Costa Concordia staat begin september recht

De deels gezonken Costa Concordia, die 13 januari 2012 bij het Italiaanse eilandje Giglio op de rotsen liep, wordt naar verwachting nog voor het invallen van de herfst geborgen.

Costa Concordia staat begin september recht

De bergers, het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi, willen het schip begin september rechtop zetten, waarna het met behulp van drijflichamen moet worden afgevoerd.
Het met takels en ankers oprichten van de Costa Concordia neemt straks 3 dagen in beslag. Het op de stuurboordkant liggende schip komt dan op zes, in de schuin aflopende zeebodem verankerde, horizontale platformen te staan, die aan bakboord naast het schip in dieper water zijn geplaatst. De zeebodem tussen de platformen en de kimmen van het schip is dan geëgaliseerd met zakken cement.

Om het oprichten te vergemakkelijken, worden momenteel aan bakboordzijde grote caissons aan de romp bevestigd, die straks gevuld met water als contragewicht fungeren bij het oprichten.

Wanneer het schip recht staat, kan men zien hoe de stuurboordzijde, die nu nog op de zeebodem ligt, er aan toe is en kunnen gaten worden gedicht. Aan die zijde worden vervolgens eveneens pontons bevestigd.

Wanneer alle pontons daarna leeg worden gepompt, fungeren ze als drijflichamen om het schip omhoog te tillen. Twee pontons zijn nu aan bakboord vastgezet. De komende maanden komen daar nog 9 pontons bij. De bij Financieri gemaakte pontons zijn van staal en hebben een diameter van 10,5 bij 11,5 meter. Er wordt nu met 500 man en 30 schepen 24 uur per dag gewerkt aan de berging. (HH)

Costa Concordia staat begin september recht | Schuttevaer.nl

Costa Concordia staat begin september recht

De deels gezonken Costa Concordia, die 13 januari 2012 bij het Italiaanse eilandje Giglio op de rotsen liep, wordt naar verwachting nog voor het invallen van de herfst geborgen.

Costa Concordia staat begin september recht

De bergers, het Amerikaanse Titan Salvage en het Italiaanse Micoperi, willen het schip begin september rechtop zetten, waarna het met behulp van drijflichamen moet worden afgevoerd.
Het met takels en ankers oprichten van de Costa Concordia neemt straks 3 dagen in beslag. Het op de stuurboordkant liggende schip komt dan op zes, in de schuin aflopende zeebodem verankerde, horizontale platformen te staan, die aan bakboord naast het schip in dieper water zijn geplaatst. De zeebodem tussen de platformen en de kimmen van het schip is dan geëgaliseerd met zakken cement.

Om het oprichten te vergemakkelijken, worden momenteel aan bakboordzijde grote caissons aan de romp bevestigd, die straks gevuld met water als contragewicht fungeren bij het oprichten.

Wanneer het schip recht staat, kan men zien hoe de stuurboordzijde, die nu nog op de zeebodem ligt, er aan toe is en kunnen gaten worden gedicht. Aan die zijde worden vervolgens eveneens pontons bevestigd.

Wanneer alle pontons daarna leeg worden gepompt, fungeren ze als drijflichamen om het schip omhoog te tillen. Twee pontons zijn nu aan bakboord vastgezet. De komende maanden komen daar nog 9 pontons bij. De bij Financieri gemaakte pontons zijn van staal en hebben een diameter van 10,5 bij 11,5 meter. Er wordt nu met 500 man en 30 schepen 24 uur per dag gewerkt aan de berging. (HH)