Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Maaskant bouwt eindelijk weer grote boomkorkotter

Stellendam

Maaskant Shipyards in Stellendam kan na bijna 12 jaar weer een grote boomkorkotter opleveren. Voor Visserijbedrijf J. Hakvoort U.K. 45 BV gaat de Stellendamse scheepswerf het 41 meter lange voorraadcasco, dat al sinds 2006 in Stellendam voor de kant lag, afbouwen. Daarmee komt er een eind aan een lange periode waarin geen enkele nieuwe grote platviskotter in de vaart kwam.

1 / 1
Dit voorraadcasco lag ruim 10 jaar op een koper te wachten. (Foto Bram Pronk)

Dit voorraadcasco lag ruim 10 jaar op een koper te wachten. (Foto Bram Pronk)

  • Hakvoort laat Pools casco uit 2006 afbouwen

  • Kotter wordt eind dit jaar als UK-46 opgeleverd

Door Bram Pronk
De laatste nieuwe boomkorkotter werd gebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman op Urk in opdracht van het Katwijkse visserijbedrijf N. van der Plas & Zn. Deze 41,25 meter lange en 2000 pk sterke boomkorkotter KW-145 Catharina werd in mei 2006 opgeleverd. Daarna droogden de orders op als gevolg van de malaise in de visserij met hoge gasolieprijzen en lage visprijzen.

Maaskant Shipyards doorbreekt nu de ban door een koper te vinden voor het 41 meter lange casco van Poolse makelij, dat al sinds januari 2006 lag opgelegd in de haven van Stellendam. De twee laatste grote boomkorkotters die Maaskant opleverde waren de BR-14 Cornelia en de GO-22 Jan-Cornelis, respectievelijk 13 en 11 jaar geleden. De kotter voor Hakvoort is een zusterschip van dit tweetal.

Voorraadcasco
In 2004 gaf Maaskant Shipyards Crist S.A. in het Poolse Gdynia opdracht drie casco's te bouwen van 41,05 meter lang, 9 meter breed, met een holte van 5,10 meter en een inhoud van 484 GT. Het eerste casco uit die serie werd in Stellendam afgebouwd en in december 2004 als BR-14 Cornelia opgeleverd aan VOF Visserijbedrijf Cornelia van de familie Fenijn uit Breskens. Het tweede kwam in januari 2006 in de vaart als GO-22 Jan Cornelis voor Jan Lokker en Zonen uit Goedereede. Beide boomkorkotters zijn intussen ingericht voor de pulsvisserij. Voor het derde casco, in januari 2006 onder bouwnummer 591 door Crist opgeleverd, vond Maaskant destijds geen emplooi, waarna het werd opgelegd in afwachting van een koper. Meerdere keren bleek er belangstelling voor het goed geconserveerde casco, maar een feitelijke koper diende zich niet aan. Die werd uiteindelijk wel gevonden in Visserijbedrijf J. Hakvoort U.K. 45 BV. Op vrijdag 21 april werd op Urk het contract getekend tussen Hakvoort en Maaskant. Maaskant gaat de kotter in Stellendam afbouwen, waarbij het zelf als hoofdaannemer zal fungeren. De oplevering staat gepland voor eind december 2017.

Tijd rijp
Na goede financiële visserijresultaten in 2015 en 2016 vond Hakvoort de tijd rijp voor een nieuw schip, ondanks onzekerheden met betrekking tot de Brexit en aanlandplicht. Hakvoort laat de nieuwe kotter registreren als UK-46. Over de naam wordt nog nagedacht. De nieuwbouwkotter, die wordt uitgerust met de jongste noviteiten op visserijgebied, krijgt een ABC hoofdmotor van 2000 pk. Eind dit jaar zal de UK-46 in de vaart komen. Hakvoort neemt hiermee een tweede kotter in bedrijf. De Urker onderneming is ook eigenaar van de UK-45 Jacob Willemina. Deze 40,20 meter lange, 9 meter brede kotter werd in 1987 door Maaskant Shipyards als TX-43 Biem van der Vis gebouwd voor Visserijbedrijf Gebr. van der Vis uit Oosterend. In juli 2000 nam Hakvoort deze kotter over van Van der Vis.

Reacties

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Lees ook