Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Oude Bolnes speelt een sleutelrol bij Shell-testen

Hamburg

Shell Marine ontwikkelt nieuwe smeerolie voor motoren van zeeschepen die 1 januari 2020 overschakelen van zwavelrijke stookolie op stookolieblends met minder dan 0,5% zwavel. Een oude V12 Bolnes speelt daarbij een belangrijke rol.

1 / 2
De voor testdoeleinden gemodificeerde tweetakt Wärtsilä 20 in één van de zes testruimtes van het onderzoekscentrum. (Foto Hans Heynen)

De voor testdoeleinden gemodificeerde tweetakt Wärtsilä 20 in één van de zes testruimtes van het onderzoekscentrum. (Foto Hans Heynen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • D.P. Steenstra

    Heel leuk om te lezen dat die ouwe V12 Bolnes nog draait bij Shell. We hebben zelf met een 3L Bolnes gevaren. Die had een koelbak om de lucht extra te koelen en dan was hij 180 pk. Zonder koeling was hij 150 pk. Het was een puike kar waar je heel veel aan onderhoud zelf kon doen. Trouwens, hij draait nog steeds in de Spits waar we toen onze loopbaan op begonnen zijn. Mr. j.Vegter heeft een heel mooi boek geschreven over Bolnes motoren wat volgens mij nog steeds te koop is. Industrie, Werkspoor en Brons waren 4 takt reuzen. Maar Bolnes was en is dat in de 2 takt motoren. Echt uniek met zijn gelaste blok en deelbare krukas. Een Fransman zei eens tegen mij : Moteur formidable. en daar ben ik het formidable mee eens.

Lees ook