Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger

De vier jaar geleden met twee brandstofbesparende Bennikkleppen uitgeruste dubbelschroefas duwboot Kraaijenberg van bouwstoffenleverancier Smals uit Roermond, heeft bij Scheepswerf Gelria in Nijmegen twee nieuwe straalbuizen met schroeven gekregen. De door Wärtsilä geleverde buizen verhogen de efficiëntie van de voortstuwing verder.

Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger

Volgens Ronnie van Valkenburg van Smals leveren de buizen een brandstofbesparing op van vijf tot acht procent. ‘De Bennikkleppen besparen jaarlijks acht tot tien procent brandstof. Bij elkaar kom je dan op veertien tot vijftien procent in vergelijking met vier jaar geleden. Omdat onze bemanningen ook anders zijn gaan varen is het wel moeilijk om precies te zeggen of die besparing volledig aan de technische aanpassingen is te danken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger | Schuttevaer.nl

Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger

De vier jaar geleden met twee brandstofbesparende Bennikkleppen uitgeruste dubbelschroefas duwboot Kraaijenberg van bouwstoffenleverancier Smals uit Roermond, heeft bij Scheepswerf Gelria in Nijmegen twee nieuwe straalbuizen met schroeven gekregen. De door Wärtsilä geleverde buizen verhogen de efficiëntie van de voortstuwing verder.

Bennikklep met nieuwe straalbuis maakt db Kraaijenberg vijftien procent zuiniger

Volgens Ronnie van Valkenburg van Smals leveren de buizen een brandstofbesparing op van vijf tot acht procent. ‘De Bennikkleppen besparen jaarlijks acht tot tien procent brandstof. Bij elkaar kom je dan op veertien tot vijftien procent in vergelijking met vier jaar geleden. Omdat onze bemanningen ook anders zijn gaan varen is het wel moeilijk om precies te zeggen of die besparing volledig aan de technische aanpassingen is te danken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer