‘Standaard reddingsmiddel drenkelingen handelsvaart is niet realistisch’

De International Maritime Organization (IMO) wil schepen groter dan 500 gt verplichten een reddingsmiddel aan boord te hebben waarmee binnen een uur minimaal 10 mensen uit zee kunnen worden gered bij een golfhoogte van drie meter. Maar een standaardsysteem is volgens een onderzoeksgroep van studenten aan het Maritiem Instituut De Ruyter in Vlissingen niet realistisch.

onderzoekers

Door Lies Russel
De IMO ziet de maatregel het liefst al ingevoerd in 2012. Het sub-committee on Ship Design & Equipment van IMO is er sinds 2000 mee bezig. Het committee vindt dat de regelgeving moet worden aangepast, onder meer omdat er steeds meer cruiseschepen varen. En heb je het redmiddel niet nodig voor je eigen mensen, een schip moet ook andere schepen te hulp schieten.
Maar een standaardsysteem voor het redden van drenkelingen is onmogelijk volgens de studenten, onder meer omdat niet alle koopvaardijschepen (groter dan 500 GT) gelijk zijn. ‘Grote schepen met grote vrijboorden, zoals autoschepen zullen veel moeite ondervinden om personen uit het water te halen of van een reddingsvlot te plukken’, aldus de onderzoeksgroep. ‘Ook kunnen bij reddingsacties nieuwe gevaren ontstaan als een groot schip bij een kleine boot moet komen om mensen aan boord te nemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Standaard reddingsmiddel drenkelingen handelsvaart is niet realistisch’ | Schuttevaer.nl

‘Standaard reddingsmiddel drenkelingen handelsvaart is niet realistisch’

De International Maritime Organization (IMO) wil schepen groter dan 500 gt verplichten een reddingsmiddel aan boord te hebben waarmee binnen een uur minimaal 10 mensen uit zee kunnen worden gered bij een golfhoogte van drie meter. Maar een standaardsysteem is volgens een onderzoeksgroep van studenten aan het Maritiem Instituut De Ruyter in Vlissingen niet realistisch.

onderzoekers

Door Lies Russel
De IMO ziet de maatregel het liefst al ingevoerd in 2012. Het sub-committee on Ship Design & Equipment van IMO is er sinds 2000 mee bezig. Het committee vindt dat de regelgeving moet worden aangepast, onder meer omdat er steeds meer cruiseschepen varen. En heb je het redmiddel niet nodig voor je eigen mensen, een schip moet ook andere schepen te hulp schieten.
Maar een standaardsysteem voor het redden van drenkelingen is onmogelijk volgens de studenten, onder meer omdat niet alle koopvaardijschepen (groter dan 500 GT) gelijk zijn. ‘Grote schepen met grote vrijboorden, zoals autoschepen zullen veel moeite ondervinden om personen uit het water te halen of van een reddingsvlot te plukken’, aldus de onderzoeksgroep. ‘Ook kunnen bij reddingsacties nieuwe gevaren ontstaan als een groot schip bij een kleine boot moet komen om mensen aan boord te nemen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer