Shipyard De Hoop levert Scenic Gem op aan Australische reder

Shipyard De Hoop heeft drie nieuwe schepen opgeleverd aan twee verwante Australische reders, die onder de namen Scenic Tours en Emerald Waterways opereren. Het laatste schip in de serie van drie, de nieuwste toevoeging aan de Scenic vloot, is Scenic Gem (bnr 463) gedoopt en gaat cruisen op de Seine.

Shipyard De Hoop levert Scenic Gem op aan Australische reder

Rond de jaarwisseling van 2012 naar 2013 hebben de cruisemaatschappijen het contract getekend met Shipyard De Hoop voor de levering van twee 135m riviercruiseschepen, de Emerald Sky (bnr 462) en Emerald Star (bnr 464), voor Emerald Waterways en het kleinere vaartuig voor Scenic Tours.

Seine-cruises

Het specifiek voor Scenic Tours ontworpen 110 meter lange schip heeft een accommodatie voor 130 passagiers, verdeeld over 65 hutten. De riviercruiser is uitgerust met een aantal zeer luxe suites op het Donau- en Rijn-dek en voorzien van een balkon. De Scenic Gem is speciaal ontwikkeld om de rivier de Seine tot Honfleur te bevaren en biedt dezelfde ruime indeling als op andere Scenic schepen, maar voor meer intieme gezelschappen. Het interieurontwerp is identiek aan de stijl en standaard, die voor de rest van de vijf-sterren vloot wordt gehanteerd. De vele luxe voorzieningen zullen naar verwachting toonaangevend zijn voor het ‘nieuwe cruisen’ op de Seine.

Het ‘110m / 2,5-deks’ ontwerp wordt gekenmerkt door een gereduceerde hoogte van het voorste deel van de accommodatie, waardoor alle dekapparatuur, dekmeubilair en zelfs het stuurhuis kunnen blijven staan bij het passeren van hoogtebeperkende obstakels. Om de verminderde kruiplijnhoogte te bereiken, hoeft men slechts waterballast in te nemen en de masten omlaag te scharnieren.

Groter vrijboord

Hoewel het schip is gebaseerd op andere riviercruisers van De Hoop, worden er voor het specifieke vaargebied van de ‘Gem’ een aantal aanvullende eisen aan het schip gesteld, waardoor een herbeschouwing van het volledige ontwerp noodzakelijk werd. Het vaargebied van het schip loopt tot Honfleur, hetgeen zeer dicht bij de monding van de rivier en de kustwateren van Frankrijk ligt, hierdoor zijn er andere regels van toepassing.

Deze regels zijn strenger dan voor schepen die ‘slechts’ op binnenwateren varen, hetgeen effect heeft op de sterkte van de constructie, het vrijboord, de waterdichte indeling, (lek)stabiliteit, alsmede de benodigde reddingsmiddelen en -faciliteiten aan boord. Door aan deze strengere eisen en richtlijnen te voldoen, is het schip automatisch ook zeer geschikt voor de meeste andere Europese rivieren, kanalen en meren.

De hoofdafmetingen zijn: lengte oa 110,00m, breedte oa 11,45m, holte 3, 25m, diepgang operationeel 1,50m en in ballast 2,10m, kruiplijnhoogte 6,00m. Tankcapaciteiten 100 cub brandstof, 200 cub drinkwater, 350 cub ballastwater. Aan boord is capaciteit voor 130 passagiers in 65 dubbele hutten en 44 bemanningsleden in 20 dubbele en 4 enkele hutten.

Shipyard De Hoop levert Scenic Gem op aan Australische reder | Schuttevaer.nl

Shipyard De Hoop levert Scenic Gem op aan Australische reder

Shipyard De Hoop heeft drie nieuwe schepen opgeleverd aan twee verwante Australische reders, die onder de namen Scenic Tours en Emerald Waterways opereren. Het laatste schip in de serie van drie, de nieuwste toevoeging aan de Scenic vloot, is Scenic Gem (bnr 463) gedoopt en gaat cruisen op de Seine.

Shipyard De Hoop levert Scenic Gem op aan Australische reder

Rond de jaarwisseling van 2012 naar 2013 hebben de cruisemaatschappijen het contract getekend met Shipyard De Hoop voor de levering van twee 135m riviercruiseschepen, de Emerald Sky (bnr 462) en Emerald Star (bnr 464), voor Emerald Waterways en het kleinere vaartuig voor Scenic Tours.

Seine-cruises

Het specifiek voor Scenic Tours ontworpen 110 meter lange schip heeft een accommodatie voor 130 passagiers, verdeeld over 65 hutten. De riviercruiser is uitgerust met een aantal zeer luxe suites op het Donau- en Rijn-dek en voorzien van een balkon. De Scenic Gem is speciaal ontwikkeld om de rivier de Seine tot Honfleur te bevaren en biedt dezelfde ruime indeling als op andere Scenic schepen, maar voor meer intieme gezelschappen. Het interieurontwerp is identiek aan de stijl en standaard, die voor de rest van de vijf-sterren vloot wordt gehanteerd. De vele luxe voorzieningen zullen naar verwachting toonaangevend zijn voor het ‘nieuwe cruisen’ op de Seine.

Het ‘110m / 2,5-deks’ ontwerp wordt gekenmerkt door een gereduceerde hoogte van het voorste deel van de accommodatie, waardoor alle dekapparatuur, dekmeubilair en zelfs het stuurhuis kunnen blijven staan bij het passeren van hoogtebeperkende obstakels. Om de verminderde kruiplijnhoogte te bereiken, hoeft men slechts waterballast in te nemen en de masten omlaag te scharnieren.

Groter vrijboord

Hoewel het schip is gebaseerd op andere riviercruisers van De Hoop, worden er voor het specifieke vaargebied van de ‘Gem’ een aantal aanvullende eisen aan het schip gesteld, waardoor een herbeschouwing van het volledige ontwerp noodzakelijk werd. Het vaargebied van het schip loopt tot Honfleur, hetgeen zeer dicht bij de monding van de rivier en de kustwateren van Frankrijk ligt, hierdoor zijn er andere regels van toepassing.

Deze regels zijn strenger dan voor schepen die ‘slechts’ op binnenwateren varen, hetgeen effect heeft op de sterkte van de constructie, het vrijboord, de waterdichte indeling, (lek)stabiliteit, alsmede de benodigde reddingsmiddelen en -faciliteiten aan boord. Door aan deze strengere eisen en richtlijnen te voldoen, is het schip automatisch ook zeer geschikt voor de meeste andere Europese rivieren, kanalen en meren.

De hoofdafmetingen zijn: lengte oa 110,00m, breedte oa 11,45m, holte 3, 25m, diepgang operationeel 1,50m en in ballast 2,10m, kruiplijnhoogte 6,00m. Tankcapaciteiten 100 cub brandstof, 200 cub drinkwater, 350 cub ballastwater. Aan boord is capaciteit voor 130 passagiers in 65 dubbele hutten en 44 bemanningsleden in 20 dubbele en 4 enkele hutten.