschip.

De leerlingen volgen in Polen een 4-jarige MBO-opleiding op één van de twee binnenvaartopleidingen in Naklo nad Notecia en Kedzierzyn-Kozle. Ze worden al vroeg en gedegen wegwijs gemaakt in Nederland, zodat zij over enkele jaren geschikt zijn om door te stromen naar een Nederlandse vervolgopleiding en zo goed voorbereid de Nederlandse binnenwateren op kunnen gaan. Er wordt gevaren, er worden sluizen bezocht en er worden tal van thema’s aan boord gedoceerd, zoals cultuurverschillen tussen Oost- en West-Europa.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • De slaven handel reukt geld ????. Ik snap niets van Nederlanders haat buitenlanders en daar is een grote haat tegen Polen lees de kranten , niets postive over Polen

    Geplaatst door: benbow op
  • @ Matroos Vincent

    Moest effe zoeken, en heb nog geen URL gevonden!

    Het artikel heet:
    ” Met 28 jaar te oud voor binnenvaart ”
    Bij-titel:
    ” Loon en vaartijd als breekpunt voor oudere leerling-matroos ”
    Door Tessa Heerschop

    ‘Het is hartstikke moeilijk
    om na je 19de nog
    als matroos de binnenvaart
    in te gaan’, zegt
    Marleen Buitendijk van
    Koninklijke Schuttevaer,
    ………

    Te lezen in papieren Schuttevaer:
    Zaterdag 16 april 2011, blz.: 11

    Geplaatst door: K. op
  • hoi nederlander jij bent er zeker zo een die niet meer krijgt en verdient dan 800euro!!!
    sorry jongen maar verder varen wij ook met nederlanders, ik zeg alleen maar dat we respect moeten hebben voor deze mensen en verder is de keuze aan onszelf.

    Geplaatst door: bertus op
  • @R
    Waar kan ik dat stuk vinden.? (url)

    Citaat: “Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.”

    Dan krijg je van mij deze url: in 3 maand van fulltime trucker naar een stempel matroos op de Rijn in het dienstboekje… http://matroosvincent.hyves.nl/blog/41398418/Hoe_wordt_je_matroos/YW-W/

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @R
    Waar kan ik dat stuk vinden.? (url)

    Citaat: “Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.”

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Op zich ben ik geen tegenstander van buitenlandse bemanningen. Wel tegen de misvatting dat een Oostblokker of Flip wel bereid is voor minder geld lang van huis te zijn en zonder morren het werk te doen. Het heeft alles te maken met een alternatief, en dan bedoel ik niet de steun. Het alternatief voor een NLer is 1200 netto voor 36 uur en een ruim sociaal leven. Ik denk dat het nomaden leven van wonen ab stopt ondanks de “opleving” ivm de crisis.

    Buitenlanders best, maar zorg dan ook voor een opleidingstraject voor de toekomstige schipper. Uiteindelijk gaan we allemaal een keer met pensioen en zijn er geen opvolgers van niveau meer.

    Geplaatst door: Duh! op
  • wij varen al jaren met buitenlands personeel naar volle tevredenheid.
    deze jongens worden netjes betaald ,vakantiegeld etc etc .ook wij hebben ooit het genoegen gehad om met nederlands personeel te varen.
    moest ik dat nu weer doen zou ik mijn schip inkorten en met mijn vrouw weer alleen gaan varen.
    ik nooooooit meer een nederlander

    Geplaatst door: b op
  • he bertus, jij bent zeker zo een die zijn keuken zwart door polen laat verbouwen en op verjaardagen zegt dat het beter en mooier is geworden dan met nederlanders.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Beste mensen laten we even wel respect hebben voor diegene die huis en haard verlaten om voor vrouw en kind(eren) te komen werken. En dat op plaatsen waar zo minderwaardig over hen gesproken word!!! Geweldig niveau mensen wees er trots op.
    Verder als je 800euro kunt verdienen zegt dat ook een hoop over je gedrag en werkhouding, heb zelf als stuurman altijd heel goed verdiend zondag altijd vrij!
    Inmiddels een eigen schip en durf mijn personeel niet weg te sturen met 800euro in de maand!!! Heb overigens ook met personeel van Swets ODV gewerkt en vind het uitstekende mannen.
    Wees eerlijk en kijk naar jezelf en veroordeel mensen niet die misschien ook liever iets anders zouden willen.

    Geplaatst door: bertus op
  • 20 jaar geleden wilden een stel Turken, die in het ruim stukgoed aan het stuwen waren, met hun gezin mee varen naar Nederland. Ik vroeg toen waarom: In Nederland niet werken en toch geld krijgen !!!!! is het nu al anders? Moet je voor de lol eens op een gewone werk dag in Rotterdam eens de stad in gaan hoe druk het dan is. Dat zijn echt geen oudjes hoor maar gewoon mensen die kunnen werken, de goede niet aan gesproken. Zolang je nog genoeg geld kan krijgen om van te leven, net iets minder dan bij werken, gaan er heel vele echt niet aan het werk laat staan gemotiveerd.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • @Duh
    ik zie op mijn school genoeg nieuwe (van de wal komende) leerling schippers. grootste deel gaat uiteindelijk voor een baan aan de wal, wil thuis zijn. de verdiensten en de voorwaarden zijn daar denk ik het probleem niet. het moet ‘je ding’ zijn.

    in de passagiersvaart zie je dat al helemaal, word gedomineerd door oost europeanen, indiers en een klein deel turkse mensen.

    Geplaatst door: Gespuis op
  • Het probleem is dat het te lang duurt voordat je doorstroomt, als je van de 4 jarige opleiding afkomt, moet je eerst een jaar varen voordat je volmatroos bent en dus als volwaardig bemannigslid mee kan tellen, hier zouden we ons is druk over moeten maken.
    Voorts is varen een beroep wat je deels leuk moet vinden zoals zovele beroepen, alleen hier ben je alleen of soms met dezelfde kameraad(en) op hetzelfde schip, moet je ook maar tegen kunnen.
    Zoals ik ook al in een commentaar van een ander artikel las zijn we altijd gestresd en veel onderweg, als je vaart wil je ook graag s Avonds een dorpje in en niet altijd op de rivier voor anker op dat stuk ijzer.
    En voor degene die je € 800,– bied deze willen je niet maar willen een werkvergunning en moeten aan een sollicitatieplicht voldoen.
    Voorts zou de regering is wat meer internationaal druk op de ketel moeten zetten om de bemmangseisen te verlichten voor Europese scholieren.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Tijd voor een stukje zelfreflectie misschien?

    Europeaan óf een Phlip?
    Matrozen óf een direct lerende jongere voor (leerling-)stuurman/schipper/Kapt.?

    Wat wordt de kritieke factor in de toekomst:
    Voldoende goede (nieuwe) schepen?
    Voldoende goed personeel?

    In ieder geval een pluim voor voor een stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen.

    Las laatst een artikel waarom het vrijwel onmogelijk is om als ‘normale’ Hollander(Belg, Duitser, etc) te starten in de binnenvaart. Héél verhelderend.

    In Amsterdam zeiden ze vaak: “Ik wens je veel personeel!”
    De Binnenvaart krijgt blijkbaar het personeel dat zij verdient!

    Geplaatst door: K. op
  • @duh…Onze medewerker werkt van maandag tot vrijdag, weekenden vrij behalve als we moeten laden of lossen, daarin tegen kan hij door de weeks als we ergens liggen ook rustig een dag de wal op als jij zin heeft….heeft 42 vakantiedagen per jaar, vakantiegeld en een kerstbonus van een maandsalaris…dit alles heeft hij verdiend met zijn houding en werkwijze aan boord, vertel mij maar eens waar dit niet overeenkomt met de arbeidsvoorwaarden aan de wal?

    Geplaatst door: Herman op
  • @Herman, 2000 netto in de maand? voor 4 weken werken aan boord zeker.. Het gaat om arbeidsvoorwaarden die vergelijkbaar zouden moeten zijn met werk op gelijkwaardig niveau aan de wal.

    Als dat eens rechtgetrokken zou worden en er een bindende CAO ligt dan ben ik er van overtuigd dat er best Nerderlands volk te krijgen is.

    Uiteindelijk gaat met de huidige trent in korte termijndenken ons mooie vak er aan!

    Geplaatst door: Duh! op
  • wegwezen met die polen op de nld binnenvaart, lijkt mij.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Dan moeten we er maar eens wat positiefs neerzetten denk ik..

    Hoe je het ook wend of keert het is gewoon KEI-GAAF werk op een binnenvaartschip !!!!!

    Zelf zit ik met alleen de schipper aan boord dus heb ik volledig diverse werkzaamheden aan boord. Maar het is meer hobby dan dat het aanvoelt als werken…

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @vincent…Ik geef de volgende generatie ook groot gelijk als ze een goede opleiding gaan doen met uitzicht op een normale baan…varen moet echt je roeping zijn anders moet je er vanaf blijven, en met wat voor argumenten zouden we ze moeten “lokken”om toch een baan in de binnenvaart te kiezen??..als ze alleen al meelezen op deze site hebben ze zoiets van nee nee daar wil ik niet bijhoren.

    Geplaatst door: Herman op
  • @Herman das mooi, want uiteindelijk gaan we uit van het oud-Hollandse gezegde: een Baas krijgt altijd het personeel wat hij verdiend….

    Wat vrije tijd regeling betreft daar maak je van tevoren afspraken over dacht ik zo..

    Trouwens ik loop al genoeg jaren rond in het transport om te weten dat het een aflopende zaak is wat het personeel betreft. Neem als eerste en belangrijkste factor de overheid die het voornamelijk, op alle vlakke mogelijk, stimuleert om zo veel mogelijk een kennis economie te zijn EN om het water- en weg- vervoer zo goedkoop mogelijk te houden als de olie die de economie soepeltjes moet houden.

    De keuze voor een goede opleiding en daarna een goed betaalde baan lijkt toch veel aantrekkelijker dan, en geef de nieuwe generatie eens ongelijk als je dat gaat vergelijken met al die kommer en kwel die onderaan de berichten op deze site staan.?

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • @vincent, onze slowaakse medewerker verdiend €2000,- netto per maand en gaat in overleg om de paar maanden even thuis kijken, is altijd aan het werk en zeurt nooit en is gezellig, daarom ook een hoge beloning…daar snijden we gelijk een punt aan, de meeste nederlandse werknemers willen 14/14 varen wat op zich prima is maar hebben dan ook nog in de 14 vaardagen feestjes van mama/papa broer weet ik ut allemaal en sommige hebben wel heel veel oma’s die ze moeten begraven….zoals het overal is moeten de goede onder de kwade lijden, maar sorry voor mij nooit meer en nederlander aan boord.

    Geplaatst door: Herman op
  • Eens met Theo, Peter en Joost.. en als we het daar dan toch over hebben, wanneer krijgen we weer eens een GOEDE CAO.?
    Het is toch vrij byzonder dat binnenvaartschippers een salaris van 800 euro p/mnd aan bieden als je solliciteerd. Dat past gewoonweg niet bij de levensstandaard van de gemiddelde nederlander. Met leven in het verleden schiet een mens niks mee op..
    En voor al die polen..in België heb ik de opleiding gedaan in twee maanden; scheelt weer een paar jaar onnodig geld naar school sjouwen.

    Geplaatst door: Matroos Vincent op
  • Het mag duidelijk zijn dat er in Nederland niet voldoende animo is, vandaar dit initiatief. Uit de reacties van onderstaande medelanders blijkt maar weer eens hoe hoog het denkniveau ligt in Nederland.

    Geld en vrije tijd is het eerste waar het bij de meesten om draait. Ze vergeten gemakshalve de sociale aspecten die bij menig Nederlander ontbreekt.

    Echt onderaan de ladder starten en dmv hard werken hogerop willen komen is er bij velen niet meer bij. Het liefst begint men in de stuurhut.

    Daarom wordt er over de grenzen gekeken.

    Het mes snijdt daarbij aan vele kanten, echter dat wordt blijkbaar niet door iedereen gewaardeerd.

    Geplaatst door: Betrokkene op
  • Ik snap best dat de Nederlandse jeugd niet in de binnenvaart wil werken….En zal ze daarom ook nooit stimuleren,tegen mijn eigen zoon zeg ik dat hij alsjeblieft een vak moet leren……… ik werk al 10 jaar tot volle tevredenheid samen met een slowaakse Medewerker, die beter Nederlands spreekt als een Zeeuw of een Fries.

    Geplaatst door: Herman op
  • Laat ze dat geld maar besteden om de nederlandse jeugd te stimuleren, laat ze ook maar een week meevaren en sluizen bezoeken dan kunnen ze de les cultuurverschillen gelijk al besparen. Maak het aantrekkelijker met een goed salaris en vrijetijds regeling.

    Geplaatst door: Joost op
  • Laat ze lekker in polen blijven en stimuleer de nederlandse jeugd met een goed salaris en vrijtijd regeling.Anders krijg je dadeloijk helemaal geen nederlander meer voor die paar euris
    die ze de polen hongaren en slowakies willen betalen we worden nu al opgescheept met die lui en de hollandse kapitein kan aan boord gaan zitten met drie of wat van die jongens lekker gezellig de heledag duits praten.

    Geplaatst door: theo op
  • Laat ze lekker in polen blijven en stimuleer de nederlandse jeugd met een goed salaris en vrijtijd regeling.Anders krijg je dadeloijk helemaal geen nederlander meer voor die paar euris
    die ze de polen hongaren en slowakies willen betalen we worden nu al opgescheept met die lui en de hollandse kapitein kan aan boord gaan zitten met drie of wat van die jongens lekker gezellig de heledag duits praten.

    Geplaatst door: theo op
  • Hebben we al niet genieg buitenlanders hier??

    Geplaatst door: Frank op
  • Er komt de komende jaren een tekort aan binnenvaart personeel…..nee dan moet je polen hier heen halen en stimuleren dan kan je straks helemaal geen normaal personeel meer krijgen. Ze moeten het nederlandse volk [JEUGD] stimuleren om in de binnenvaart te gaan werken.

    Geplaatst door: Peter op

Reageer