Jonge bemanning Prinses Maxima kan niet meer overal de wal op

Pier Visserman vaart sinds de oplevering in 2007 als schipper op het opleidingsschip Prinses Maxima. Nick van Wooning, Martin de Wit en Beau Wiedeman zijn vierde klassers VMBO van het Nova College in IJmuiden en met hun klasgenoten voor een praktijkweek aan boord. Visserman solliciteerde achttien jaar geleden op de Prinses Irene, omdat het hem leuk leek met jongeren te werken.

Jonge bemanning Prinses Maxima kan niet meer overal de wal op

Visserman is een schipperszoon en volgde de toenmalige binnenvaartopleiding Oranje Nassau in Harlingen. Hij werkte vervolgens op een Belgisch schip, tien jaar op de Shell-schepen, een jaar bij de EWT en tien jaar bij de VT. De overstap bevalt hem nog steeds. ‘Ik vind het nog steeds leuk om met jongeren te werken. Het hangt natuurlijk af van de ploeg, maar over het algemeen is het leuk.’

Visserman heeft het idee dat jongeren tegenwoordig bewuster voor de binnenvaart kiezen dan vroeger en verwacht dat de opzet van de scholen daaraan heeft bijgedragen. ‘Vroeger woonden de jongeren in een internaat, tegenwoordig noemen we het huisvesting en is het ook ingericht als een woning. Ook de scholen en het onderwijs zijn flink gemoderniseerd.’

Als enige negatieve verandering in de loop van de jaren noemt hij de agressie van de wal naar de leerlingen. ‘Tegenwoordig hebben jongeren aan de wal hun eigen straten die ze in de gaten houden. Als er dan een groepje jongeren van één school door de stad loopt, dan geeft dat onrust en ontstaat er soms ruzie. Die problemen hadden we vroeger stukken minder. Het betekent dat jongeren bij ons aan boord niet altijd de wal opkunnen.’

Liever naar zee

De jongeren bij hem aan boord hebben goede carrièrekansen, meent Visserman. ‘De binnenvaart zit nu in een dipje. Maar voor de langere termijn, zeg vijf jaar, verwacht dat de jongeren gemakkelijk werk zullen vinden, zolang de werkgevers voor Nederlands personeel blijven kiezen natuurlijk.’

Nick wil later maritiem officier worden, vertelt hij. Het schema van zijn vervolgopleiding kent hij uit zijn hoofd. ‘Ik krijg eerst twee jaar theorie, dan een half jaar stage, een half jaar school en een half jaar stage. Ik wil dat bij het Nova-college in IJmuiden doen.’ Visserman herinnert hem eraan dat rederij Spliethoff aan boord een extra brug heeft ingericht voor de leerlingen. Nick koos voor de opleiding omdat hij van jongs af aan al met bootjes bezig was.

Martin ziet zijn toekomst in de binnenvaart liggen en wil na zijn examen naar het STC in Rotterdam. ‘Ik wil de vierjarige kapitein-managementopleiding doen. Ik wil zelf gaan varen, zoals ik het nu zie, maar ik kies voor de managementopleiding omdat die breder is. Als ik ooit geen zin meer heb in varen, kan ik gemakkelijker aan de wal gaan werken. Ik verwacht dat ik de opleiding haal.’ Martin koos voor de binnenvaart en deze opleiding, omdat hij lid is van de waterscouting en daar met de binnenvaart in aanraking kwam.

Beau Wiedeman wil ook naar zee, omdat hij de wereld wil zien. Hij kwam toevallig op de opleiding terecht. ‘Ik zat op het VWO. Ik kon dat niveau aan, maar ik vond het niks en ben me gaan oriënteren op andere scholen. Ik ben toen naar een open dag van deze school gegaan en het sprak me erg aan. Ik heb de goede keuze gemaakt en vind het erg leuk op school. Ik heb van kleins af aan een bootje. Ik wil ook naar het STC in Rotterdam.’
Nick, Martin en Beau hebben trouwens nog een opmerking nu ze in de krant komen. ‘We willen graag de groeten doen aan onze moeder.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Prinses Maxima.
Lengte: 56 meter.
Breedte: 8,09 meter.
Diepgang: 1,50 meter.
Tonnage: 87 ton / 24 bedden.
Europanummer: 02328191.
Motor: 2x Caterpillar 304 pk.
Bouwjaar: 2007.
Thuishaven: IJmuiden.
Eigenaar: Dunamare onderwijsgroep Harlingen.

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus. 

 

Jonge bemanning Prinses Maxima kan niet meer overal de wal op | Schuttevaer.nl

Jonge bemanning Prinses Maxima kan niet meer overal de wal op

Pier Visserman vaart sinds de oplevering in 2007 als schipper op het opleidingsschip Prinses Maxima. Nick van Wooning, Martin de Wit en Beau Wiedeman zijn vierde klassers VMBO van het Nova College in IJmuiden en met hun klasgenoten voor een praktijkweek aan boord. Visserman solliciteerde achttien jaar geleden op de Prinses Irene, omdat het hem leuk leek met jongeren te werken.

Jonge bemanning Prinses Maxima kan niet meer overal de wal op

Visserman is een schipperszoon en volgde de toenmalige binnenvaartopleiding Oranje Nassau in Harlingen. Hij werkte vervolgens op een Belgisch schip, tien jaar op de Shell-schepen, een jaar bij de EWT en tien jaar bij de VT. De overstap bevalt hem nog steeds. ‘Ik vind het nog steeds leuk om met jongeren te werken. Het hangt natuurlijk af van de ploeg, maar over het algemeen is het leuk.’

Visserman heeft het idee dat jongeren tegenwoordig bewuster voor de binnenvaart kiezen dan vroeger en verwacht dat de opzet van de scholen daaraan heeft bijgedragen. ‘Vroeger woonden de jongeren in een internaat, tegenwoordig noemen we het huisvesting en is het ook ingericht als een woning. Ook de scholen en het onderwijs zijn flink gemoderniseerd.’

Als enige negatieve verandering in de loop van de jaren noemt hij de agressie van de wal naar de leerlingen. ‘Tegenwoordig hebben jongeren aan de wal hun eigen straten die ze in de gaten houden. Als er dan een groepje jongeren van één school door de stad loopt, dan geeft dat onrust en ontstaat er soms ruzie. Die problemen hadden we vroeger stukken minder. Het betekent dat jongeren bij ons aan boord niet altijd de wal opkunnen.’

Liever naar zee

De jongeren bij hem aan boord hebben goede carrièrekansen, meent Visserman. ‘De binnenvaart zit nu in een dipje. Maar voor de langere termijn, zeg vijf jaar, verwacht dat de jongeren gemakkelijk werk zullen vinden, zolang de werkgevers voor Nederlands personeel blijven kiezen natuurlijk.’

Nick wil later maritiem officier worden, vertelt hij. Het schema van zijn vervolgopleiding kent hij uit zijn hoofd. ‘Ik krijg eerst twee jaar theorie, dan een half jaar stage, een half jaar school en een half jaar stage. Ik wil dat bij het Nova-college in IJmuiden doen.’ Visserman herinnert hem eraan dat rederij Spliethoff aan boord een extra brug heeft ingericht voor de leerlingen. Nick koos voor de opleiding omdat hij van jongs af aan al met bootjes bezig was.

Martin ziet zijn toekomst in de binnenvaart liggen en wil na zijn examen naar het STC in Rotterdam. ‘Ik wil de vierjarige kapitein-managementopleiding doen. Ik wil zelf gaan varen, zoals ik het nu zie, maar ik kies voor de managementopleiding omdat die breder is. Als ik ooit geen zin meer heb in varen, kan ik gemakkelijker aan de wal gaan werken. Ik verwacht dat ik de opleiding haal.’ Martin koos voor de binnenvaart en deze opleiding, omdat hij lid is van de waterscouting en daar met de binnenvaart in aanraking kwam.

Beau Wiedeman wil ook naar zee, omdat hij de wereld wil zien. Hij kwam toevallig op de opleiding terecht. ‘Ik zat op het VWO. Ik kon dat niveau aan, maar ik vond het niks en ben me gaan oriënteren op andere scholen. Ik ben toen naar een open dag van deze school gegaan en het sprak me erg aan. Ik heb de goede keuze gemaakt en vind het erg leuk op school. Ik heb van kleins af aan een bootje. Ik wil ook naar het STC in Rotterdam.’
Nick, Martin en Beau hebben trouwens nog een opmerking nu ze in de krant komen. ‘We willen graag de groeten doen aan onze moeder.’ (HDJ)

Scheepsgegevens
Scheepsnaam:
Prinses Maxima.
Lengte: 56 meter.
Breedte: 8,09 meter.
Diepgang: 1,50 meter.
Tonnage: 87 ton / 24 bedden.
Europanummer: 02328191.
Motor: 2x Caterpillar 304 pk.
Bouwjaar: 2007.
Thuishaven: IJmuiden.
Eigenaar: Dunamare onderwijsgroep Harlingen.

Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.