Gelijmde schepen geen science fiction

De vliegtuig- en auto-industrie maken op grote schaal gebruik van lijmtechnieken om onderdelen met elkaar te verbinden. De scheepsbouw maakt er tot nu toe maar mondjesmaat gebruik van. Om hierin verandering te brengen is in 2009 het door Agentschap.NL gesteunde Adhesion-project (Adhesive Bonding in Ship Structures) gestart dat een looptijd heeft van 32 maanden.

lijmen

Door Hans Heynen
‘Constructief verbinden is op stalen schepen synoniem met lassen. Lijmen komt weinig voor’, stelt onderzoekscoördinator ir. Joep Broekhuijsen van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen in een toelichting op het project, waarin naast drie werven van Damen, onderzoekers van TU Delft, de ingenieurskantoren Airborne en Lightweight Structures, lijmproducent Henkel, klassebureaus Bureau Veritas en Lloyd’s Register, twee werven van IHC en megajachtenbouwer Oceanco samenwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gelijmde schepen geen science fiction | Schuttevaer.nl

Gelijmde schepen geen science fiction

De vliegtuig- en auto-industrie maken op grote schaal gebruik van lijmtechnieken om onderdelen met elkaar te verbinden. De scheepsbouw maakt er tot nu toe maar mondjesmaat gebruik van. Om hierin verandering te brengen is in 2009 het door Agentschap.NL gesteunde Adhesion-project (Adhesive Bonding in Ship Structures) gestart dat een looptijd heeft van 32 maanden.

lijmen

Door Hans Heynen
‘Constructief verbinden is op stalen schepen synoniem met lassen. Lijmen komt weinig voor’, stelt onderzoekscoördinator ir. Joep Broekhuijsen van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen in een toelichting op het project, waarin naast drie werven van Damen, onderzoekers van TU Delft, de ingenieurskantoren Airborne en Lightweight Structures, lijmproducent Henkel, klassebureaus Bureau Veritas en Lloyd’s Register, twee werven van IHC en megajachtenbouwer Oceanco samenwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer