Beginnen in slechte tijd biedt kansen

Jolle-Wietse Visser vaart als schipper-eigenaar op de 2800-tonner Saviro. Hij vaart sinds een half jaar voor zichzelf en begon in een slechte tijd. Niet per ongeluk, hij ziet er wel de voordelen van in. Vorig jaar voer hij nog in loondienst op de Mira-Quattro. ‘Ik koos destijds voor loondienst, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik echt als schipper wilde varen.’

Jolle Wietse Visser

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen ik daar eenmaal uit was heb ik besloten als zelfstandige te gaan varen. Ik doe de dingen graag op mijn eigen manier en het ondernemerschap biedt daarvoor meer kansen.’

Visser vindt het een goede tijd om te beginnen. ‘Het voordeel is, dat de scheepsprijzen laag zijn. Het nadeel is dat de vrachtprijzen laag zijn, maar als we voorzichtig doen dan kunnen we rondkomen en zodra het beter wordt pak je de hele goede tijd mee. Het blijft toch altijd een gok, maar voor mijn gevoel was die beheersbaar.’

  • Jolle-Wietse Visser begint voor zichzelf op 2800-tonner Saviro

Wat meespeelde was, dat de constructie waarin hij kon beginnen hem aanstond. ‘Ik participeer in dit schip. Ik doe het management aan boord en buiten doen we het samen.’

Het enige wat tegenvalt is dat er veel kapot gaat. Van collega’s heeft hij begrepen dat dat erbij hoort. ‘Ik vind voor mezelf varen leuk, maar dat er vrij veel kapot gaat is een beetje jammer. Het schijnt erbij te horen als je net begint. Ooit dan stopt het.’

De naam van zijn schip, Saviro is overigens ontleend aan de participanten Sandijk, Visser en Romeynders.

Afgeraden

Zijn collega’s raadden Visser toentertijd af om voor zichzelf te beginnen, vanwege de economische situatie. ‘Ik zou nog even niet voor mezelf beginnen, zeiden ze tegen mij.  Maar ik vond het een mooie kans. Ik denk dat je op dat soort momenten niet altijd naar de bezwaren van anderen moet luisteren. Als jij er voor jezelf een kans in ziet, dan moet je het doen.’

  • ‘Dat er veel kapot gaat, schijnt erbij te horen als je net begint’

Visser ziet als jonge ondernemer zijn toekomst natuurlijk positief in. Hij denkt dat het het beste is langzaam vooruit te gaan. ‘Ik denk dat je nu het beste rustig aan kunt doen, zodat je in kleine stappen vooruit gaat en dan rustig afwachten wat de tijd doet. Ook nu kunnen we rondkomen. Het houdt niet over, zeker niet als er wat kapot gaat. Het gaat niet zo hard als in 2007-2008, maar er is leven mogelijk. Je bouwt nu langzaam wat op.’

Vriendin

Hij is in elk geval van plan om wat te bereiken in de binnenvaart en heel misschien zelfs wel erbuiten. ‘Ik ben wel iemand die wat wil en uitdagingen zoekt. Ik zie mezelf niet 40 jaar op dit schip zitten. Ik wil meegaan met de markt en de tijd. Als niemand durft te vernieuwen dan blijft de sector achter bij de veranderende wereld. Ik vind het belangrijk dat de binnenvaart meegaat met de tijd.’

Visser komt uit Friesland, maar kwam via zijn werkgevers in Maasbracht terecht. Hij heeft daar intussen ook een vriendin. ‘Ik leerde haar kennen in de laatste week dat ik op de werf lag, toen ik met dit schip was begonnen. Op de laatste avond sloeg de vonk over. Zij is een schippersdochter. Haar ouders varen op de Valencia. Ze werkt op het administratiekantoor Peters en van Sandijk.’

Hij weet nog niet of hij later een klassiek gezinsbedrijf wil of voor een andere bedrijfsvoering kiest. ‘Daar ben ik nog niet uit. Ik kom van de wal en dan kijk je anders aan tegen een internaat. Ik wil voorlopig zo blijven varen. Het is ook de enige optie in deze tijd. Of ik ooit 14/14 wil werken weet ik niet. Dat is een heel andere bedrijfsvoering. Je moet dan ook een deel uit handen kunnen geven. Ik weet nu niet zeker of ik dat kan.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Saviro. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,23 meter. Tonnage: 2800. Europanummer: 06002371. Motor: Deutz, 1600 pk. Bouwjaar: 1989. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar: VOF Visser en partners.

Beginnen in slechte tijd biedt kansen | Schuttevaer.nl

Beginnen in slechte tijd biedt kansen

Jolle-Wietse Visser vaart als schipper-eigenaar op de 2800-tonner Saviro. Hij vaart sinds een half jaar voor zichzelf en begon in een slechte tijd. Niet per ongeluk, hij ziet er wel de voordelen van in. Vorig jaar voer hij nog in loondienst op de Mira-Quattro. ‘Ik koos destijds voor loondienst, omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik echt als schipper wilde varen.’

Jolle Wietse Visser

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Toen ik daar eenmaal uit was heb ik besloten als zelfstandige te gaan varen. Ik doe de dingen graag op mijn eigen manier en het ondernemerschap biedt daarvoor meer kansen.’

Visser vindt het een goede tijd om te beginnen. ‘Het voordeel is, dat de scheepsprijzen laag zijn. Het nadeel is dat de vrachtprijzen laag zijn, maar als we voorzichtig doen dan kunnen we rondkomen en zodra het beter wordt pak je de hele goede tijd mee. Het blijft toch altijd een gok, maar voor mijn gevoel was die beheersbaar.’

  • Jolle-Wietse Visser begint voor zichzelf op 2800-tonner Saviro

Wat meespeelde was, dat de constructie waarin hij kon beginnen hem aanstond. ‘Ik participeer in dit schip. Ik doe het management aan boord en buiten doen we het samen.’

Het enige wat tegenvalt is dat er veel kapot gaat. Van collega’s heeft hij begrepen dat dat erbij hoort. ‘Ik vind voor mezelf varen leuk, maar dat er vrij veel kapot gaat is een beetje jammer. Het schijnt erbij te horen als je net begint. Ooit dan stopt het.’

De naam van zijn schip, Saviro is overigens ontleend aan de participanten Sandijk, Visser en Romeynders.

Afgeraden

Zijn collega’s raadden Visser toentertijd af om voor zichzelf te beginnen, vanwege de economische situatie. ‘Ik zou nog even niet voor mezelf beginnen, zeiden ze tegen mij.  Maar ik vond het een mooie kans. Ik denk dat je op dat soort momenten niet altijd naar de bezwaren van anderen moet luisteren. Als jij er voor jezelf een kans in ziet, dan moet je het doen.’

  • ‘Dat er veel kapot gaat, schijnt erbij te horen als je net begint’

Visser ziet als jonge ondernemer zijn toekomst natuurlijk positief in. Hij denkt dat het het beste is langzaam vooruit te gaan. ‘Ik denk dat je nu het beste rustig aan kunt doen, zodat je in kleine stappen vooruit gaat en dan rustig afwachten wat de tijd doet. Ook nu kunnen we rondkomen. Het houdt niet over, zeker niet als er wat kapot gaat. Het gaat niet zo hard als in 2007-2008, maar er is leven mogelijk. Je bouwt nu langzaam wat op.’

Vriendin

Hij is in elk geval van plan om wat te bereiken in de binnenvaart en heel misschien zelfs wel erbuiten. ‘Ik ben wel iemand die wat wil en uitdagingen zoekt. Ik zie mezelf niet 40 jaar op dit schip zitten. Ik wil meegaan met de markt en de tijd. Als niemand durft te vernieuwen dan blijft de sector achter bij de veranderende wereld. Ik vind het belangrijk dat de binnenvaart meegaat met de tijd.’

Visser komt uit Friesland, maar kwam via zijn werkgevers in Maasbracht terecht. Hij heeft daar intussen ook een vriendin. ‘Ik leerde haar kennen in de laatste week dat ik op de werf lag, toen ik met dit schip was begonnen. Op de laatste avond sloeg de vonk over. Zij is een schippersdochter. Haar ouders varen op de Valencia. Ze werkt op het administratiekantoor Peters en van Sandijk.’

Hij weet nog niet of hij later een klassiek gezinsbedrijf wil of voor een andere bedrijfsvoering kiest. ‘Daar ben ik nog niet uit. Ik kom van de wal en dan kijk je anders aan tegen een internaat. Ik wil voorlopig zo blijven varen. Het is ook de enige optie in deze tijd. Of ik ooit 14/14 wil werken weet ik niet. Dat is een heel andere bedrijfsvoering. Je moet dan ook een deel uit handen kunnen geven. Ik weet nu niet zeker of ik dat kan.’

Scheepsgegevens:

Scheepsnaam: Saviro. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,23 meter. Tonnage: 2800. Europanummer: 06002371. Motor: Deutz, 1600 pk. Bouwjaar: 1989. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar: VOF Visser en partners.