Eerste subsidies voor schippers met minder stikstof

De eerste schippers die zich inschreven voor de subsidieregeling Milieumaatregelen binnenvaart kunnen nu hun emissies gaan verminderen. Gedeputeerde Rik Janssen (provincie Zuid-Holland), wethouder Alexandra van Huffelen (gemeente Rotterdam) en portefeuillehouder Jan van Belzen (Stadsregio Rotterdam) reikten vrijdag 4 oktober in Rotterdam de subsidiebeschikking uit aan schipper Johnny Schapers van de Fixut Maris.

Eerste subsidies voor schippers met minder stikstof
  • Subsidiebedrag van 6,2 miljoen is al overschreden

Doel van de subsidieregeling is de luchtkwaliteit in Rotterdam en omgeving te verbeteren. Ongeveer een kwart van de stikstofdioxide-concentratie en circa 13 procent van de fijnstofconcentratie is afkomstig van de uitstoot door schepen die rondom de Rotterdamse haven varen.

De subsidieregeling is met groot enthousiasme ontvangen door de binnenvaartsector. Het totale subsidiebedrag van 6,2 miljoen is al overschreden. De binnenvaartsector zet zich zo op grote schaal in voor de verschoning van hun schepen. Door de subsidieregeling vermindert de uitstoot rond Rotterdam met 50 tot 75 ton stikstof per jaar.

Katalysator

Op 1 juli 2013, de eerste dag dat de subsidieregeling werd opengesteld, werd al meteen een groot aantal aanvragen ingediend. De meeste schippers vragen subsidie aan voor een SCR-katalysator. Daarnaast zijn er aanvragen om de motor te vervangen en voor een schonere motor. Een SCR-katalysator kan wel tot 80% van de schadelijke emissies reduceren.

Binnenvaartschippers met een sterke bedrijfsmatige binding met het Rotterdamse havengebied konden een beroep doen op de subsidieregeling ‘Milieumaatregelen binnenvaart Zuid-Holland’. Maatregelen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) terugdringen, zoals nabehandelingssystemen en de overstap op alternatieve brandstoffen zoals LNG, komen in aanmerking voor subsidie. Hoe groter het effect van de maatregelen op de luchtkwaliteit, hoe hoger de subsidie.

Extra roetfilters

Schipper Schapers vaart met de Fixut Maris uitsluitend in de regio Rotterdam. Hij vertelt na de overhandiging van de subsidiebeschikking: ‘Ik vind het een erg goede zaak dat de betrokken partijen zo meedenken met de binnenvaart in Rotterdam en omstreken. Als kleine binnenvaartondernemer is het erg moeilijk om de investering voor nabehandelingsapparatuur volledig zelf te financieren. Als ondernemer vind ik het echter wel belangrijk om zo schoon mogelijk te opereren en toekomstgericht te werk te gaan. Wij overwegen dan ook om naast de installatie van de SCR-katalysator, die nu mede dankzij de subsidie kan worden gefinancierd, ook extra roetfilters te laten plaatsen. Ons schip zal medio februari 2014 tien dagen stil liggen voor de installatie van de systemen.’

Belang MKB, stad en inwoners

Om economische groei te kunnen blijven stimuleren en een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat te creëren zijn maatregelen nodig om de uitstoot van schepen te verminderen. Dat past ook bij het streven naar een duurzame haven en schonere lucht voor bewoners. Nederland moet in 2015 voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen. Om aan die normen te kunnen voldoen is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) gestart en zijn gelden beschikbaar gesteld voor regionale luchtkwaliteitsmaatregelen.

De subsidieregeling maakt deel uit van het Regionaal samenwerkingsproject Verkeer en Luchtkwaliteit, één van de projecten uit het Provinciaal Actieprogramma Luchtkwaliteit. Hierin werken provincie, stadsregio en gemeenten samen aan schonere lucht door met andere partijen te zoeken naar vormen van schoner verkeer en een schonere industrie.

Eerste subsidies voor schippers met minder stikstof | Schuttevaer.nl

Eerste subsidies voor schippers met minder stikstof

De eerste schippers die zich inschreven voor de subsidieregeling Milieumaatregelen binnenvaart kunnen nu hun emissies gaan verminderen. Gedeputeerde Rik Janssen (provincie Zuid-Holland), wethouder Alexandra van Huffelen (gemeente Rotterdam) en portefeuillehouder Jan van Belzen (Stadsregio Rotterdam) reikten vrijdag 4 oktober in Rotterdam de subsidiebeschikking uit aan schipper Johnny Schapers van de Fixut Maris.

Eerste subsidies voor schippers met minder stikstof
  • Subsidiebedrag van 6,2 miljoen is al overschreden

Doel van de subsidieregeling is de luchtkwaliteit in Rotterdam en omgeving te verbeteren. Ongeveer een kwart van de stikstofdioxide-concentratie en circa 13 procent van de fijnstofconcentratie is afkomstig van de uitstoot door schepen die rondom de Rotterdamse haven varen.

De subsidieregeling is met groot enthousiasme ontvangen door de binnenvaartsector. Het totale subsidiebedrag van 6,2 miljoen is al overschreden. De binnenvaartsector zet zich zo op grote schaal in voor de verschoning van hun schepen. Door de subsidieregeling vermindert de uitstoot rond Rotterdam met 50 tot 75 ton stikstof per jaar.

Katalysator

Op 1 juli 2013, de eerste dag dat de subsidieregeling werd opengesteld, werd al meteen een groot aantal aanvragen ingediend. De meeste schippers vragen subsidie aan voor een SCR-katalysator. Daarnaast zijn er aanvragen om de motor te vervangen en voor een schonere motor. Een SCR-katalysator kan wel tot 80% van de schadelijke emissies reduceren.

Binnenvaartschippers met een sterke bedrijfsmatige binding met het Rotterdamse havengebied konden een beroep doen op de subsidieregeling ‘Milieumaatregelen binnenvaart Zuid-Holland’. Maatregelen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) terugdringen, zoals nabehandelingssystemen en de overstap op alternatieve brandstoffen zoals LNG, komen in aanmerking voor subsidie. Hoe groter het effect van de maatregelen op de luchtkwaliteit, hoe hoger de subsidie.

Extra roetfilters

Schipper Schapers vaart met de Fixut Maris uitsluitend in de regio Rotterdam. Hij vertelt na de overhandiging van de subsidiebeschikking: ‘Ik vind het een erg goede zaak dat de betrokken partijen zo meedenken met de binnenvaart in Rotterdam en omstreken. Als kleine binnenvaartondernemer is het erg moeilijk om de investering voor nabehandelingsapparatuur volledig zelf te financieren. Als ondernemer vind ik het echter wel belangrijk om zo schoon mogelijk te opereren en toekomstgericht te werk te gaan. Wij overwegen dan ook om naast de installatie van de SCR-katalysator, die nu mede dankzij de subsidie kan worden gefinancierd, ook extra roetfilters te laten plaatsen. Ons schip zal medio februari 2014 tien dagen stil liggen voor de installatie van de systemen.’

Belang MKB, stad en inwoners

Om economische groei te kunnen blijven stimuleren en een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat te creëren zijn maatregelen nodig om de uitstoot van schepen te verminderen. Dat past ook bij het streven naar een duurzame haven en schonere lucht voor bewoners. Nederland moet in 2015 voldoen aan Europese luchtkwaliteitsnormen. Om aan die normen te kunnen voldoen is het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) gestart en zijn gelden beschikbaar gesteld voor regionale luchtkwaliteitsmaatregelen.

De subsidieregeling maakt deel uit van het Regionaal samenwerkingsproject Verkeer en Luchtkwaliteit, één van de projecten uit het Provinciaal Actieprogramma Luchtkwaliteit. Hierin werken provincie, stadsregio en gemeenten samen aan schonere lucht door met andere partijen te zoeken naar vormen van schoner verkeer en een schonere industrie.