Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zoektocht naar scheepsontwerp dat bij hoog en laag presteert

Wageningen

Moeten we inspelen op vaker voorkomende periodes van extreem laag water, zoals in 2018? Kunnen we vanaf nu beter schepen ontwerpen die speciaal geschikt zijn om meer tonnen mee te nemen bij minder diepgang? Scheepsbouwers, reders en onderzoeksinstituten zoals Marin en DST denken hier wel al over na, maar een eenvoudige oplossing is er niet.

1 / 2
De huidige generatie binnenvaartschepen is niet ontworpen voor extreem lage rivierstanden. Met als gevolg dat ze vorige jaar maandenlang moesten rondvaren met slechts een fractie van hun normale beladingsgraad. (Foto Sander Wels)

De huidige generatie binnenvaartschepen is niet ontworpen voor extreem lage rivierstanden. Met als gevolg dat ze vorige jaar maandenlang moesten rondvaren met slechts een fractie van hun normale beladingsgraad. (Foto Sander Wels)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • C.J.J le Sage

    Ik denk dat die zoektocht niet nodig is.Wat presteerde het beste met laag water,dat waren de schepen met een diepgang op de ijk van zo"n 2.5 m.Dus niet zo diep bouwen,meer schepen nodig en alleen dag vaart. Personeels te kort ook opgelost.

  • Peter Janssens

    Allemaal mooi, maar laten we eerst beginnen waar het probleem echt zit, en dat is reserve capaciteit. Kost geld, en de klant ( hoeft) niet te betalen omdat de vervoerder de laatste ton uit de markt weg wil varen, en dus liever zijn prijs naar de knoppen vaart dan enige leeg te blijven liggen. Ergo gewoon een kip en ei verhaal, de klant betaald niet en de schipper heeft de middelen niet. Onderzoek, subsidie, een paar groot verdieners en nog steeds een onvruchtbare kip

  • Hein Danser

    Valt zomaar een deel van mijn tekst weg?? De eisen van "geleerden" wordt steeds gekker, daardoor zijn nu de laatste jaren, het eigen gewicht van de cascoos. Al jaren te zwaar!

  • Hein Danser

    Ik lees hier, >>een lichter gebouwd casco

Lees ook