‘Emissie-eisen blijven ongewijzigd tot 2016’

De Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV) zegt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat de geplande aanscherping van de emissie-eisen in 2012 niet doorgaat.

‘Meerdere malen is er overleg
geweest tussen de EU-lidstaten, motorfabrikanten (Euromot) en CCR, waarna twee
compromisvoorstellen zijn doorgerekend en besproken’, zegt Marco Kirsenstein
van de branchevereniging. ‘Inmiddels zijn de partijen nader tot elkaar gekomen,
waardoor een gezamenlijk voorstel aan de Europese Commissie wordt voorgelegd.’
De voorkeur gaat volgens de VIV meer
uit naar het voorstel van de motorfabrikanten dan naar die van de CCR. ‘De VIV
heeft de argumentatie van de motorfabrikanten – geen nieuw motortype te gaan
ontwikkelen voor deze kleine Europese markt – extra onderstreept. Om de nieuwe
regelgeving ook financieel haalbaar te maken voor de motorfabrikanten zullen
zij genoodzaakt zijn de schoonste motor uit de beschikbare range in te zetten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Emissie-eisen blijven ongewijzigd tot 2016’ | Schuttevaer.nl

‘Emissie-eisen blijven ongewijzigd tot 2016’

De Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV) zegt uit betrouwbare bron te hebben vernomen dat de geplande aanscherping van de emissie-eisen in 2012 niet doorgaat.

‘Meerdere malen is er overleg
geweest tussen de EU-lidstaten, motorfabrikanten (Euromot) en CCR, waarna twee
compromisvoorstellen zijn doorgerekend en besproken’, zegt Marco Kirsenstein
van de branchevereniging. ‘Inmiddels zijn de partijen nader tot elkaar gekomen,
waardoor een gezamenlijk voorstel aan de Europese Commissie wordt voorgelegd.’
De voorkeur gaat volgens de VIV meer
uit naar het voorstel van de motorfabrikanten dan naar die van de CCR. ‘De VIV
heeft de argumentatie van de motorfabrikanten – geen nieuw motortype te gaan
ontwikkelen voor deze kleine Europese markt – extra onderstreept. Om de nieuwe
regelgeving ook financieel haalbaar te maken voor de motorfabrikanten zullen
zij genoodzaakt zijn de schoonste motor uit de beschikbare range in te zetten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer